Novým vydavateľským subjektom na slovenskom trhu sa stáva Hlava XXII. Založili ju Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek, známi zo zoskupenia Altar. Prvým titulom vydaným na ich vlastnej značke je album Directions & Connections. Muzikanti na ňom objavujú menej prebádané územia, ktoré vonkoncom nemusia súvisieť iba s jazzom.

V minulosti sa Nikolaj NikitinĽuboš Šrámek prezentovali pod hlavičkou projektu Altar, zoskupenia s neustále sa meniacim obsadením, troma počinmi – Altar, We Salute the NightNovember. Posledný z nich priniesol jazz v klasickej podobe, dotiahnutej takmer do posledného detailu. Bolo preto otázne, kam by sa po takej porcii prepracovaného materiálu ešte hudobníci mohli posunúť.

Odpoveď prišla prekvapivo skoro, už po roku a pol. V období pandémie mali hudobníci viac času premýšľať, tvoriť, redefinovať a škrtať (nepoužitých zostalo asi 50% nápadov), a keďže je ťažké prekonať vysoko nasadenú latku, na Directions & Connections obohatili predsa len obmedzené možnosti ortodoxného jazzu o nové výrazové, kompozičné a aranžérske prvky.

Narúšanie štruktúr

Pred vypočutím nahrávky bolo mojím prvotným očakávaním to, že dostanem ďalšiu porciu súčasného jazzu so všetkým, čo k nemu patrí. No dostavilo sa ku mne niečo, čo som nečakal. Čosi "nesedí" už v úvodných kusoch Directions a Connections, v ktorej obligátne kontrabasové sólo na pozadí sprevádzajú zvláštne ozvučené dychové nástroje, marimba (podobná vibrafónu) a iné ruchy, väčšinou nekorešpondujúce s ortodoxným prístupom k žánru. Z rovnováhy ma vyviedli aj sláčiky s pravidelne sa opakujúcou melódiou a korunu všetkému nasadila absencia krkolomného taktu bicích nástrojov. Trvalo mi niekoľko opakovaných pokusov, aby som pochopil nové pravidlá hry.

Hudobníci svojich poslucháčov v úvode naozaj nešetria. Na jednej strane sú niektoré skladby rytmicky jednoduchšie a prístupnejšie, no zároveň sú prekladané aranžmánmi, ktoré sústavne "vyrušujú". Ani nosné melódie nie je jednoduché vstrebať. Výborným príkladom je kus s najdlhšou minutážou Soul Points, v ktorom sa ústredný motív naliehavo zadiera pod kožu, ale v zlom psychickom rozpoložení sa môže stať deprimujúcim. Istú námahu treba vynaložiť tiež pri kratších útvaroch Lazy Lady Petrichor. Nemalý podiel na novej výrazovej forme má spolu s Nikolajom Nikitinom klavirista Ľuboš Šrámek. Obaja si dali záležať, aby sa ich kompozičné postupy posunuli na až takmer experimentálnu úroveň.

Obrazotvorná hudba

Upokojujúcejšie pôsobí napríklad Les Sauvages, Forets paisibles from Les Indes Galantes spolu s alternatívnou verziou ako bonusom. Pripomína mi atmosféru jednej západoeurópskej krajiny v 18. storočí. Sláčikové nástroje Lucie Harvanovej vyznievajú precízne a emotívne zároveň. Krásnymi spojenými nádobami sú Rain Dance a After The Rain. V prvom titule dopĺňa precítené dychy podmanivo "ťukajúca" marimba Kirila Stoyanova, v druhom sa k pánom pridáva Harvanová so zvukomalebnou poctou Johnovi Coltraneovi, ktorý pieseň pôvodne skomponoval. V súčasnom podaní však ide o voľnú interpretáciu, skrývajúcu zaujímavé melodické zákutia.

Záver albumu patrí voľnejšej, resp. uvoľnenejšej téme Happiness, kde sa hudobníci mohli trochu vyšantiť v rýchlejšom (skôr modernom fusion) tempe a Connections II, v ktorej mohli to nevypovedané z titulného čísla detailnejšie rozvinúť a ukončiť nahrávku s gráciou.

Nikolaj Nikitin mal pri obsadzovaní kapely šťastnú ruku. Juraj Griglák prebral pestrou a výraznou hrou na kontrabas celú rytmickú ťarchu a nezameniteľne sa prezentujú i hostia Kornel Fekete-Kovács (trúbka) a Sisa Michalidesová (flauta). Za zvuk sú zodpovední producenti Peter Preložník a Jan Mudroch, mastering bol symbolicky zverený odborným rukám v USA. Celkom vydarený štart, keďže ide o prvý titul v úvode spomínaného vydavateľstva.

Album Directions & Connections vyniká v diskografii projektu Altar množstvom doteraz nepočutých nápadov. Bez bicích nástrojov vyniknú tie ostatné, s ktorých zvukom sa dá experimentovať, či už ide o dychy, sláčiky, marimbu, kontrabas alebo klavír. Prekvapivé sú postupy, narúšajúce chod skladieb. Dôraz sa nekladie na techniku, hudba je relaxačnejšia, pestrá, zvukomalebná, pôsobivá a obrazotvorná. Ťažko povedať, kam múzy zavedú Nikitina a Šrámeka v budúcnosti, každopádne ich nový výraz je úprimný, uveriteľný a prirodzený. A navyše sa žánrovo neobmedzujú, čím prinášajú nadčasové poslucháčske zážitky.

Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek / Altar Ensemble – Directions & Connections
(Hlava XXII, 2022)

1. Directions