Hlavná stránka

>

Magazín

>

Reportáže

>

Jana Kirschner stále posúva hranice svojej hudby. Ukázala to aj "takmer sólo"

Jana Kirschner stále posúva hranice svojej hudby. Ukázala to aj "takmer sólo"

06.10.2016 - 08:00 | Michaela Žureková

Jana Kirschner uzavrela v stredu v Bratislave slovenskú časť vypredaného turné Takmer sólo. Urobila tak dvoma vystúpeniami v Mestskom divadle P.O. Hviezdoslava a opäť zanechala pocit, aký dokáže vytvoriť len ona - zrelá umelkyňa, ktorá aj stokrát počuté piesne vie podať nečakaným novým spôsobom.


Druhý koncert v poradí, pôvodný jediný, ktorý sa vypredal hádam až príliš rýchlo, mal istú výhodu. Jana Kirschner s kapelou sa doň mohli pustiť už rozohratí, rozospievaní a dobre naladení po prvom vydarenom a rovnocennom "predjedle". Na speváčkinom hlase to bolo cítiť už od prvých tónov, ktorými rozoznela sálu, keď len tak - sama, bosá a bez mikrofónu - spustila skladbu Až príde večer z albumu Moruša biela. Podobne intímne, nežne a "takmer sólo" (len v sprievode Eddieho Stevensa na klavíri) pokračovala aj v niekoľkých ďalších skladbách.

V úvodnom príhovore privítala publikum aj prezidenta Andreja Kisku, ktorý sedel v hľadisku, následne vo vtipnom duchu vysvetlila, prečo má turné takýto názov a koncept - na úplne sólo program by si vraj sama určite netrúfla. A to je v najlepšom poriadku, pretože bez akejkoľvek hany, aj ako skúsená umelkyňa kapelu potrebuje. Potrebuje ju, aby ju burcovala a aby sa ňou nechala burcovať sama. Potrebujú ju jej piesne, ktorým síce svedčí komorný šat a emócia, akú predviedla v prvej štvrtine vystúpenia, ale zároveň vie ďalšími pridanými nástrojmi vytvoriť magickú atmosféru, pri ktorej sa človek ponorí do všetkých zvukov a melódií.

Jana Kirschner v Bratislave, 5.10.2016

Hudba jasná ako facka

Okrem spomínanej komornosti mal tento koncert aj čosi navyše - veľkú dávku humoru, odľahčenia a vzájomných interakcií. Pri piesni O hore a vtáčkovi speváčka prvý raz vyzvala publikum, aby opakovalo kúsok textu - "nitky v srdci zapletá". Výsledkom bol čarovný záver skladby, v ktorom Jana a Eddie k "diváckemu zboru" pridali svoje vokálne a klavírne improvizácie. V tomto, ale aj v niekoľkých ďalších prípadoch totiž pri zapojení publika nešlo o klasické vynútené popevky známych úryvkov, ale o originálnu nadstavbu vystúpenia, v ktorom je obecenstvo ďalším členom kapely.

Všetci sa tak mohli cítiť ako súčasť koncertu, počas ktorého sa nechávali uniesť na vlnách raz zasnenej, inokedy rozburácanej dynamickej atmosféry a tiež typického šaškovania Eddieho Stevensa. Asi málokto sa zdržal smiechu pri jeho napodobňovaní zvukov perkusií fackaním svojho líca a asi nikto by neuveril, že ho sediaci ľudia dokonca začali bez problémov nasledovať.

Jana Kirschner a Eddie Stevens v BratislaveJana Kirschner a Eddie Stevens sa dokonale dopĺňajú - v tvorbe aj na pódiu

Zvuk vody aj ping-pongových loptičiek

Na dramaturgii večera bolo skutočne obdivuhodné, ako do nej hudobníci napasovali a skombinovali najznámejšie hity ako Líška, Modrá či Pokoj v duši s pokročilejšou Janinou tvorbou. Tá sa prvý raz vo väčšom šate ukázala pri piesni Krajina rovina, keď sa k speváčke pridala aj kapela. Sedem muzikantov pritom malo počas večera možnosť ukázať viaceré polohy - bláznivé a hlučné (Na krídlach divých včiel, Divná), ale aj pokojné, emotívne a hudobne sofistikované (Ty a ja, Máj krásny máj, Diera...).

Najzaujímavejšie zarezonovali najmä ambientné prvky, keď sa v niektorých skladbách ozýval štrngot pohárov či zvuky kameňov padajúcich do vody v nádobe, v ktorej boli ponorené mikrofóny. Nezabudnuteľnou hudobnou a zábavnou vizuálnou vsuvkou boli aj rozsypané ping-pongové loptičky na strunách vo vnútri klavírneho krídla v područí Eddieho.

Netreba však opomenúť ani štandardné nástroje, ktorými hudobníci pohladili dušu. Či už to bol výnimočný rómsky akordeonista Mário Bihári, talentovaný gitarista Tomáš Fuchs, ktorý s Janou vystupoval aj na oboch predchádzajúcich turné, alebo dychové nástroje Braňa Dugoviča (očarujúci bol najmä basklarinet v piesni Ty a ja). Skvelá bola aj rytmika v zložení Roman Vícha (bicie) a Rasťo Uhrík (kontrabas, basgitara), ktorí keď práve nehrali na svojich nástrojoch, pridávali sa k Eddieho "obývačkovým" experimentom.

Jana Kirschner v Bratislave, 5.10.2016Pozrite si viac fotiek z koncertu

Hudba, ktorej uveríte

Posledná tretina koncertu znela asi najdivokejšie. Nástroje sa dynamicky striedali, Jana sa spevácky odviazala a výdatne jej k tomu pomáhali aj muži z osadenstva na pódiu svojimi zohratými vokálmi. Svedčalo jej to aj samej s gitarou v akustickej piesni Občas, i čisto s mikrofónom, s ktorým neváhala zájsť aj do publika, a úplne najviac, keď tancovala a uvoľnene pobehovala po pódiu, ktoré jej celé patrilo.

"Dali sme vám to najlepšie, čo máme a čomu veríme. Dúfam, že ste tomu tiež uverili," povedala Jana Kirschner na záver vystúpenia a následne dojatá venovala poslednú skladbu Unesená svojmu mužovi Eddiemu, vďaka ktorému si podľa vlastných slov naplno uvedomila krásu slovenského jazyka a slovenskej hudby. Bodku za celým večerom však dalo publikum a to nie iba prostredníctvom standing ovation, ale aj emotívnym spievaním popevku poslednej piesne. Nič to nedokáže opísať výstižnejšie, ako to, že sa fanúšikovia skrátka nechali uniesť. A to je dobre, lebo bolo čím.

Setlist koncertu:

1. Až príde večer
2. Palisády
3. O hore a vtáčkovi
4. Občas
5. Líška
6. Modrá
7. Tajomstvo
8. Krajina rovina
9. Pokoj v duši
10. Ty a ja
11. O láske nepoznanej
12. Miluješ nemiluješ
13. Máj krásny máj
14. Na krídlach divých včiel
15. Divná
16. Sama
17. Na čiernom koni

Prídavky:
18. Diera
19. Unesená

Autorka: Michaela Žureková
Foto: Marko Erd


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti