Lepší darček, než akým bola štvrtková šou Music á la Peter Nagy v bratislavskom divadle Štúdio L+S, si skalní fanúšikovia obľúbeného slovenského speváka, hudobníka, skladateľa a textára nemohli predstaviť.

Nebol to totiž obyčajný koncert. Vkusne namixované večerné menu pozostávalo zo zaujímavého rozprávania, veselých i smutnosmiešnych spomienok, inteligentného humoru a samozrejme pesničiek, tentoraz podaných len v sprievode akustickej gitary. Pre fanúšikov bola šou v komornom prostredí Štúdia L+S príležitosťou, aby si legendu česko-slovenskej populárnej hudby vychutnali úplne zblízka.

Hostiteľom a moderátorom večera bol Pavol Danišovič, známy hudobný publicista a rozhlasový dramaturg, ktorý sa v zákulisí domácej populárnej hudby pohybuje už nejaký ten rok. Okrem iného stál aj pri zrode kariéry a bol producentom Beáty Dubasovej, v 90. rokoch šéfoval hudobnej redakcii legendárneho rádia Rock FM a dnes je výkonným riaditeľom divadelnej scény, ktorá šou hostila. Poznáme ho aj z rozhlasových dialógov, ktoré už vyše dvadsať rokov vedie s Milanom Lasicom. Práve Pavol Danišovič bol iniciátorom myšlienky pripraviť takéto netradičné predstavenie s Petrom Nagyom.

Toho na pódiu, ktorému dominovali len dve stoličky a v pozadí plátno s jeho fotografiou z mladých čias, privítalo do posledného miesta zaplnené hľadisko. Úsmev na perách a dobrá nálada, ktorú si spevák priniesol, mu vydržali až do konca predstavenia a svojím pozitívnym vyžarovaním "nakazil" aj divákov. Peter Nagy má byť prečo spokojný. Vyše 31 rokov úspešného pôsobenia na scéne, počas ktorých nahral 12 štúdiových a niekoľko kompilačných albumov, plus zopár albumov pre deti, z ktorých sa celkovo predalo vyše dva milióny kusov, a neutíchajúci záujem fanúšikov na Slovensku i v Čechách, kde v posledných rokoch striedavo býva, sú atribúty, ktorými sa nemôže pochváliť každý.

Návrat na miesto činu

Štvrtkové vystúpenie malo v sebe nádych nostalgie, keď sa akoby vrátil na miesto činu po takmer troch dekádach. V roku 1987 totiž práve tu nahral živý album s názvom Peter Nagy v Štúdiu S (starý názov - "S" ako Slovkoncert), ktorý bol historicky prvým albumom typu unplugged u nás. Týmto aj rozprávanie hlavného protagonistu začalo a pokračovalo odpoveďami na otázky moderátora týkajúce sa štartu jeho kariéry. Dozvedeli sme sa aj, že prvú gitaru dostal od svojho otca v deviatej triede za vysvedčenie so samými jednotkami. "Bola síce najlacnejšia, akú bolo vtedy dostať, stála 250 korún, a dnes by ste ju použili akurát na pádlovanie v loďke, ale bola moja."

Neskôr gitary zbieral a boli časy, keď ich mal spolu 26, dnes si vyberá len tie najkvalitnejšie a doma ich má 15. Nasledovala edukatívna vložka programu (ako ju nazval Pavol Danišovič) o tom, čo má kvalitná akustická gitara mať, z akých materiálov sa vyrába, a tiež ako sa Peter stará o svoje nechty, aby struny vydávali dobrý zvuk. Peter prezradil, že je samouk, pokiaľ ide o hru na gitare, a prvú pieseň, ktorú sa naučil hrať, bola Imagine od Johna Lennona.

Veľká časť spomienok patrila spolupráci s producentom a skladateľom Julom Kinčekom, hlavne začiatku ich spolupráce. Mnohé z nich Peter prezradil už v našom rozhovore pri príležitosti vydania svojho živého DVD 30 rokov na scéne. Už v časoch, keď ešte netušil, ako prudko naštartuje svoju kariéru, nemal rád zavedené konvencie a rád provokoval, napríklad aj nosením zvonových nohavíc fialovej farby, ktoré si sám ušil zo závesu. Jeho vzormi boli hviezdy glam rocku, ako Garry Glitter, KISS, či David Bowie... Tešilo ho, ako sa nad ním pohoršovali ľudia v Prešove, z mesta, z ktorého pochádzal. Provokáciou bol aj spôsob jeho spevu v jeho prvom veľkom hite Profesor Indigo, kde dával prízvuk na poslednú slabiku, z čoho boli nervózni vtedajší hudobní teoretici. Potvrdil to aj Pavol Danišovič, ktorý v tom čase ako mladý hudobný redaktor na akejsi konferencii musel čeliť otázkam, prečo dáva priestor v éteri takýmto spevákom.

