Kolektív dlhodobo rozvíjajúci kultúrnu ponuku mesta Bytča od minulého roka rozširuje svoje pôsobenie aj do iných kútov Slovenska. Po úspešnom koncerte Swans v žilinskej Novej Synagóge tím okolo festivalu Hviezdne noci priniesol do Bratislavy 4. februára nezvyčajný lineup plný hlučného ženského sebavyjadrenia.

Zahraničné mená Divide and Dissolve a Nordra na bratislavskej zastávke aktuálneho európskeho turné doplnila domáca dvojica Dominik Suchý a Eva Sajanová. A hoci v priestoroch DK Zrkadlový háj jednotliví účinkujúci možno nevynikli tak, ako by mohli v menej otvorenom, atmosferickejšom priestore, napriek tomu priniesli silno rezonujúce vystúpenia.

Hviezdne noci v Zrkadlovom háji, 4.2.2024 Zdroj: Jakub Michel

Rozpustiť traumu v hluku

Takiaye Reed a Sylvie Nehill v roku 2017 založili Divide and Dissolve, kapelu, ktorá prepájala ich záľubu v doom metale, a zároveň ponúkala príležitosť reflektovať ich identitu pôvodného obyvateľstva (Reed má afroamerické a cherokee korene, kým Nehill je havajského a maorského pôvodu). Ich kritikou oceňovanú tvorbu do Bratislavy však už prišla predstaviť len Reed, nakoľko Nehill od leta 2023 ukončila svoje pôsobenie v kapele.

Dunivý poslucháčsky zážitok to však v nijakom prípade neoslabilo a zostávajúcej hudobníčke zdarne sekundovalo (trans) bubeníctvo Scarlett Shred. Viaceré skladby začínajú metalovo neštandardne a to priam nevinným saxofónovým sólom. Ich vrstvené slučky však postupne naberajú na intenzite, ktorej následne sekundujú už poctivo doomová gitara a dynamické bicie. 

Divide and Dissolve, Hviezdne noci, 4.2.2024 Zdroj: Jakub Michel

Tvorba Divide and Dissolve je rámcovaná silnou angažovanosťou a politickým odkazom, ktorý sa zameriava predovšetkým na utláčané komunity, pôvodné obyvateľstvo a boj za spravodlivosť. V inštrumentálnej produkcii sú témy násilia a traumy prítomné skôr podprahovo, v ojedinelých prestávkach medzi skladbami však Reed s láskavým úsmevom jasne pomenováva svoje východiská. Apeluje na ukončenie cyklu utrpenia utláčaných a jeho medzigeneračné prenosy a jasne sa postaví aj na stranu aktuálnych obetí v Palestíne. V tomto melodickom hluku je to prítomné všetko – bolesť, zánik, krása aj očista.

Podobne komplexný zážitok prináša predskokanka kapely, britská hudobníčka indického pôvodu Monika Khot, ktorá vystupuje pod menom Nordra. So cťou ju možno zaradiť do jednej kategórie s doterajšími spolupracovníčkami, ako sú napríklad Marissa Nadler alebo Zola Jesus. Nordra totiž prináša noise s originálnymi eklektickými presahmi do priam popovej melodiky a konvenčne malebných vokálnych harmónií. Hoci je na petržalskom pódiu sama, pomocou vrstvených efektov a slučiek vytvára prepracovanú, neustále premenlivú zvukovú masu.

Nordra, Hviezdne noci, Zrkadlový háj, 4.2.2024 Zdroj: Jakub Michel

Stačí len byť dosť?

O úplný úvod večera sa predtým postarali Dominik Suchý a Eva Sajanová, ktorých produkcia ponúka porovnateľne originálny prístup k zvuku, ktorý vibruje celým telom. Počas večera zaznel čerstvý album Decision Paralysis, ktorý dvojica vydala krátko pred koncom uplynulého roka, a prvýkrát na ňom predstavila pôsobivú kombináciu svojich autorských prístupov (doteraz realizovaných prevažne pod hlavičkami zoskupení Tittingur a God and Eve).

Monumentálne, mrazivé syntetizátory Suchého pretkáva Sajanovej čistý hlas, ktorý v tomto projekte odťažito verklíkuje neraz až absurdné repliky. Napätie medzi dvoma princípmi, brutalizmom a priam detskou krehkosťou, funguje aj naživo a osobne pre mňa má takmer barokové kvality – nie v prehnanej ornamentalite ale v monumentálnej citovosti. Dojem krehkosti napokon posilňuje aj skutočnosť, že ide len o druhé živé hranie projektu. A toto síce ešte nebol, ako po zvyšok večera, žiadny doom, ale i v takomto prípade je citeľné oscilovanie medzi prežívanou hrôzou a hľadaním vnútorného pokoja. 

Dominik Suchý a Eva Sajanový, 4.2.2024 Zdroj: Jakub Michel

Vo výsledku tak večer v Zrkadlovom háji pod kuratelou Hviezdnych nocí predstavil odvážnu dramaturgiu, ktorú nelimitujú doslovné prepojenia a predsa je organicky komplementárna. Všetky tri vystúpenia navzdory štandardne ženám prisudzovanej subtílnosti citového sebavyjadrenia ukázali expanzívnosť ženskej tvorivosti. Jednotlivé hudobníčky suverénne ovládli priestor bez pochybovania o tom, koľko toho majú dovolené, a to napriek striedmosti personálneho obsadenia. A svoj odkaz predniesli poriadne nahlas.

Autorka: Michaela Kučová

Vznik tohto článku v rámci projektu "Hudba.sk - hudobná publicistika v roku 2024" z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.