Pomaly sa blíži koniec roka a po minuloročnej masívnej black metalovej nádielke som začínal mať obavy, že tento rok ma v rámci môjho obľúbeného metalového subžánru nič nezdvihne zo stoličky. A potom som zavítal na stránku Metalosaurus, kde si často chodím po inšpirácie, najmä keď moderátor Rudi Rus ohlási diel zameraný na domácu scénu a žiada poslucháčov o tipy.

Jedna dobrá duša, za čo jej aj tou cestou veľmi pekne ďakujem, mu odporučila pre mňa absolútne neznámu kapelu Berstuk so slovami "black metal z Ružomberka, nedávno im vyšiel album (fire)". Okamžite som klikol na odkaz a už som sa len usmieval od ucha k uchu, pretože od prvého riffu bolo jasné, že to je presne to, čo mi tento rok na domácej scéne chýbalo.

Nestáva sa mi až tak často, že by som mal o nahrávke jasno už od prvého riffu, ale v tomto prípade to tak bolo a nič na tom nezmenilo ani niekoľkonásobné počúvanie debutového albumu s názvom Keď korene vyrašia (2022). Práve naopak, len som sa utvrdil v tom, že ide o naozaj kvalitný a poctivý black metal, ktorý sa vám veľmi ľahko dostane pod kožu a dokonca prešiel testom aj u "neblackmetalového" publika.

Ako to už pri blackových kapelách býva, informácii o nich veľa nenájdete. Z fotiek na Facebook stránke kapely sa dozvieme, že Berstuk v súčasnosti tvorí päť členov. V žánri, kde sa často jedná o "one man show", je to celkom početná družina, čo im dáva možnosť hrať aj naživo. Napriek tomu, že u nás máme relatívne veľký počet black metalových kapiel, len máloktoré sa venujú aj živej prezentácii a vo veľa prípadoch ide len o štúdiovú tvorbu. Každopádne aj Berstuk pôvodne začal ako projekt kapelníka Mateja Brtka, ktorý na nahrávke obstaráva všetky gitarové nástroje a doprovodný spev. Spoločnosť mu robí len spevák Peter Šimčák, ale k tomu sa ešte dostaneme.

Na albume sa nachádza deväť skladieb s typicky surovou "lo-fi" produkciou, ktorá má svoje miesto v tomto žánri už od čias kultového albumu A Blaze In The Norther Sky (1992) od Darkthrone. Prirovnanie k tejto legende je v tomto prípade na mieste, pretože vplyv Darkthrone je v tvorbe Berstuk cítiť. Ale to je asi tak všetko, pretože Berstuk si idú svojou vlastnou cestou a v žiadnom prípade nórskych velikánov nekopírujú. Ich hudba je progresívna, veľmi umne a citlivo poskladaná dokopy, pričom si zachováva všetky prvky, ktoré tradičný black metal definujú. Až mi je zaťažko uveriť, že sa naozaj jedná o debutový album kapely.

Berstuk, 2022 Zdroj: archív skupiny
Základom sú samozrejme gitarové riffy, ktoré sú mrazivo surové a pritom krásne melancholicky melodické s feelingom prastarého heavy metalu. Gitary sa perfektne dopĺňajú a neboja sa z času na čas vytiahnuť aj sóla, ktoré na nahrávke pôsobia prekvapivo a osviežujúco. Rytmická sekcia nijako nezaostáva, basa si príjemne bubloce v pozadí a bicie znejú presne tak, ako majú, čiže akoby ste sedeli vedľa bubeníka v garáži (napriek tomu, že na albume na nich hrá počítač). Čo ma ale dostalo najviac, je spev Petra Šimčáka. Tak zrozumiteľný havraní škrekot som asi ešte u nás nepočul, a tým pádom má poslucháč šancu skutočne rozumieť aj textom, ktoré sú jednoducho výborné.

Naozaj ťažko sa mi vyberá nejaký highlight, pretože album krásne drží po kope ako celok. Určite by som však vypichol úvodnú, bojovo ladenú skladbu Nav, pretože vďaka jej úvodnému riffu som si kapelu obľúbil a pokračoval v počúvaní. Pieseň má veľmi silný a stále aktuálny text, za ktorého surovosť by sa nemusel hanbiť ani Juraj Červenák. Nasledujúca Likava je pôsobivá povesť o hradnom pánovi a jeho sluhovi, ako inak s tragickým koncom. Treťou skladbou je Inkvizícia pojednávajúca o jednej z najčiernejších škvŕn na tvári náboženstva, ktoré sa prezentuje láskou k blížnemu svojmu a text je žiaľ tiež stále aktuálny. Takto by som mohol rozpitvať všetky skladby a boli by sme tu do nekonečna, takže naozaj odporúčam vypočuť si to celé od začiatku do konca.

Berstuk ma svojím debutovým album veľmi príjemne prekvapili a naozaj zdvihli zo stoličky. Napriek tomu, že tento rok u nás black metalová úroda nie je ani zďaleka v takej kvantite ako v posledných dvoch rokoch, o jej kvalite aj vďaka tomuto albumu nemám najmenšie pochybnosti. Dúfam, že sa im na takto silný a konzistentný materiál podarí v budúcnosti nadviazať a teším sa na živé vystúpenie. Ak niekde uvidíte na plagáte alebo v programe vášho obľúbeného klubu Berstuk, neváhajte. Kvalitná domáca tvorba si zaslúži našu pozornosť a podporu, pretože všetky svetové kapely začínali ako lokálne.

Aktuálna zostava skupiny:

Peter Šimčák - vokály
Matej Brtko - prvá gitara, vokály