Pavol Danišovič a Peter Nagy v Štúdiu L+S Zdroj: Dušan Bali

O premúdrelých deťoch a neskúsených spevákoch

Otázky a odpovede boli vždy v tom správnom bode prerušené piesňami a vtipmi, ktoré vyvolávali salvy smiechu, čo zase na Petra Nagya veľmi pozitívne vplývalo, evidentne si priazeň a spätnú väzbu od publika užíval. A právom, aj napriek tomu, že ešte pred konaním tejto šou sa vyjadril, že nie je stotožnený s označením zabávač, keďže ide podľa neho o veľmi náročnú profesiu. Potvrdil však to, čo jeho skalní priaznivci poznajú už dávno z jeho koncertov, či televíznych programov, že je skvelým rozprávačom vtipov i glosátorom, používajúcim správne nadávkovanú zmes irónie a sarkazmu.

Počas večera prišlo aj na tému obdobia, kedy sa Peter Nagy venoval deťom, s ktorými nahral niekoľko úspešných albumov. Na otázku, prečo sa už k tomu nevrátil, odpovedal, že v čase hľadania detských talentov a nahrávania s nimi bol v roli otca, ktorý mal syna v detskom veku, takže sa vedel vcítiť do jeho logiky a myslenia. To obdobie je už minulosťou, okrem toho deti v tých časoch boli oveľa viac deťmi ako sú dnešné deti, ktoré sú podľa neho "premúdrelé" a vedia všetko. Deti generácie Mišky Paštékovej alebo Martina Madeja neriešili, či má text piesne dospelácku logiku a bez problémov by zaspievali napríklad  "...Moja milá zebra, kto by si ťa zebral?".

Peter Nagy si pre divákov pripravil aj niektoré zaujímavé fotografie, ktoré dokumentovali hlavne rané obdobie jeho kariéry. Zábery sa premietali na plátno na javisku a Peter ich s vtipným nadhľadom komentoval. A tak sme sa s ním vrátili do čias, keď hral prvé koncerty so skupinou Indigo, na autogramiády, krsty platní alebo do vypredanej pražskej Lucerny, ktorá bola ešte v 80. rokoch pre spevákov a skupiny vysnívanou métou a meradlom úspešnosti. V tejto súvislosti publikum nemálo pobavilo, keď Peter spomenul, ako sa ho raz Tomáš Bezdeda opýtal "A čo je to tá Lucerna?".

Peter Nagy sa vyjadril aj k téme súčasnej generácie spevákov a hudobníkov. Podľa neho sú tu aj kvalitní a talentovaní ľudia, ale mnohým chýba tzv. garážová skúsenosť, ktorú majú takmer všetci úspešní slovenskí a českí hudobníci začínajúci v 70. a 80. rokoch. Ich kariéry totiž začínali hraním v garážach či na internátoch, kde poctivo skúšali a úspech sa dostavil postupne. To je podľa neho základ toho, že sa tak dlho držia na scéne. Dnešné moderné technológie ako internet, počítačové softvéry a pod. umožnia vyrobiť a namixovať skladbu aj v obývačke a umiestniť ju na sociálnych sieťach, kde sa úspešnosť meria počtom kliknutí.

Kritiku bolo cítiť aj vo vzťahu k rádiám, ktoré, pokiaľ ide o slovenskú tvorbu, hrajú stále tie isté piesne a nechcú púšťať novšiu produkciu od staršej generácie hudobníkov. Nagyovi sa nepáči prístup "hráme len hity", pričom rádiá nechcú pochopiť, že hitom sa môže stať aj novinka, akurát ju treba nasadiť do playlistu. Ako príklad spomenul kedysi populárneho rozhlasového redaktora Jula Viršíka, ktorý takto spopularizoval pieseň Mandarínka Darinka alebo dovtedy neznámu skupinu IMT Smile. Súhlasný potlesk zaznel aj k Petrovmu vyjadreniu ohľadom získavania lacnej popularity u tínedžerov založenej na akejsi falošnej odvahe používať vulgárne a dehonestujúce texty.

Vyše dvojhodinová šou ubehla neuveriteľne rýchlo. Peter ešte na záver pridal pesničku So mnou nikdy nezostarneš, ktorú s ním publikum spoločne celú zaspievalo, a bol koniec. Nie je to však úplný koniec, veď Peter Nagy opäť potvrdil, že pripravuje nové piesne, z ktorých sa črtá nový album, a nie je vylúčené, že podobné komorné stretnutia ako toto v Štúdiu L+S budú pokračovať.

Piesne, ktoré zazneli v rámci šou Music á la Peter Nagy:
(14. 7. 2016. Štúdio L+S, Bratislava)

1. Zákony hada
2. Psi sa bránia útokom
3. Parfémy
4. Revolver a Muzika
5. Mandarínka Darinka (update)
6. Hovniválik
7. Agáty
8. Čo je viac?
9. Nohavičky vlajú
10. Sám s nohami na stole

Prídavok:
11. So mnou nikdy nezostarneš

Autor: Ivan Straka
Foto: Dušan Bali

Súvisiaci interpreti: Peter Nagy