Slovenská speváčka a skladateľka Sisa Fehér v stredu v klube P*AKT koncertne predstavila svoj najnovší album Mammatus, ktorý vyšiel vo vydavateľstve Slnko records v novembri minulého roku. Mammatus v meteorlógii označuje búrkový mrak sprevádzajúci nadmieru extrémne počasie, evokujúce patálie pre poľnohospodárov či pilotov, čo našťastie neplatilo pre návštevníkov stredajšieho koncertu. Zato mohli zažiť smršť vycibrenej muzikality, osobného nasadenia a porcie hodnoverných emócií.
Sisa Fehér na poslednom albume pokračuje v tradícii predošlého albumu KHI (Slnko Records, 2021) a zostáva verná jazzovým polohám spevu, ktorý emočne aj výrazovo úzko súznie s obsahom autorkiných kvalitných anglických textov. Keď tento základ spojí s bluesom a prvkami alternatívneho až škandinávsky znejúceho jazzu, výsledkom je v slovenských pomeroch nevídaný, či skôr neslýchaný umelecký počin.
Ambicióznemu projektu zodpovedá aj zloženie sprievodnej kapely, ktorú tvoria zavedené mená českej jazzovej scény, akými sú Vojtěch Procházka (klávesy), Štěpán Janoušek (trombón), Miloš Klápště (kontrabas), Marek Urbánek (bicie) a dopĺňajú slovenskí jazzmeni Oskar Török (trúbka) a druhý bubeník Jakub Kačic. Ich majstrovstvo sme mohli oceniť hneď v úvodnej skladbe koncertu s názvom Taro, kde dostali popri speve väčší priestor aj klávesy Vojtěcha Procházku. Nasleduje Remedy z albumu KHI a dve skladby z minuloročnej novinky, jemná Welcome a náladovo bohatá Orfeu.
Hudba znie miestami komplikovane, najmä pokiaľ poslucháč aktuálnu tvorbu Sisy Fehér, na Slovensku zrejme najviac známej vďaka projektu Bardo, bližšie nepozná. Dvaja bubeníci, v niektorých skladbách hrajúci súčasne, dodávajú koncertu príjemnú hutnosť, ale aj nepárne metrá a celkovú rytmickú náročnosť. Preto sú príjemným a rozumným osviežením komornejšie predely, ako napríklad slákom zahrané kontrabasové sólo Miloša Klápštěho v úvode skladby Her Remedy. Tá prináša prvý vrchol koncertu, keď vyúsťuje do drásavej, až free-jazzovo poňatej improvizácie a spoločnej hry Sisy a Vojtěcha Procházku na klávesy, kombinujúc skreslene znejúci organ s generovanými hlukovými plochami.
Koncert pokračuje skladbami Mama a Rebellion, ktoré charakterizujú obsahovú stránku albumu Mammatus. Tou je materstvo a spoločnosť čeliaca kríze, v tomto prípade kríze ekologickej. Do tohto sveta rodíme deti? V poriadku, ale ako sa k tomu zodpovedne postaviť? Istým hudobným odľahčením je skladba Money s chytľavým refrénom, nasledovaná drásavejšími polohami a spoločnými groovmi v skladbách Feed, Lush či Ride, vygradovanou strhujúcou energiou valiacou sa z dvoch bicích súprav, ako aj expresívnou hrou dychovej sekcie v podaní Oskara Töröka a Štěpána Janouška.
Skladba Ride, ktorá patrí k ďalším vrcholom koncertu, je jednou z tých, pri ktorých si poslucháč uvedomí ďalšiu charakteristiku Sisinej tvorby, a to zosúladnie obsahovej stránky skladieb s emóciou spevu a celkovým vyznením hudby. Alternatívne fakty, rôzne neuveriteľné teórie, plochozemci na planéte Zem, či samozvaní držitelia správneho názoru nám, žiaľ, nie sú neznámi. Text skladby ale neskĺzava do lacného moralizovania, a tak keď Sisa expresívne spieva "Tell me who’s riding on your mind now / Tell me who's riding on my mind now", prst ukazujúci na druhého zrazu ukazuje aj na nás.
Energickejšie časti vystúpenia striedajú intímnejšie polohy v podobe skladby Toulouse, kde Sisa sprevádza svoj spev hrou na gitare, či zaverečná Stranger in His Home z počiatkov jej tvorby. Koncert ukončuje prídavok v podobe uvoľňujúcej skladby Blue Salvation štylizovanej do podoby jazzového love songu z tridsiatych rokov minulého storočia.
Koncertné vystúpenie Sisy Fehér bolo vďaka sebanasadeniu a precítenému spevu hlavnej protagonistky, vynikajúcim inštrumentálnym výkonom hudobníkov, dobrej komunikácii v kapele a kvalitnému zvuku pre mňa silným hudobným zážitkom. Keď si pozerám krásny obal čerstvo vydaného vinylu albumu Mammatus s vyobrazením impozantného rysa od výtvarníčky Lucie Večernej, napadá mi, že mám pred sebou adekvátny symbol tohto diela. A možno i kľúč k spomenutej nádeji v titulku článku. Tak nech sa nám všetkým darí v temnom lese neistých časov našľapovať s eleganciu, rozvahou a pokojom mačkovitej šelmy, ktorú máme tak radi.
Autor: Peter Grznár