Patrí k najvýraznejším talentom domácej scény posledných rokov. Svoj potenciál potvrdzuje Nina Kohout prvým EP, ktoré je prekvapivé vo svojej precíznosti a plné bowieovskej podivnosti. Mladá hudobníčka ponúka viac, ako sme na debute mohli očakávať. V ponurej atmosfére necháva vyniknúť nežnosť, pričom sa nebojí náročnejšej kompozície, do ktorej sa púšťa s pasiou.

Nina Kohout
 minulý rok získala titul Objav roka v ankete Rádia_FM Radio_Head Awards. V tom čase mala na konte len jediný vydaný autorský singel Blue Sunray a jej kúzlo sme poznali najmä z koncertov skupiny Autumnist, kde pôsobí aj so svojím otcom Petrom. S partiou zohratých hudobníkov začala spievať, keď mala len 14 rokov. "Prišla som tam ako taký plachý element, dcéra Petra Kohouta. Prvý rok som si mýlila ich mená - jeden bol Turzo (hudobník a vydavateľ Martin Turzík z Deadred Records, pozn. red.), druhý Koco a vôbec som nevedela, kto je kto," hovorí Nina s úsmevom.

Spolupráca s kapelou okolo hudobníka a producenta Vlada Ďurajku jej priniesla nové možnosti. "Vyskúšala som si úplne iný typ vystupovania. Z intímnych tichých sólových koncertov som sa zrazu ocitla pred tancujúcim publikom. Vyskúšala som si, čo znamená nemať všetku zodpovednosť na vlastných pleciach a mať možnosť ju naopak prerozdeliť. Koncerty ma predstavili kráse, ktorá prichádza s komunikáciou s ľudmi prostredníctvom hudby," vraví Nina. Publikum si dokáže získať presvedčivým prejavom, nehou v hlase a schopnosťou celkom prirodzene emotívne prežívať hudbu, čo potom dokonale transportuje aj na poslucháča.

Jej debutové EP Pandemonium vyšlo 2. februára 2022 pod značkou Deadred Records a predstavuje Ninu Kohout nielen ako interpretku, ale predovšetkým ako autorku piesní. Máme možnosť spoznávať ju aj ako producentku s jasným názorom, odhodlanú ísť za svojím cieľom. Sama vraví, že ju svet zvuku fascinuje. Vo svojej tvorbe sa cíti byť slobodná a nebojí sa experimentovať. "Tvorba je pre mňa niečo hlboko osobné. Akonáhle si sadnem za nástroj alebo hudobný softvér, strácam schopnosť vedieť sa limitovať, obmedzujúca myseľ absolútne prestáva mať slovo, a to je na týchto chvíľach nádherné."

Pokoj aj výbuch emócií

EP Pandemonium tvoria štyri piesne. Z nich sú tri v angličtine, ktorú Nina vníma ako primárny jazyk pre svoju hudbu, a jedna v slovenčine. Kým v anglickom jazyku pôsobí speváčka sebaisto, slovenčina ju robí naopak zraniteľnejšou. Slovenská pieseň Prebúdzanka má pre Ninu obzvlášť špeciálne miesto, keďže je harmonicky inšpirovaná znelkou z rozprávky Macko Uško a je symbolikou veľkého bezpečia a domova.

"Po slovensky sa cítim menej tvrdá. Neviem si predstaviť, že by som napríklad skladbu Pandemonium napísala po slovensky. Nefungovalo by to. V slovenčine som oveľa zraniteľnejšia, jemnejšia. Milujem slovenský jazyk a v hladaní slovných odtienkov sa vyslovene vyžívam. V angličtine sa sústredím skôr na zachytávanie emócie prostredníctvom hudby," vysvetľuje Nina.

K svojej tvorbe pustí len málokoho. Pre EP však bola zásadná spolupráca s Vladom Ďurajkom, ktorý sa, okrem iného, produkčne podieľal na skladbe Pandemonium. "Pieseň sa mala pôvodne volať schizofrénia. Sama pre seba si ju tak stále niekedy nazvem, najmä kvôli hlavnej postave príbehu, ktorá je šialene roztrieštená."

Dotiahnuť skladbu Pandemonium do jej finálnej podoby trvalo približne dva roky. Na druhej strane skladba Love Above vznikla za dva dni a Prebúdzanka za jedno popoludnie. Pre Love Above sú charakteristické bohaté sláčikové aranžmány, ktoré boli nahraté v štúdiu Jureša Líšku z Fallgrapp. Pieseň Moonlight zase vytvorila so spolužiakom z The BRIT School Lucasom Armsteadom. S mixom a nahrávaním EP Nine zas pomáhal Matúš Homola zo štúdia Men at Sound v Trenčíne.

Hudba mi dovoľuje byť sebecká, počúvať samú seba

Medzi hudobné vzory Niny Kohout patria Nick Cave, David Bowie, Ghostpoet, Sigur Rós či Goldfrapp. Často však siahne aj po ambientnej hudbe alebo klasike. "Nikdy som nepočúvala príliš veľa veselej hudby. Nejako prirodzene som sa uchyľovala skor k tmavším tónom. Tipujem, že práve preto aj moja hudba nesie podobný zvuk," vraví Nina.

EP Pandemonioum je plné pocitov. Melanchóliu, znepokojenie a zmätok strieda neha podfarbená podivínstvom. "Som intenzívne prežívajúci človek. Veľmi veľa premýšľam, cítim, a tak sa obraciam k hudbe ako k môjmu osobnému ventilu," priznáva.

Pre Ninu je zhudobnenie taktiež terapiou. "Tým, že som veľmi veselý typ človeka, ktorý sa neustále snaží o spokojnosť všetkých navôkol, mám tendenciu stavať požiadavky ostatných pred tie svoje. Hudba mi dovoľuje byť sebecká, počúvať samú seba a nájsť pokoj s tým, že človek nie je stvorený na to, aby bol za každých okolností len príjemný, pozitívny, šťastný a milujúci. Človek má aj temné zákutia a príde mi veľmi dôležité, aby som tomu venovala pozornosť. Práve osobných démonov, s ktorými sa pomaly začíname kamarátiť, skúmam cez hudbu," hovorí Nina Kohout.

Svoju pozíciu začínajúcej umelkyne si užíva, pretože nemusí robiť kompromisy. S ľahkosťou experimentuje a odhaľuje vlastné možnosti. Výsledkom je EP, ktorého počúvanie je zážitok. Ako zvládne preniesť úžasnú energiu aj do živých vystúpení sa dozvieme už čoskoro. Okrem iného vystúpi v apríli ako predskokan na turné kapely Lola Marsh na Slovensku, na Sharpe festivale a tiež bude súčasťou pocty pre Mekyho Žbirku v Londýne, kde už druhý rok študuje odbor Music Technology na prestížnej hudobnej škole Brit School.

Nina Kohout - Pandemonium EP
(2022, Deadred Records)

1. Love Above