Viva Musica! je "rúhačským" festivalom – klasickú hudbu vyťahuje z koncertných siení a bez rozpakov ju mieša so súčasnou tvorbou. Práve toto je však cesta, ako môže stále zostať živá, v kontakte so súčasným divákom. To dokázal aj jubilejný 10. ročník, ktorý minulý týždeň dotiahol na koncerty tisícky ľudí rôzneho veku a s odlišnými žánrovými preferenciami.

K prezentácii klasickej hudby pristupuje tento mestský festival naozaj tvorivo - aktuálny ročník priniesol napríklad nezvyčajný filmový večer. Prepojením kultového nemého filmu Nosferatu a kompozície Vladislava "Slnka" Šarišského vznikla unikátna kombinácia - a nebolo to len symbolickým spojením upírov a Slnka. 

Nemecký film z roku 1922 zosobňuje základy hororového žánru a upírsky námet ako čosi hrôzostrašné a mýtické, nie trblietavé lákadlo na srdcia pubertiačok. Šarišský na festivalové premietanie pripravil originálnu kompozíciu, ktorou príbeh nemého filmu získal ďalšie rozmery aj pre súčasného diváka. Svoj vek totiž film nezaprie a množstvo scén, ktoré vznikli so zámerom vyvolať vypäté emócie, dnešného diváka svojou melodramatickosťou a technickým prevedením skôr pobavia. Kvalita filmu však spočíva aj v krásne starosvetskom prístupe, plnom silných citov, slov a romantických výjavov, celkom ako od nemeckých romantických básnikov. Práve túto stránku umocňovala hudobná zložka projektu.

Filmová poetika teda určovala živý soundtrack, na ktorom Šarišský pracoval tri mesiace. Skladateľ pri tvorbe nenahradzoval dialógy, jeho hudba je viac než dabing. Nedrží sa doslovnej interpretácie - hoci v niektorých momentoch je zvuk priamo naviazaný na filmovú akciu, sústredí sa predovšetkým na celkovú atmosféru. Práve vďaka gradujúcej hudobnej zložke si film udržiava emocionálnu silu a v jej tónoch prežívame hrôzu námorníkov či blúznenie Ellen.  

Vlado Šarišský patrí k najzaujímavejším mladým slovenským skladateľom, čo dokazuje nielen ocenenie Cena Nadácie Tatra banky či autorský projekt Talent Transport, predstavujúci jazz ako stále zábavnú a živú hru. Svoje klasické vzdelanie a matematický pohľad na hudbu hudobník používa s nezvyčajnou ľahkosťou – podobne ako Talent Transport robí jazz prístupným aj ľuďom, ktorých zvyčajne zo sólových vyhrávok jazzmanov striasa, aj počas vystúpenia so živým soundtrackom k filmovej klasike preklenul rozdiely medzi laickým a odborným publikom. Pri viacerých príležitostiach tak špičkových muzikantov Adama Nováka, Jána Kružliaka ml., Martina Mierneho, Borisa Bóha, Milana Osadského a Štefana Bugalu doplnil napríklad štrngotom fliaš, prinášajúci do súhry slákov pocit lacnej putyky a zároveň určitú surovú poéziu. Výrazný motív priniesol aj teremín – nástroj ovládaný celkom bez dotyku, len gestami rúk. Jeho kvílivý tón je práve pri filmoch hororového žánru obzvlášť obľúbený, počas večera však bol použitý skromne a s citom.

(Autorka: Michaela Kučová)

Viac klasiky

Viva Musica! festival tento rok podľa organizátorov ponúkol viac klasický program, ako tomu bolo po minulé roky. "Dramaturgia festivalu sa pre niekoho možno javila trošku odvážna, ale návštevnosť ukázala, že sme spravili správne rozhodnutia. Ľudia nám prejavili dôveru a my sme sa presvedčili, že netradičné spojenia a nápady stále fungujú," hovorí riaditeľ festivalu Matej Drlička. Ten sa dlhodobo snaží cez ľahšie, popkultúrne ochutnávky klasiky priviezť aj mainstreamových poslucháčov k otvoreniu sa iným hudobným zážitkom. Podľa tohtoročnej návštevnosti, ktorá počíta vyše 10-tisíc ľudí, sa mu to jednoznačne darí.

Jubilejný ročník festivalu otvorila 21. júna Shakespearova romantická komédia Sen noci svätojánskej, ktorá bola zároveň otváracím podujatím Kultúrneho leta a hradných slávností Bratislava 2014. V spolupráci s medzinárodným festivalom Letné shakespearovské slávnosti ožil Shakespearov text v podaní Sabiny Laurinovej, Oldřicha Víznera, Csongora Kassaia, Petra Kadlečíka a Jakuba Rybárika v sprievode Mendelssohnovej hudby interpretovanej Slovenskou filharmóniou pod vedením Leoša Svárovského.

Viva Musica! festival 2014 - Sen noci svätojánskej Zdroj: Zdenko HanoutSen noci svätojánskej na Viva Musica! - viac fotiek

22. júna predviedlo Národné bábkové divadlo Praha Mozartovu operu Čarovná flauta. Organizátorov tešil veľký záujem detí a ich rodičov, ktorý zaplnili celé nádvorie Primaciálneho paláca. Bábkové divadlo večer na Hlavnom námestí vystriedal Národný mládežnícky orchester Virtuoso, ktorý tvoria najtalentovanejšie deti a mládež zo základných umeleckých škôl z celého Slovenska. Špeciálnym hosťom koncertu bol barytón Filip Tůma a na post dirigenta sa postavil Igor Dohovič, pod ktorého vedením už národný mládežnícky orchester úspešne absolvoval niekoľko koncertov po celom Slovensku.

