Nie je veľa takých spevákov ako kanadsko-americký pop-rockový pesničkár a fanúšik opery Rufus Wainwright. Na prstoch by sa dali spočítať aj osobnosti, ktoré na popovom poli uplatňujú prostriedky hudby vážnej, zostávajú pritom zrozumiteľní aj osobití.

Nie je veľa takých spevákov ako kanadsko-americký pop-rockový pesničkár a fanúšik opery Rufus Wainwright. Na prstoch by sa dali spočítať aj osobnosti, ktoré na popovom poli uplatňujú prostriedky hudby vážnej, zostávajú pritom zrozumiteľní aj osobití. Rufus nenosí pri svojich koncertch frak – obrazne ani doslovne. Jeho hudba sa netvári nijako extrémne a príliš sa ani nelíši od spoločensky prijateľnej komercie vysielanej na vlnách verejnoprávneho média. Pre názornosť, skúste si predstaviť kombináciu Thoma Yorka z Radiohead a veľkého festivalového orchestru Eurovízie či Bratislavskej Lýry zo sedemdesiatych rokov. Strašné? Tak si to skúste predstaviť aj to, že vás táto hudba zaujme a upúta. Nepredstaviteľné? A predsa je tu niekto, pre koho je takýto hudobný jazyk prirodzený. Neurčitý hudobný štýl v Rufusovom podaní, ktorý reprezentuje určitú časť jeho repertoáru, býva označovaný ako Popera (Pop &# opera).

„Mimochodom, zdá sa, že esteticky čistejšie výsledky sa dosahujú, keď s vážnou hudbou - aspoň po formálnej stránke - koketujú nadaní jedinci z populárnych žánrov, než keď sa do popu montujú interpreti hudby klasickej. I keď kto vie, aký je na to pohľad z druhej strany barikády...“

Rufus Wainwright nepatrí zatiaľ k notoricky známym spevákom a svoje inkognito postavenie akoby ešte zahmlieval aj podivuhodnou symbolikou na obale svojej piatej sólovej platne. Často sú to skôr provokatívne hádanky, ktoré nás zrejme majú motivovať k  vyhľadaniu príslušnej informácie o spevákovi a jeho úchylkách.
Počnúc nemeckými koženými kraťasmi, cez fotografie gýčových trpaslíkov, až po  zrelú pani v kabáte, s ktorou sa Rufus nechal vyfotiť na zadnej strane obalu. Všetko nám našepkáva čosi ako: „mali by ste vedieť že...“ Možno mali, ale nemuseli, preto potešenie z objavovania informácií nechajme tým, čo skutočne chcú vedieť aj detaily a venujme sa radšej hudbe.

V prvom slede vnímame jeho hlas. Rufus je výnimočný spevák, ktorý si s hlasom môže robiť to, čo s hudobným nástrojom – s istotou prechádzať po zložitých melodických líniách, držať presvedčivé dlhé tóny – a pritom sa z jeho tónu nevytráca ľudský faktor. Sám Rufus strieda pri koncertoch a akiste aj pri komponovaní a aranžovaní rovnocenne gitaru a klavír. Ako skladateľ sa drží piesňovej formy, ktorú podľa potreby rozvíja a obaľuje do monumentálnych aranžmánov. Jeho spevácke predpoklady, v podpore s orchestráciou skladieb,  mu v prípade potreby umožňujú dosiahnuť bombastický efekt. Z ďalších osobností, ktoré občas zaznejú na pozadí jeho hudby, by sa dali menovať Paul McCartney, David Bowie a tiež aj Freddie Mercury. Rufusove melódie v sebe asi nemajú silu McCarnyho štýlovo porovnateľných skladieb, akou bola napríklad Long And Winding Road, nechýba im však zaujímavosť.

Záverečné doporučenie – keď niekde zaznie alebo sa objaví napísané meno Rufus Wainwright, treba zbystriť pozornosť. Nie je to muzikant, ktorý by prstom ukazoval kamsi za horizonty do budúcnosti, často čerpá z minulých desaťročí i storočí, ale osobitosť ani výnimočné nadanie mu uprieť nemožno. Rufus vydal platňu plnú dramatických i melodramatických momentov, ambicióznu, s tušenou krásou zamrznutou v polopriehľadnom ľadovom útvare. Jeho interpretácia je však natoľko vrelá, že hrúbka tohto pomyselného ľadovca sa neustále stenčuje.

(mch)

Vydavateľstvo: Geffen / Universal
Žáner: Pop