Inštrumentálny rock, resp. metal nemal nikdy na ružiach ustlané. Len málo interpretom sa podarí dostať do svetového povedomia, napriek tomu sa aj u nás nájdu nadšenci, hrajúci tvrdú a náročnú hudbu bez slov. Patria medzi nich aj Zvolenčania Reconcern, ktorí v máji vydali debutový album s veľmi výstižným názvom Time-Lapse Fusion.

Hoci ide o debut, Reconcern ani zďaleka nie sú zelenáči. Členovia skupiny si ostrohy brúsili v rôznych spolkoch, za zmienku stojí najmä nie náhodou podobne znejúci názov Unconcern. Pamätníci si isto vybavia nádejnú, technicky orientovanú death metalovú formáciu, ktorej tri demonahrávky z 90. rokov nie nadarmo fanziny, resp. československá mutácia Metal Hammeru hodnotili dosť pozitívne. A hoci je súčasná podoba kapely mierne zjemnená, inštrumentálny základ je hmatateľne cítiť.

"Po rozpade Unconcern sme počúvali veľa inštrumentálnej muziky, hlavne jazz a fusion (Dave Weckl, Pat Metheny, Greg Howe, Frank Gambale, Al Di Meola, LTE, atď.). Začali sme hrávať coververzie a neskôr vznikali aj naše vlastné skladby," uvádzajú basgitarista Jaro Vojtek a gitarista Rainer "Rajo" Pethe.

Klávesy a flauta namiesto druhej gitary

Od vydania posledného dema Natural Concern ubehlo rovných 20 rokov, takže očakávať rovnakú muziku by bolo vlastne nezmyslom. Muzikanti sú oveľa vyspelejší, ovplyvnení širšou žánrovou škálou a majú dostatok nápadov. Niekedy je ich však až priveľa a na jeden záťah je počúvanie vyše hodinového materiálu dosť fuška. Navyše niektoré momenty sú trochu slabšie a nezaškodilo by do budúcna vybrať iba tie najvydarenejšie, čím by sa celok výrazne zhutnil a zosilnel.

Asi najviac má toho na srdci Rajova gitara, produkujúca riffy tvrdšieho charakteru, ktoré v sebe nezaprú metalovú minulosť (Dark Fusion), takže logicky nesmie vynechať ani povinné melodické vyhrávky s rôznymi "kudrlinkami". Novinkou je jazzovo odľahčená atmosféra, čo sa najviac prejavuje v precítených sólach a vycibrenej ekvilibristike, blížiacej sa fusion hráčom, umne spájajúcim rôzne žánre (v Seven/Eight cítiť napr. sambu).

"Skladby vznikali veľmi dlho, takže bol čas na to, aby sa do nás vryli, ale chcelo to aj trochu driny. Radi hráme nepravidelné (nevšedné) takty. Čo sa týka gitarových sól, tak v podstate vznikli v závere nahrávania. Bolo ťažké vybrať tie správne, keďže doteraz boli z väčšej časti všetky improvizované. Klávesy k nám zapadli, sme radi, že sme našli vhodného človeka a muzikanta."

Použitie klávesových nástrojov namiesto druhej gitary sa ukázalo ako veľmi šikovný ťah. Dodávajú skladbám oveľa viac energie, živelnosti či pestrých žánrových presahov, takže je v podstate nemysliteľné, aby v takejto "prog" hudbe chýbali.

V slučke náročných výkonov a emócií

Už menej frekventovaná je v žánri flauta, ktorú má v štyroch skladbách na svedomí Martin Ryboš. "Flauta je u nás pomerne čerstvá záležitosť. Všetky pasáže vymyslel Martin až v samotnom závere celého nahrávania. Pôvodné nahrávky totiž flautu vôbec neobsahovali."

Pri pozornejšom počúvaní vypláva na povrch fakt, že klávesista Miloš Fábry tvorí súkromné sóla, ktoré síce nie sú až také výrazné ako v prípade šiestich strún, no nezanedbateľne dotvárajú zvukomalebný charakter tvorby týchto technicky zručných muzikantov. Keď sa navyše rozbehnutá kompozícia zlomí do sólo-tónov pohodového jazzového klavíru (When Angels Bleed), priaznivci prekvapení a inštrumentálnej noblesy zaplesajú.

Hendikep skupiny Reconcern spočíva v absencii frontmana, ktorý by slovami zamaskoval drobné nedostatky alebo pridal hudbe na zapamätateľnosti. Preto niekomu môže album znieť ako hobľovanie nástrojov, kde všetko splýva dohromady ako neprehľadná spleť. Vyvažujú to najmä odlišné nálady položiek, ktoré dotvára okrem spomenutých nástrojov aj prepracovaná rytmika.

Vojtekove basové figúry (Wet Wolfskin) zvádzajú s bicími Milana Jančoviča lahôdkové duely, nemajúce víťazov. Demonštruje to i najdlhšia kompozícia Motivation, v ktorej je človek uväznený v časovej slučke valiacich sa motívov, prechodov, sól a komplikácií. Možno to miestami znie až gýčovo, ale tomuto umeniu je slušné vzdať poklonu, už len kvôli množstvu vynaloženej námahy a domáceho cvičenia.

Suma sumárum: priaznivci tvrdej inštrumentálnej hudby dostávajú v podobe Reconcern ďalšiu kvalitnú slovenskú kapelu. Ostrieľaní hudobníci zúročujú rokmi nadobudnuté skúsenosti a presvedčivo spájajú vybrúsenú techniku, feeling, kompozičný um i radosť z hrania. K úplnej spokojnosti im chýba už len prísnejšia selekcia nápadov a väčšia koncentrácia originálnych motívov, no je zrejme len otázkou času, kedy aj tieto nedostatky dokážu čo najviac eliminovať.

Reconcern - Time-Lapse Fusion
(2018, vlastným nákladom)

1. Distress