TIP: Pozrite si reportáž z festivalu v relácii Umenie z produkcie RTVS

Silné zážitky v Starej tržnici

Koncerty pod holým nebom po jednodňovej prestávke vystriedal priestor Starej tržnice, kde sa okrem upírskeho koncertu Slnka konali aj ďalšie tri zaujímavé koncerty. Prvý patril držiteľom ocenenia Krištáľové krídlo v kategórii Hudba za rok 2013 Quasars Ensemble pod vedením fenomenálneho Ivana Buffu. Ako hosť sa na koncerte predstavil Dalibor Karvay v dvoch extrémne virtuóznych skladbách pre husle a orchester. 25. júna vystúpil asi najočakávanejší interpret Viva Musica! festivalu, španielsky kontratenorista Xavier Sabata so súborom Il pomo d'oro pod vedením huslistu a dirigenta Riccarda Minasiho. "Na koncert máme samé pozitívne ohlasy. Bol to zážitok vidieť a počuť Xaviera Sabatu naživo," hovorí Matej Drlička. (fotoreport z koncertu)

26. júna vypredala tržnicu jedna z najlepších slovenských kapiel Korben Dallas v spojení so symfonickým orchestrom, ktorý v ten večer klubovú rockovú alternatívu premenil na klasiku. "Predtým sa nám ani nesnívalo o tom, že by chalani v roku 2014 mohli hrať spoločný koncert so symfonickým orchestrom pred vypredanou Starou tržnicou," prezrádza manažér kapely Korben Dallas, Matúš Németh. Viditeľne dojatý z účasti a reakcií fanúšikov bol aj spevák Juraj Benetin, ktorý vtipne poznamenal, že pred niekoľkými rokmi by bolo úspechom, keby na ich koncert prišlo toľko ľudí, koľko bolo teraz na pódiu hudobníkov. Rýchly vzostup Korben Dallas po vydaní minuloročného albumu Karnevalová vrana je dôkazom, že kvalita sa na slovenskej scéne dokáže presadiť.

Výnimočný koncert priniesol kompletne prearanžované skladby, ktoré, pri uvedení koncertu povedal Drlička, skutočne neboli len typickou hrou rockovej kapely, doplnenou o pompézny sláčikový podmaz. Skladateľ Slavo Solovic dodal piesňam ako Beh, NalejPochybnostiOtecTváre či Trofeje úplne iný zvuk a atmosféru. Väčšina z upravených verzií zafungovala vynikajúco, aj keď klasickej dramatickosti a veľkoleposti bolo niekedy možno až priveľa. Určite by bolo zaujímavé počuť, ako by piesne spracoval skladateľ, ktorý je viac inšpirovaný minimalizmom a súčasnou vážnou hudbou.

Benetin však aj v najhlučnejších pasážach, kedy hudobníci z orchestra Sinfonietta Bratislava pod taktovkou Braňa Kostku doslova "hoblovali", dokázal, že je pán spevák. Vďaka skvelému výkonu a prejavu, v ktorom ukázal ešte väčší rozsah ako bežne na klubových koncertoch, bol aj napriek červenaniu sa počas príhovorov absolútne suverénnym frontmanom 30-členného orchestra. Dobrou správou pre účastníkov koncertu aj pre tých, ktorí ho nezažili, je, že na jeseň kapela určite zverejní nejaké videá, a možno Korben Dallas Symphony vyjde aj na albume.

(Autor: Patrik Marflák - o koncerte Korben Dallas Symphony)

Viva Musica! festival 2014, Korben Dallas Symphony Zdroj: Zdenko HanoutKorben Dallas s orchestrom na Viva Musica! - viac fotiek

Operné finále so slovenskými hviezdami

Posledný festivalový večer patril tradične opere, ktorá na na Západnú terasu Bratislavského hradu prilákala rekordný počet návštevníkov. Poslucháčom sa na jednom pódiu predstavila pätica svetoznámych slovenských operných hviezd, ktorá ponúkla nezabudnuteľný hudobný ale aj vizuálny zážitok. Adriana Kučerová, Jana Kurucová, Miroslav Dvorský, Dalibor Jenis Štefan Kocán v sprievode Orchestra Viva Musica pod taktovkou Martina Leginusa uviedli známe i menej známe operné lahôdky z pera takých operných majstrov, akými boli Giuseppe Verdi, Georges Bizet, Gioacchino Rossini či Giacomo Puccini.  

Oslavnú atmosféru koncertu umocnila veľká obrazová projekcia a svietiace "krištáľové lustre", ktoré sa vznášali nad pódiom. "Bol to pre mňa osobitý a zaujímavý ročník. Ešte asi potrebujem pár dní na to, aby som získal odstup a vedel ho vyhodnotiť, ale celkovo mám z festivalu veľkú radosť a o pár dní určite odignorujem nové šedivé vlasy na hlave a pustíme sa do prípravy ďalšieho ročníka," dodáva Matej Drlička.

Oslavy 10. výročia však ešte nekončia. Viva Musica! festival totiž pripravil aj špeciálny projekt v podobe letného kina Viva Musica! Cinema, ktorý sa začína už 10. júla na Hviezdoslavovom námestí so vstupom zadarmo. Kompletný program nájdete od 7. júla na www.facebook.com/vivamusicafestival.

Viva Musica! festival 2014 - operné gala Zdroj: Zdenko HanoutJana Kurucová na koncerte Viva Opera! - viac fotiek

Informácie a fotografie pre Hudba.sk poskytla Barbora Drahovská, PR manažérka festivalu. Článok bol doplnený o autorskú reportáž Michaely Kučovej z koncertu Nosferatu a postrehy Patrika Marfláka z koncertu Korben Dallas Symphony.

Foto: Zdenko Hanout