Nevedno, čo viedlo pražskú folk-rockovú skupinu Hromosvod k tomu, že sa svoj druhý regulárny album Svitavy rozhodli vydať vo vlastnom náklade a nie u Indies, ako pri svojom debute.

Nevedno, čo viedlo pražskú folk-rockovú skupinu Hromosvod k tomu, že sa svoj druhý regulárny album Svitavy rozhodli vydať vo vlastnom náklade a nie u Indies, ako pri svojom debute. Osobne to považujem za veľmi prekvapujúce, pretože Hromosvod sedel k Indies ako uliaty a rovnako to platilo aj opačne. Kto ho vie, ale nám to môže byť jedno. Dôležité je, že sa to neodrazilo ani na zvukovej kvalite, čoho som sa obával asi najviac, ani na promo marketingu (kus práce tu odviedla agentúra Jansta). Album sa nahrával v kolínskom štúdiu Sklep a mixoval v jednom z najlepších českých štúdii – v zlínskom „V“ Ivo Viktorína. Mixu sa chopil odborník na slovo vzatý, gitarista skupín Narvana a Laputa, Libor „Mikeš“ Mikoška, následného masteringu potom zasa Petr Vavřík (okrem iných basgitarista Buty). A že sa v kombinácii s prvotriednym vybavením zlínskeho štúdia podarilo dosiahnuť vynikajúci prirodzený akustický zvuk, na to môžete vziať jed.
Hnacím motorom Hromosvodu je kapelník Ondřej Fencl, predstaviteľ mladšej generácie hudobníkov, ktorý si však vo folk-rockových vodách s občasným poblúdením v zálivoch world music či country, počína ako skúsený morský vlk a svoj koráb kormidluje s istotou kapitána Jacka Sparrowa. Multiinštrumentalista, väčšinový autor i textár v jednej osobe bol aj pravdepodobne autorom myšlienky obohatiť album o motívy takých legiend ako Led Zeppelin (Immigrant Song), Deep Purple (Fireball obe v úvodnej skladbe Havran), Marsyas (Zmrlinář v Konečnej), Eagles (notoricky známa Hotel California tiež v skladbe Konečná) alebo Janis Joplin (Mercedes Benz v pesničke Blues pod Petřínem).
A aby toho nebolo naozaj málo, nájdete tu aj Ludwiga van Beethovena, cover verziu Pískajúceho cigáňa od Spirituál Kvintet a aj tri zhudobnené básne Václava Hraběho.
Málo či veľa? Ťažko odpovedať, prirodzene sa však natíska ďalšia otázka, či ide viac o absenciu vlastných nápadov alebo geniálne vymyslené spestrenie so zdvorilostnou poctou týmto velikánom zároveň. Vyberte si! Predtým sa však musíte prelúskať štrnástkou skladieb, ktoré sú v závere doplnené bonusom -  krásnou lyrickou baladou 1. února (na obale chýba názov), pri ktorej vypočutí mnohých z vás určite zamrazí. Jej emotívna sila je napriek jej jednoduchosti skrátka neopísateľná.

Hromosvod vznikol ešte v roku 1994 ako detská kapela. Dnes je jej priemerný vek cca 24 rokov. Postupne sa cez niekoľko rôznych demonahrávok vypracoval až k albumu 17 lízátek, ktoré vyšlo na jar 2004 u brnianskych Indies Records. Materiál mapoval viacročné obdobie a patril k tomu najlepšiemu, čo v Čechách v tom období vyšlo. Myslím, že získal aj nejaké ocenenia. Z dnešného pohľadu je jasné, že dvojka (Svitavy) svojou úrovňou úspech debutu nezopakoval. Je síce celistvejší, no ani zmienené obohatenia nepostačili, aby sa poslucháč zbavil nepríjemného pocitu, že sa, až na pár výnimiek, jednotlivé pesničky podobajú ako vajce vajcu a často je problém ich vlastne identifikovať. Výnimkou nech je za všetky skladba Konečná, kde sa Fencl úspešne oslobodil od „janouškovského“ prejavu a netradičným frázovaním dáva skladbe úplne atypický šmrnc, čo však vzhľadom na to, že skladba je zaradená ako štvrtá v poradí, doceníte až pri opakovanom prehratí. Nie, že by album nudil, len aranžérsky rukopis je až príliš čitateľný. Neplatí to o textoch, tie majú stále vysokú výpovednú hodnotu a z pohľadu konvenčných hitov s trápnymi rýmovačkami ovládajúcich  dnešné masmédiá, pôsobia ako balzam na ubolenú dušu. Len škoda, že sú až priveľmi pesimisticky ladené, je v nich veľa smútku. Písať zaujímavo sa dá aj o iných veciach ako o smrti či beznádeji.

Napriek všetkému si Svitavy držia vysoký štandard. Ono vydať dnes album, je v porovnaní s niekdajšími 8 pesničkovými vinylovými elpéčkami (LP), zase nie tak jednoduché. Vymyslieť, zaranžovať, nahrať, zmixovať a vydať 15 či 17 skladieb stojí nejaké to tvorivé úsilie, v minulosti by top vydalo na dva a pol elpéčok. A je už predsa prirodzené, že kde už dochádzajú nápady, začína sa opakovať. Takže možno v budúcnosti radšej trochu menej, ale kvalitnejšieho. Skôr by zaujali kúsky ako ten pridaný bonus. Ale opakujem, stále to patrí medzi to hodnotnejšie, čo posledné sezóny priniesli.

Celkový čas: 46:49
Žáner: folk-rock, world music
Vydavateľstvo: vlastný náklad