Kto sa orientuje na slovenskej jazzovej scéne, určite pozná meno talentovanej umelkyne Sisy Michalidesovej. Jej hudba má rôzne odtiene, začínajúce vo svetlejšom, melodickom a končiace v temnejšom a bizarnejšom spektre. Týmito atribútmi sa vyznačuje i album Commedia, naznačujúci dočasný úkrok stranou od doterajšej tvorby.


Všestranná hudobníčka a skladateľka Sisa Michalidesová vydala v minulom roku dva autorské albumy. Prvý z nich, Majster a Margaréta, si vyslúžil kladné ohlasy jazzových kritikov a poslucháčov. Tak trochu v jeho tieni sa ocitla Commedia, ktorá na ploche necelých 39 minút ponúka deväť Sisiných kompozícií. Ak bola autorka pri Majstrovi a Margaréte ovplyvnená orchestrálnou hudbou a soundtrackmi, tentoraz sa nechala inšpirovať atmosférou divadelných hier a dekadenciou predošlých dvoch storočí.

Invencia nevysychá

Ťažisko Sisinej invencie spočíva v jazze, jej akčný rádius je však natoľko široký, že rada načiera do iných žánrov. Nečudo, že počas svojej nie až tak rozsiahlej kariéry vytvorila už viac než tucet rôznorodých počinov (popri hlavnej činnosti i trojdielny projekt Veľkí herci malým deťom, Tri citróny a ďalšie Dobšinského rozprávky na CD, 3plus1, atď.). V jej aktuálnom inštrumentári sa nachádza neodmysliteľná flauta, záludne sa zvíjajúca napr. v titule Dirka, bonusom je tzv. kazoo (Madam Dragana), temnotu evokujúci klavichord (Lucifer), softvér BBC Spitfire, imitujúci orchester, a pod. Hoci nejde o siahodlhé skladby, v každej je dostatok nápadov. Poslucháč sa musí sústrediť, aby mohol absorbovať pestrú škálu rytmov, žánrových vplyvov a aranžmánov.

Veľmi dobre pôsobí symbióza akustických a elektrifikovaných nástrojov. Róbert VizváriJovan Torbica tvoria veľmi pútavé basgitarové linky, ktoré akoby žili nezávisle, a pritom sú pevne spútané s kapelou. Bicie Klemensa Marktla sú výbušnou zmesou nepredvídateľnosti, rafinovanosti a presnosti, na akú milovníci jazzu nedajú dopustiť. To isté platí o dychových nástrojoch – hlboké tóny trombónu Michala Motýľa v titulnej skladbe sú neodolateľné. Miloslav Suchomel so saxofónom sa činí v prvej polovici platne, trúbka Ondreja Jurašiho preberá velenie v poslednej tretine. Precítené a virtuózne sóla oboch muzikantov patria k lahôdkam, bez ktorých si svoj obľúbený žáner nevie predstaviť žiadny fanúšik.


(Tragi)komediálny scenár

Ak by som však mal vybrať jediný nástrojový tandem, určujúci charakter, atmosféru a feeling tohto albumu, určite by išlo o akordeón – cimbal. Marko Kukobat, obsluhujúci čierno-biele klapky, má zmysel pre humor, drámu, dekadenciu i ponurosť. Akordeónové tóny vyvolávajú pocit ľahkosti bytia a bezstarostnosti, rovnako však vedia vykresliť svet vo veľmi tmavých farbách, poukázať na jeho bizarnosť či absurdnosti rôzneho druhu. Cimbalová virtuozita Marcela Comendanta je odzbrojujúca tak ako kedysi v Pacora triu, resp. dnes v zoskupení Bashavel. Hudobník s moldavskými koreňmi pridáva balkánsky temperament, okorenený živelnosťou a hravosťou, výstižne akcentujúcou tragikomickosť hudby.

V dvoch skladbách (Ljubavali a Jar) sa objavuje Peter Preložník, výborný hráč na klávesové nástroje. Jeho sóla patria medzi ozdoby Sisiných albumov, ktoré zvykne zabezpečiť aj po zvukovej stránke. Nástroje sú výrazné, hlasitosťou na rovnakej úrovni, hoci niektoré by mali hrať tichšie - vytratil sa tým kontrast medzi pianissimom a forte, čím hudba prišla o vnútorné napätie a podstatnú časť dynamiky. O vydarený grafický dizajn bookletu sa postaral Ján Vajsábel, priliehavé ilustrácie vytvoril Matteo Destro. Ten je zároveň autorom slov, vystihujúcich charakter hudby: "Commedia je živou maľbou, brilantným dialógom postáv stvorených zo zvukov a z rytmu striedaním melodických situácií... Rafinovaná bakchanália, ktorá je oslavou života." 

Tieto slová na zhrnutie podstaty albumu stačia, stále to však nie je dosť na to, aby človek pochopil celý jeho význam a kontext. Sisa Michalidesová nahrala album, ktorý má v kontexte jej tvorby osobité postavenie. Ponúka zvláštne aranžmány, melódie a príbeh, ktorý plynie bez slov. K tomu treba prirátať bizarnú atmosféru, precízne inštrumentálne výkony a príchuť dekadentných divadelných hier. Aj v tieni slávnejšieho Majstra sa Commedia vyníma ako nenápadný skvost, zasluhujúci si uznanie publika.

Sisa Michalidesová – Commedia
(2021)

1. Ljubavali
2. Dirka       
3. Klauni v pekle
4. Madam Dragana
5. Lucifer
6. Magarci
7. Jar
8. Commedia
9. Dajte pokoj, odchádzam                    

Album môžete počúvať a podporiť kúpou na Bandcampe.



Autor: Marek Danko

Súvisiaci interpreti: Sisa Michalidesová