Osobnostne sa doslova bránim napísať niečo o tomto albume. V živote som v rukách nedržal dielo, ktoré by vo mne vyvolávalo tak rozporuplné názory.

 Osobnostne sa doslova bránim napísať niečo o tomto albume. V živote som v rukách nedržal dielo, ktoré by vo mne vyvolávalo tak rozporuplné názory. Hádam je každému jasné, že keby nebolo tragickej smrti tohto geniálneho skladateľa, tento projekt by nikdy neuzrel svetlo sveta.

Na čo aj? Však na trhu je ešte stále skvelý výber najväčších hitov tohto skladateľa, ktorý vyšiel na dvoch CD pri príležitosti jeho 65. narodenín pred troma rokmi vo vydavateľstve Supraphon.
A boli na ňom všetky ťažiskové hity jeho kariéry, navyše naspievané pôvodnými interpretmi. Iné vydavateľstvo zas začalo mapovať jeho filmovú tvorbu, no bohužiaľ to skapalo na dvoch CD a dosť, ale o tom na inom mieste.

Album Nechte zvony znít je rekordman. A to hneď z niekoľkých hľadísk. Správa o jeho vzniku sa už tri dni po skladateľovej smrti objavila na internetovej strane Karla Gotta, ktorý si na nej spropagoval najmä tri svoje skladby, ktoré na tomto výbere má. Vydavateľstvo vydalo oficiálnu správu o vydaní tohto produktu hodinu pred skladateľovým pohrebom. No a deň po ňom, bol produkt na svete. Bohužiaľ, aj tak vyzerá.

Faktom však už navždy ostane, že takúto promtnosť som zažil jedine v čase Bratislavskej lýry, keď sa v sobotu uskutočnil festival a v pondelok ráno bol na trhu singel s dvoma víťaznými skladbami. Tento projekt však vznikol za úplne iných okolností a je len jasným znakom toho, že keď sa chce, tak sa naozaj dá všetko.

Na druhej strane však treba podotknúť, že ide o neskutočne komerčný ťah, otvorenou hubou priamo povedané zárobkovú činnosť, ktorá mala vopred stanovenú cestu úspechu.

A bolo to tak. Však v prvých dňoch po vydaní bol náklad rozobraný do posledného kusu a makalo sa na dolisovaní. Ja viem, vo svete je to bežné, tak to bude predsa fungovať aj u nás. Sme predsa svetoví. Uvedomujem si tiež, že doba si takéto projekty žiada. Snáď by som sa k tomu staval úplne inak, keby to bol niekto iný. K Svobodovi budem mať doživotnú úctu a takýto projekt mi jednoducho nereže. O to viac sa potom sústreďujem na jeho obsah, ktorý pre krátkosť času na jeho prípravu vyzerá naozaj, slušne povedané, mizerne.

Vydavateľstvo v prevažnej miere siahlo na Svobodove tituly, ktoré malo vo svojom archíve, čo znamená, že ide v drvivej väčšine o muzikálové melódie z projektov Drakula, Monte Cristo, či Golem. Narýchlo vznikla akási spolupráca so Supraphonom, ktorá sa však skôr javí ako výmenný obchod, keďže na platni spred troch rokov sa objavilo i pár vecí z archívu Monitoru. A tak je tu zostava dvadsiatich skladieb od dookola sa opakujúcich interpretov.
Áno, sú to hity, ktoré zdolali svoju dobu a navyše sa stali nesmrteľnými. Nájsť na jednej placke Stín katedrál, Tři oříšky, Jsi múj pán a more ďalších šlágrov je určite úžasné. To však na hudobnej scéne naozaj neexistuje nikto iný ako Leona Machálková, Lucie Bílá, či Petr Kolář, ktorí sú donekonečna omieľaní na tejto platni? Svoboda predsa písal pre nespočetné množstvo ďalších. Samozrejme, tí sú uskladnení v archívoch iných vydavateľstiev, takže nemohli dostať priestor. Konkurenčný boj jednoducho zavládol všade.
A komercia je jednoducho nesmrteľná baba, ktorej sa nedá vyhnúť. Takto však bohužiaľ tá platňa vyzerá (aj vďaka chatrnému bookletu) tak, akoby ju robili predavači na poľských trhoch.

Keby som sa na to pozrel očami laika, tak ľahnem radosťou. Mať pohromade toľko známych pesničiek je úžasná vec. Mne však vadia coververzie Ilony Csákovej i Báry Basikovej, mne vadí to, že album prináša tri pesničky z muzikálu Golem, hoci ani jedna z nich nebola nasadená ako singel, mne vadí ... Vadí mi toho viac. Pretože maestro Karel Svoboda je hodný podstatne lukratívnejšieho zaobchádzania s tvorbou, ktorú tu po sebe zanechal.
Som veľmi zvedavý, kedy sa niekto konečne spamätá a začne vydávať antalógie jeho filmovej a seriálovej produkcie, či výbery popových skladieb, ktoré budú uložené chronologicky a budú mať pre skutočného hudobného labužníka ozajstný význam. Nájdu v sebe vydavateľstvá toľko úcty k veľkému skladateľovi, že dokážu spojiť svoje archívy a zariadiť to?
Alebo budeme už navždy odkázaný na takéto, síce obsahovo dobré, no v celkovom ponímaní tuctové projekty? Album Nechte zvony znít neprináša nič, čo by ho mohlo zapísať do análov. Prináša však veci, ktoré z neho bezpochyby urobia najpredávanejšiu domácu platňu storočia. A Karel Svoboda tam hore isto iba neveriacky krúti hlavou.

Na záver hádam treba dodať, že tento projekt ani nepotrebuje komentár. Predáva sám i bez drahej reklamy. Som veľmi rád, že ho mám vo svojej zbierke, rád sa tými nesmrteľnými skladbami prehrabávam. Sú výborné. No pri ich počúvaní mi je neustále akosi dusno. A som neskutočne rád, že podľa mnohých internetových diskusií, nie je ten môj názor ojedinelý.

Vydavateľstvo: EMI / Monitor, 2007
Celkový čas: 63:29
Linky: www.emimusic.cz, www.dvdbest.sk

Zoznam skladieb:
Petr Muk – Stín katedrál
Karel Gott – Kdepak ty ptáčku hnízdo máš
Iveta Bartošová – Tři oříšky
Daniel Hůlka – Souznění
Ilona Csáková – Nechte zvony znít
Leona Machálková – Dlouhá bílá žhnoucí kometa
Petr Kolář – Ještě že tě, lásko, mám
Bára Basiková – Vzdálený hlas
Daniel Hůlka – Ten právě příchozí
Leona Machálková – Lásko má, já stůňu
Leona Machálková, Jiří Korn - Šašek a Adriana
Lucie Bílá - Jsi můj pán
Leona Machálková, Daniel Hůlka - Vím, že jsi se mnou
Iveta Bartošová - Můj Monte Cristo
Daniel Hůlka, Karel Černoch - Ó, Monte Cristo
Leona Machálková – Proč nejsi tam, kde já
Petr Kolář – Přísahám, Petr Muk – Adonai
Petr Kolář, Lucia Šoralová - Tvou líbeznou tvář
Bonus: instrumental - Včelka Mája

Zdroj: TS MusicServer