Po desiatich rokoch, keď sa venoval tvorbe pre deti a vydal dva albumy Čosi úsmevné a Chipsy King, sa hudobník a herec Dano Heriban vracia k tvorbe určenej pre dospelého poslucháča. Názov novej štúdiovky O2H je slovnou hračkou, ktorá v sebe skrýva slovo odvaha a jej dôležitosť podpisuje zrkadlovo otočený vzorec vody. Do piesní pritom vložil odvahu hovoriť o dianí na Slovensku aj v osobnom živote.

Úlohu tvorcu hudby pre najmenších poslucháčov na albumoch projektu Čosi úsmevné zvládol Dano Heriban obdivuhodne. Sám vraví, že ho na tvorbe pre deti láka bezprostrednosť. Je to svet, kde je všetko možné. Pri tvorbe hudby pre dospelých už musí ísť tvorca hlbšie do seba. Viac sa zameriava na vlastné potreby vypovedať ako na potreby poslucháča. K tomu mu pomáha jeho poetická výrečnosť a zručnosť.

Zmenou cieľovej skupiny Heriban nemení svoju hudobnú orientáciu. Texty ukladá do popových kúskov starostlivo zasadených v jazzových základoch, ktoré skladbám dodávajú kompozičnú rozmanitosť. Stavba piesní tak nechce byť ľahko čitateľná. Do albumu uvádza pieseň Počkám. Pokojný a tichší klavírny úvod (pripomínajúci skladbu Ostrov kapely Fallgrapp) nastavuje poslucháča na sústredený posluch. Hudobník zameriava pozornosť na text a učí trpezlivosti.

Nálada na albume aj hudba sa prirodzene prispôsobujú témam a dobe, ktorá je objektívne dosť neveselá. Tak aj novinka O2H je trochu ustarostená, avšak nie beznádejná. "Je to odvaha žiť, tvoriť a vypovedať o tom po svojom. Odvaha osloviť najlepších hráčov, ale aj najlepších poslucháčov," hovorí o albume samotný autor a interpret.

Sloboda, smútok aj nostalgia

Dano Heriban sa nenechá tlačiť ani časom a nepotrebuje naháňať predaje, páčivosť, kliky. Tvorí slobodne a tak, aby mu hudba robila radosť a dávala zmysel. Album O2H si nielen preto zaslúži pozorného poslucháča. Spevák a hudobník skladby formuje do finálnej podoby spolu s Filipom Hittrichom, ktorý je jeho dlhoročným hudobným súputníkom a nahrávku zastrešil aj ako producent.

O2H podáva subjektívnu správu o stave spoločnosti. Heriban sa vyjadruje kriticky, no nestavia sa do polohy moralizátora. Skôr konštatuje a hľadá vlastnú únikovú cestu. "Chyba systému, čo tlieska zlému a z nudy rád číri nepokoj. Chyba systému a hanba plénu, čo búra a píli stoj, čo stoj," spieva Heriban v skladbe Chyba systému, pričom vyjadruje pocit bezilúzie z budúcnosti na Slovensku.

V nostalgickej Doba papierová sa zase vracia do čias detstva, do veku bez displejov. "Bol by som fakt rád, keby v ľuďoch miesto dát sama vzbĺkla znova, do písma zbláznená, ničím nevynútená doba papierová." Heriban tiež priznáva, že nečaká na zázrak a zachrániť svet sa zrejme nepodarí, napriek tomu chce hľadieť na svet cez krajšiu optiku, snaží sa rásť za ideálom.

Je to o láske

Hudbu a texty si na album napísal sám Dano Heriban. S výnimkou piesne Hodina nočného pokoja, kde vytvoril hudbu na báseň Jozefa Urbana z jeho debutovej zbierky Malý zúrivý Robinsom z roku 1985. Veľmi energicky tak vstupujeme do osobnejšej, emotívnej druhej časti nahrávky. Pre tú je charakteristická pomalosť, ktorá v sprievode klavíra necháva vyznieť hĺbku textov.

Hudobník už nehodnotí, ale priznáva vlastnú neistotu, kladie si otázky a aj po úvahách ich necháva otvorené. Tak ako celý album nesie tieň smútku, intímnejšie Heribanove výpovede majú intenzívny zásah. Ľahkosť, s akou hudobník spracováva témy, je obdivuhodná. Zároveň nám pripomína, že poézia a hudba sú veľké liečiteľky duše. "Plány nám vzal vietor a sny sa snívajú a život sa žuje, keď svet sa divo hojdá. No raz bude dobre, samé i love you, domáce boje, ale zbraňami Freuda."

V závere potom hudobník otvára snáď svoju najcitlivejšiu tému, ktorou je láska k deťom. "Keby bolo možné, tak dýcham za vás, obslúžim pľúca rovno tri naraz, aj tvoje, láska, v poradí štvrté, rozdelím vlastné na štyri štvrte," spieva v dojemnej a silnej skladbe Keby bolo možné. Emotívnu atmosféru, ktorú sa mu bravúrne darí vykúzliť, potom ešte rozvinie v záverečnej titulnej piesni O2H, kde si prizval na pomoc s vokálmi aj manželku Kamilu.

Svojím sympaticky osobným a v tomto smere odvážnym albumom sa Dano Heriban predstavuje ako umelec, ktorý bytostne potrebuje tvoriť, žiť svojím dielom. Je presvedčivý, hudobne pestrý, úprimný a poslucháča dokáže zasiahnuť. O2H je album, ktorý možno na prvé počutie nestrhne poslucháča okamžite, má však v sebe niečo silné a pravdivé, čomu sa oplatí venovať čas.

Dano Heriban - O2H
(2022, vlastným nákladom)

1. Počkám