Legenda? To by sa nám vysmial. Celebrita? Bože, len to nie! Osobnosť? Zakrútil by hlavou. Skvelý skladateľ?

Legenda? To by sa nám vysmial. Celebrita? Bože, len to nie! Osobnosť? Zakrútil by hlavou. Skvelý skladateľ? Ošíval by sa. A tak by sme mohli pokračovať donekonečna. Janko Lehotský, o ktorom je reč, by asi vždy rýchlo zo seba striasol zlatý prášok chvály, pretože, ak je niekto v slovenskej populárnej hudbe jedinečným skĺbením invenčného človeka a zároveň nadhľadového recesistu, ktorý je vždy až príliš pri zemi a na zemi, tak je to práve on.

Takto otvára svoj „príhovor“ na tejto platni Kamil Peteraj, textár, človek a osobnosť, ktorá s Jankom Lehotským a spevákmi, ktorých vychoval, prežil naozaj dosť a snáď ako jeden z mála ľudí má právo na takýto predslov. Prvý, v rámci novej hudobnej rady vydavateľstva Opus, nazvanej Autorská edícia.

Janko Lehotský, ktorý nedávno oslávil šesťdesiate narodeniny tak dostal priestor na otvorenie bezpochyby hodnotnej kolekcie hudobných nosičov, ktorá sa pripravuje. A určite nie iba preto, že mal okrúhle narodeniny, ale najmä preto, že si to jednoducho zaslúži. Však z jeho „stajne“ vzišli také nesmrteľné mená ako Marika Gombitová, Miro Žbirka, Laco Lučenič a „zalaškovali“ si s ním i Marián Greksa, či Ivona Novotná a mnoho ďalších umelcov, z ktorých sú dnes legendy, za čo v konečnom dôsledku môže aj majster Lehotský.
Na albume Najkrajšie piesne sa predstavuje najmä ako autor nezabudnuteľných hitov pre seba i iných interpretov. Takže v konečnom dôsledku sa ku geniálnemu autorovi pridáva i interpret, ktorý má na svojom konte niekoľko veľmi úspešných sólových hitov, ale i nezmazateľných duetov s Marikou Gombitovou a ďalšími.

Nová edícia vydavateľstva Opus mapuje autorské počiny slovenských skladateľov, pričom prvým sa stal práve Janko Lehotský, nasledovať bude Gejza Dusík s množstvom geniálnych skladieb. Nosič je našľapaný temer do poslednej prípustnej minúty, sedemnástimi pesničkami, ktoré sa nezmazateľne zapísali do análov slovenskej populárnej hudby. Pre tých, ktorí sa vyznajú vo vodách našej muziky je to bezpochyby skvost. Pre tých, ktorí možno nepátrajú po detailoch a nechajú sa unášať na vlnách príjemných melódií, je tento projekt ako stvorený. Dramaturgovia siahli prevažne po melancholických skladbách tohto autora, preto CD znie veľmi príjemne.

Medzi spevákmi samozrejme dominuje okrem samotného oslávenca najmä Marika Gombitová, čo je celkom pochopiteľné, keďže s Lehotským prežila a myslím, že i prežíva časť svojho hudobného geniálneho pôsobenia. Okrem klasických skladieb ako Veľký sen mora, Karty sú už rozdané, či Pomätená na poslucháča čaká i niekoľko rarít. Osobne som veľmi nadšený z pesničky Záhadná od Mekyho Žbirku, ktorá sa datuje ešte do roku 1977, keď Modus rozbiehal svoju hviezdnu kariéru (osobne by som prijal kompletnú diskografiu tejto kapely na CD). Prekvapením pre mňa je tiež skladba Ďalej tu skúšame žiť, ktorej spevákom je Robo Grigorov. Ak sa nemýlim, tak vyšla na projekte Janko Lehotský a priatelia v roku 1992, ktorý je dnes už zberateľskou raritou.

Tento album je poctou jednému velikánovi a zbierkou unikátnych pesničiek. Platňa, ktorá nemá hluché miesto a je výborná aj vďaka tomu, že na ňu boli zaradené skladby, ktoré sa väčšinou neobjavujú rad radom na všetkých ostatných výberovkách. Geniálne! Takmer na záver si dovolím pripomenúť, v dnešnej dobe snáď už samozrejmosť, že všetky pesničky sú digitálne remastrované, teda zvukovo vyčistené.
Ak môžem mať dve malé výhrady, tak si dovolím povedať, že by potešilo, keby sa v budúcnosti k jednotlivým skladbám písali mená autorov textov a druhá vec, ktorá je trochu náročnejšia, no pre zberateľa úžasným zdrojom informácií – z ktorého pôvodného titulu ten ktorý song pochádza.

Vydavateľstvo: Opus, 2007
Celkový čas: 77:10

01. Veľký sen mora MODUS, spieva Ján Lehotský