Po šiestich rokoch od vydania posledného albumu Aerial (2005) sa Kate Bush rozhodla, že v roku 2011 poteší svojich fanúšikov hneď dvakrát. Prvýkrát sa jej to podarilo v lete, keď dala svojim piesňam z albumov The Sensual World (1989) a The Red Shoes (1993) nové aranžmány a vydala ich pod názvom Director's Cut (2011). Druhýkrát sa v roku 2011 prihlásila v novembri, tentokrát so siedmimi úplne novými piesňami.

Svoj v poradí desiaty štúdiový album, ktorý zasvätila snehu, nazvala príznačne 50 Words For Snow (2011) a je hudobným stelesním toho, čo zima predstavuje – je chladný, tajomný, pokojný, intímny, plný metaforických textov, ktorým dodáva ľahkosť jemný hlas Kate Bush. Anglická skladateľka vytvorila v priemere desaťminútové piesne s minimálnymi aranžmánmi, ktoré vďaka svojej muzikálnosti a dobrým hudobníkom dotiahla k dokonalosti. A tak sa na albume objavuje len minimum hudobných nástrojov a tónov, hmlisté texty, prípadne pár slov, ktoré však dokážu vyvolať silnú emotívnu víchricu.

Album je ako padajúca snehová vločka, do ktorej sa Kate Bush prevtelila hneď v úvodnej piesni Snowflakes. Už úvodným refrénom "The world is so loud" (Svet je taký hlučný) naznačila celé smerovanie albumu. Hlavnú líniu tvorí klavír, maximálne sústredený hlas, ktorý je napriek nižším a jemnejším polohám dostatočne výrazný, ba priam až hypnotický. To platí aj u piesní Lake Tahoe a Misty. Tá odkazuje na rozprávku o Snowmanovi, ktorú však Kate Bush pozmenila na metaforický milostný vzťah so snehuliakom, ktorý sa jej po prežitej noci roztopil v posteli. A tak si Kate potichučky s miernym smútkom v hlase pospevuje "I can’t find him... He must be somewhere. Open window closing, Oh but wait, it’s still snowing."

Kate Bush - Mistraldespair (animácia s časťou piesne Misty)

Úplne odlišná je pieseň Wild Man, prvý vydaný singel z albumu. Pieseň rozprávajúca mystický príbeh o Yetim sa z pokojného úvodu dostáva do rytmického refrénu, kde (spolu s Andym Fairweather Lowom) necháva Kate Bush, nezvyčajne na tento album, vyniknúť aj vyššie polohy svojho hlasu. Klavír tu vystriedali syntetizátory, výraznejšie bubny, basy, čo je aj cítiť a ide asi o najlepšiu a najrytmickejšiu pieseň albumu spolu so Snowed In At Wheeler Street. Tá je o dvoch milencoch, ktorých lásku rozdeľujú rôzne historické udalosti ako 2. sv. vojna alebo 11. september. Mužský part napísala Kate priamo pre Eltona Johna, ktorý je ďalším hudobným hosťom na albume. A treba priznať, že i napriek sexuálnej orientácii Sira, ide o celkom uveriteľný lovesong.

Kate Bush - Wild Man (animácia s časťou piesne Wild Man)

V piesni 50 Words For Snow vychádzala Kate Bush z mýtu o päťdesiatich výrazoch pre sneh v eskimáckom jazyku: "Hrala som sa s myšlienkou, že keď majú oni (eskimáci) toľko slov pre sneh, tak by sme mohli mať aj my?!" A tak text tvorí 50 vymyslených synoným pre sneh. A aby na albume nebolo málo hosťujúcich vokalistov, v tomto prípade rečníkov, tak tentokrát robil opozíciu Kate svojím hlbokým hlasom anglický herec Stephen Fry na albume vystupujúci pod menom Prof. Joseph Yupik (čo je vtipná narážka na jeden zo severských jazykov).

Nie, tento album nie je popový a nezamilujete si ho na prvé počutie. Je totiž komplikovanejší, snový, surrealistický, so sklonmi k ambientu, takže dostať sa mu "pod kožu" nie je ľahké. Ale prvoplánová nebola Kate Bush nikdy. Nových fanúšikov si ním asi nezíska, keďže niečo také ako Running Up That Hill tam budete hľadať márne, ale náročnejšie a kritické publikum bude spokojné. A ak si niekto myslel, že sneh sa nedá zhudobniť, tak Kate Bush albumom 50 Words For Snow rozhodne presvedčila o opaku.

Kate Bush - Eider Falls at Lake Tahoe (animácia s časťou skladby Lake Tahoe)

Kate Bush - 50 Words for Snow
(Fish People/EMI, 2011)