Zoberme to pekne od začiatku. Martin Krausz je v prvom rade prvým z finalistov druhého kola SuperStar, ktorý vydáva svoj debutový album pod inou značkou ako pod logom firmy, ktorá má na finalistov výsostné právo.

Zoberme to pekne od začiatku. Martin Krausz je v prvom rade prvým z finalistov druhého kola SuperStar, ktorý vydáva svoj debutový album pod inou značkou ako pod logom firmy, ktorá má na finalistov výsostné právo. Tá však Krausza odmietla, no práve v tomto prípade bolo jasné, že tento spevák bez albumu neostane. Aktivity jeho otca na podporu svojho syna v súťaži boli povestné. Preto hádam nikto nepochyboval o tom, že práve u ctižiadostivého, no na druhej strane na sebe neustále pracujúceho Martina sa určite nájde spôsob, ako mu vydať album.

Nech si kto chce, myslí čo chce, ale u Krausza som počas súťaže mal vždy pocit, že na sebe maká. Možno si vyhľadával jednoduchšie pesničky, na čo však v konečnom dôsledku sám doplatil. Tabáček skupiny Chinaski v jeho prevedení bol katastrofou, ale to sa predsa stáva každému. Kto si však uvedomil, že Martin je ambicióznym mladým chlapcom, ktorý sa vo svete šoubiznisu pohyboval ešte v čase, keď sa otvárala Zlatá brána, musel tušiť, že jeden Tabáček ho nepoloží a budeme o ňom ešte počuť.

Debutový album tohto Košina je na svete a je zaujímavý. Z niekoľkých pohľadov. Samozrejme, je na ňom i množstvo chýb, či skôr prešľapov, na ktorých sa spevák opäť poučí a do budúcna (a práve v jeho prípade som akosi vnútorne presvedčený, že to nie je posledný album z jeho dielne) sa ich vyvaruje. Album do sveta uvádza skladba Hľadáme, čo je vlastne cover verzia večerníčkového hitu Mariky Gombitovej zo seriálu Pa a Pi, ktorého refrén si spevák požičal a Kamil Peteraj mu k nemu dopísal aktuálny text. Spojenie hviezdnej dvojice Karel Svoboda a Kamil Peteraj, o ktorú sa v podstate opiera celé promo je síce na mieste, no v konečnom dôsledku vyznieva mierne smiešne. Už len k úcte k samotnej speváčky by som neodporúčal nikomu (a o to viac Martinovi Krauszovi) aby balansoval na tenkom ľade hitovosti, pretože to v konečnom dôsledku môže vyznieť trápne. A ak už mal Martin potrebu pustiť sa do tejto pesničky, tak ju mal jednoducho zaradiť na album, no nehľadať v nej lacný a jednoduchý spôsob prezentácie. Ak totiž nerátam duet s niekdajšou „novodobou“ speváčkou skupiny Maduar, ktorá sa k Martinovi hlasovo absolútne nehodí a záverečný nevydarený bonus v podobe ľudovej pesničky, tak je Hľadanie bezpochyby najhoršou pesničkou na platni. A to sa môže Martinovi vypomstiť.

A pritom je jeho album plný omnoho zaujímavejších, autorsky pôvodných skladieb, ktoré by pokojne mohli zabodovať bez toho, aby sa opierali o hviezdne mená. Pesnička Keď s tebou spím jednoznačne vybočuje nad rámec celého projektu a je jasným hitom. Rovnako za ňou nasledujúca Ty. Obe sa nachádzajú v prvej polovici platne, ktorá je omnoho komerčnejšia a pre poslucháča stráviteľnejšia, než jej druhá časť. Osobne sa však veľmi teším z toho, že Martin neskĺzol do bahna špinavej komercie natoľko, aby sa musel sám za seba hanbiť. Proste si vymyslel pesničky (mimochodom na väčšine participuje ako autor hudby i ako textár), ktoré chce ponúknuť tak poslucháčovi ako i rádiám a samozrejme túži po tom, aby sa hrali. S prvou polovicou albumu sa mu to hravo podarí a ak počítam s tým, že má v prvej časti platne sedem nádejných hitov, do druhej platne si s nimi hravo vystačí.

Druhú časť platne už poňal Martin umeleckejší. Je z nej cítiť jeho vzory, ktoré balancujú niekde na hranici rocku a funky (no za tento zvuk jednoznačne môže producent albumu Marián Čekovský, ktorý odviedol vynikajúcu prácu a spravil tak v Krauszovej kariére ďalší zásadný krok vpred). V skladbe Nádej síce až príliš popustil uzdu svojej fantázii a nechal sa inšpirovať (podľa mňa) skupinou Pink Floyd, ale fajn. Podstatné je, že touto druhou polovicou platne (ak už nerátam spomínaný záverečný bonus) si opäť získa inú skupinu poslucháčov, takže o fanúšikov má Krausz postarané. A určite to nebudú iba mladé dámy od 14 do 21 rokov. Martin totiž dokázal, že vie osloviť i iného poslucháča, čo v konečnom dôsledku znamená, že vynaložené investície mali svoj význam a za chrbtom s veľkým a šikovným distributérom je jasné, že o Krauszovi ešte budeme počuť. Osobne mi to však vôbec neprekáža. Na rozdiel od iných kolegov zo súťaže je jeho platňa milým prekvapením.

Vydavateľstvo: Umelecká agentúra Elán, 2007 (distribuuje: Forza Music)
Celkový čas: 47:46

01. Bolo ráno