Rockovému fanúšikovi vo veku okolo štyridsiatky asi netreba vysvetľovať, kto je Eddie Vedder. Pre tých mladších, je to spevák kapely Pearl Jam a sólové albumy nenahráva úplne často. Jeho nová platňa teda bola v kruhoch fanúšikov tejto kapely celkom očakávaná, keďže od jeho poslednej sólovky ubehlo už takmer 11 rokov. (píše Rasťo Kachnič)

Po úspechu Pearl Jam v 90. rokoch trvalo dosť dlho, kým Eddie Vedder nahral celý album vlastných skladieb mimo svojej domovskej kapely. Sem-tam síce naspieval vokály na albumy spriatelených kapiel či prispel pesničkou na nejakú zmysluplnú kompiláciu, no jeho sólovým debutom bol až soundtrack k filmu Into the Wild, ktorý vyšiel v roku 2007. Druhý album Ukulele Songs nasledoval o štyri roky neskôr, no potom sa na desaťročie odmlčal. Pripomenul sa znovu až minulý rok, opäť hudbou pre film, keď spolu s Glenom Hansardom a Cat Power prispel výdatnou porciou piesní na soundtrack k filmu Flag Day.

Spoločnou črtou všetkých troch nahrávok je prevažne akustický, pesničkársky rukopis. Aj keď o vypäté emocionálne momenty na nich nie je núdza, nie sú podporené hromovými údermi bicích, či burácaním elektrickej gitary. Sila Eddieho piesní tkvie v sugestívnych textoch a ich presvedčivom speváckom podaní. Keď koncom minulého roka vyšli prvé dva single z novinky Earthling, ktoré sa opäť niesli skôr v baladickom duchu, nebolo ľahké vyhnúť sa pocitu, že žiadne žánrové prekvapenie sa konať nebude.

Red Hot Pearl

Až tretí singel Brother the Cloud, dramatická rocková skladba v duchu jeho domovskej kapely, naznačil, že by niečo predsa len mohlo byť tentokrát inak. Eddie Vedder totiž na Earthling predstavil celú kapelu, ktorá s ním nielenže bude koncertovať počas propagácie albumu, ale podieľala sa aj na skladaní nových piesní. Patria do nej dnes už bývalý gitarista Red Hot Chili Peppers, Josh Klinghoffer, ako aj dlhoročný bubeník rovnakej kapely, Chad Smith. O produkciu albumu a basové linky sa postaral Andrew Watt, producent, ktorý si spravil meno spoluprácou s Ozzy Osbournom, Eltonom Johnom, ale trebárs aj Miley Cyrus či Justinom Bieberom.

Album otvára hymnická Invincible, ktorú ženie vpred Vedderov skandovaný spev a postupné nabaľovanie jednotlivých nástrojov, ideálna pesnička na úvod albumu alebo ešte lepšie, koncertu. Okamžite si vypýta poslucháčovu pozornosť a naženie ho k reproduktorom, aby sa na neho vzápätí vyrútil dôrazný gitarový riff nasledujúcej Power of Right, ktorý by spolu s hybným refrénom vyčnievali na niektorom z ostatných albumov Pearl Jam. Aby tých podobností nebolo primálo, hneď ďalšia v poradí, prvý singel Long Way, dáva znalcom spomenúť si na Toma Pettyho. Mlčky im dáva za pravdu aj sám Vedder, keď do skladby na klávesy prizval aj spoluzakladateľa Pettyho kapely The Heartbrakers, Benmonta Tencha.

Hviezdy a ešte väčšie hviezdy

Snažiť sa však nachytať Veddera na hruškách a hľadať, čomu sa ktorá z jeho nových piesní podobá, by bola škoda. Odvádza to totiž pozornosť od toho, aké dobré tie pesničky v skutočnosti sú. Earthling nie je žánrovo konzistentná platňa, práve naopak. Nájdete tu punk-rockovú hopsanicu Try, ktorej zloženie síce isto netrvalo dlhšie, ako je jej výsledný hrací čas, ale na fúkaciu harmoniku sa v nej blysne Stevie Wonder.

Ak počul pesničku Mrs. Mills Paul McCartney, určite sa spokojne usmial a možno ho aj trošku škrelo, že ju nezložil sám. O bicie v nej sa postaral Ringo Starr a k pocitu stratenej nahrávky The Beatles prispievajú aj vkusné sláčikové a dychové aranže. Mimochodom, Mrs. Mills je prezývka, ktorú dostalo staré piáno Steinway Vertegrand z roku 1905, ktoré bolo viac ako 50 rokov v Abbey Road Studios a nahrávali na ňom svoje skladby a albumy najslávnejšie kapely. A spomínal som už, že Picture je duet s Eltonom Johnom? Po jeho vygradovanom závere zostala v štúdiu z Eltonovho piána pravdepodobne len hromada dymiacich trosiek.

Po tridsaťročnej kariére speváka alternatívnej rockovej kapely prichádza Eddie Vedder s albumom, na ktorom sa klania umelcom a kapelám, ktoré má rád. V tomto zmysle je Earthling jeho prvou skutočne sólovou platňou. Skúša na nej veci, ktoré by mu v domovskej kapele neprešli alebo by ich v nej skúšať ani nechcel. Či už je to spolupráca s hviezdnymi hudobníkmi, alebo trebárs virtuálny duet so svojím nebohým otcom v On My Way, ktorý nahrávku uzatvára.

Na druhej strane nepopiera ani sám seba, keď neváha odpáliť ekologicky angažovanú rockovú tutovku Rose of Jericho alebo sa v emotívnom texte Brother the Cloud vyrovnáva so smrťou priateľa.

Harmónia kontrastov

Nech už sa Vedder na albume vydá ktorýmkoľvek hudobným smerom, môže sa s dôverou oprieť o svoju sprievodnú kapelu. Tá šliape ako dobre namazaný stroj, či už hrá hardcore-om oviatu vypaľovačku Good and Evil alebo romantickú baladu The Haves. Spevácky je Vedder aj po troch dekádach stále vo forme, hoci cítiť, že inštinktívnu dravosť raných nahrávok už vystriedalo technické majstrovstvo a niektoré vokálne kudrlinky, ktorými sa v posledných rokoch hemžia aj koncertné verzie piesní Pearl Jam, by si mohol odpustiť. To je však len drobná výtka, ktorá nemôže pokaziť dojem z tohto prekvapivo pestrého a nečakane zábavného albumu.

Skalní priaznivci jeho ranej tvorby asi nebudú šetriť kritikou na nehanebný príklon k popu vo viacerých nových piesňach, korunovaný hlasom Eltona Johna v jednej z najhitovejších z nich. Ak pochybujete, či je tento album vôbec pre vás, práve Picture by mohla byť tým vhodným indikátorom. Ak sa vám bude páčiť súznenie Eddieho a Eltonovho hlasu, ste na dobrej ceste. Hoci hlasy oboch sú označované ako barytón, spôsob ich spevu a využitie hlasového potenciálu sa tak veľmi líšia, že by spolu vôbec nemali ladiť. Predsa však vo výsledku, očakávaniam navzdory, výborne fungujú. A podobným spôsobom funguje aj celý album Earthling.

PS: Zoznam hviezdnych hostí, ktorí sa nejakým spôsobom podieľali na tretej sólovke Eddieho Veddera, korunuje Bruce Springsteen. Ten síce na albume nehosťuje, ale práve s ním sa autor o albume rozpráva vo výživnom 30-minútovom rozhovore, ktorý zverejnil po vydaní nahrávky. Informačne nabitá, v jednej časti veľmi osobná o málo známej rodinnej histórii Veddera, ale aj zábavná debata dvoch rockových velikánov. Skvelé promo albumu, ktorý sa oplatí počuť.

Eddie Vedder - Earthling
(2022, Republic Records)

1. Invincible