Hlavná stránka

>

Magazín

>

Reportáže

>

Postmodern Jukebox po roku v Bratislave: viac muzikálnosti aj pikantnejší slovník

Postmodern Jukebox po roku v Bratislave: viac muzikálnosti aj pikantnejší slovník

20.03.2017 - 18:00 | Júlia Šimková

Už po druhýkrát zavítala na Slovensko americká virálna senzácia Postmodern Jukebox. Zostava talentovaných spevákov a hudobníkov okolo klaviristu a zakladateľa Scotta Bradleeho predstavila počas sobotňajšieho koncertu v Refinery Gallery nové tváre a predviedla ešte prepracovanejšiu hudobnú šou ako pred necelým rokom.


Slovenská metropola sa vďaka koncertu z cyklu City Sounds of Bratislava stala jednou zo zastávok skupiny uprostred masívneho európskeho turné, ktoré tento rok prechádza 66 mestami v 28 krajinách Európy. Aby hudobníci zvládli nápor čo najlepšie, manažment ich dokonca rozdelil do dvoch cestovateľských výprav.

Keď pred začiatkom šnúry kontrabasista Adam Kubota avizoval, že tento rok pocestuje naprieč Európou s "absolútne vynikajúcou zostavou", v duchu som lámala nad obľúbenou formáciou palicu. Z facebookových fotiek oboch výprav totiž mávalo málo známych tvárí, čo pre verných fanúšikov tohto projektu znamená opäť raz absenciu obľúbených kľúčových muzikantov projektu. Všestranne talentovaný Casey Abrams dal tento rok tradične prednosť západnej Európe, kým jedna z najväčších hviezd virálnej senzácie, Haley Reinhart, bude k videniu na svojom vlastnom európskom turné v máji tohto roku. Tamburínový muž Tim Kubart má zase v láske zrejme len Rusko: Petrohrad či Moskva sa už po druhýkrát stali jeho jediným transkontinentálnym pôsobiskom.

Dave Tadeschi, Postmodern Jukebox v BratislaveDave Tedeschi

Postmodern Jukebox (PMJ) sú však zárukou kvality, bez ohľadu na to, koho nájdete v momentálnom obsadení kapely. Ak by to neplatilo, sotva by mohol mať projekt na minuloročnom turné taký úspech, že sa tento rok po celej Európe presúva do väčších sál, pričom sa zároveň citeľne zdvihla cena vstupného. A aj napriek tomu v sobotu večer zamierili do bratislavskej Refinery Gallery stovky fanúšikov. Hoci zvuk oproti minuloročnej Starej Tržnici ani tu nebol ideálny, industriálny priestor dýchal zaujímavou atmosférou. Kapele pristalo aj útulnejšie pódium, z pohľadu fanúšikov, ktorí si zakúpili lístky na obyčajné státie, však pozdĺžny priestor sály asi nepriniesol veľký zážitok. 

Členovia skupiny vybehli na pódium s asi dvadsaťminútovým omeškaním, čo je pri koncertoch bez predkapely akceptovateľný čas. Úlohy uvádzača sa tentokrát zhostil vokalista Blake Lewis, ktorý sa veľmi nepotrápil s prípravou úvodného privítania. Radosť z nadchádzajúcej šou však bola v sále veľká, a tak sa minuloročnému prejavu i opakovaným vtipom tešilo publikum rovnako ako príchodu ostrieľanej stálice Jukeboxu, Robyn Adele Anderson. Tá koncert odštartovala skladbou Call Me Maybe, pôvodne z pera kanadskej speváčky Carly Rae Jepsen.


Ťažšiu štartovaciu pozíciu mala oproti známejšej kolegyni nová tvár súčasnej zostavy v podobe detroitskej rodáčky Dani Armstrong. Speváčka, ktorá má za sebou vystúpenia na prestížnych podujatiach pod záštitou cien Emmy či Oscarov, nahrala s PMJ len jediné video, ktoré sa paradoxne nestretlo s veľkým úspechom. Extravagantná vokalistka s ružovými vlasmi si však reputáciu zdvihla priam okamžite, a to vynikajúcim soulovým coverom hitu Toxic. V priebehu večera potom zahviezdila ešte niekoľkokrát. Dychberúcou sa pre mnohých stala aj jej verzia skladby Chandelier, ktorú speváčka na rozdiel od zachrípnutých polôh Sie obliekla do operného vibrata.    

Ortodoxnejší jazz, beatboxing aj umenie stepu

Latka večera bola nastavená vysoko, konkurencia však nespí a tá, ktorá vplávala na pódium, niesla meno Maiya Sykes. V Amerike dobre etablovaná vokalistka známa aj zo speváckej súťaže The Voice (Hlas) ukázala, čo je to pravý černošský soul. Odznela tak výborná I'm Not The Only One (pôvodne od Sama Smitha), či legendárna skladba Creep (Radiohead), v ktorej Sykes príliš neutekala od verzie svojej kolegyne Haley Reinhart - nekorunovanej kráľovnej virálnych videí s počtom videní cez 29 miliónov uživateľov.

Nečakaným výberom bola skladba Juicy z pera Emily Wells. Alternatívna skladba sa vynikajúco stretla s výraznými jazzovými aranžmánmi, za ktorými stálo predovšetkým trio Logan Evan Thomas (klavír), Adam Kubota (kontrabas) a Dave Tedeschi (bicie). Vcelku riskantný krok prepojenia menej populárnej skladby a jazzu v jeho ortodoxnejšej podobe. Projekt síce býva propagovaný ako formácia, ktorá oblieka súčasné hity do swingovo-jazzových šiat, ale ruku na srdce - koľko z fanúšikov súčasného PMJ by vydržalo počúvať koncert zložený z ortodoxných jazzových prerábok?

Logan Evan Thomas, Postmodern Jukebox v BratislaveLogan Evan Thomas - viac fotografií z koncertu


Fanúšikovia si však užili aj dostatok známych hitov v melodickejšom šate. Starého osvedčeného repertoáru sa držala sympatická Sara Niemetz, mimochodom speváčka s poľskými koreňmi. Nechýbala Love Yourself Justina Biebera či Hey Ya! od Outkastu. Veľkého aplauzu sa, ako inak, dočkala All About The Bass, či Radioactive v podaní Blake Lewisa. Bývalý "superstarista" z American Idol možno nie je najsilnejším spevákom zostavy, svoj majstrovský titul beatboxera však počas sobotňajšej šou obhájil dokonale. Keď v skladbe Radioactive prepojil beatbox s výdatným saxofónovým sólom BenGoldera-Novicka, publikum bolo priam vo vytržení. Dvojici pritom vynikajúco stopoval kmeňový hráč Jukeboxu, trombonista Lemar Guillary.

Podobne ako minulý rok, došlo aj k tradičnému rytmickému súboju medzi bubeníkom a stepujúcou Anissou Lee. A kto sa obával, že nás históriou stepu neprevedie kráľovná steperského umenia Sarah Reich, jeho pochybnosti boli rozptýlené hneď pri prvom čísle pôvabnej tanečnice tmavšej pleti. Bola to totiž práve Anissa, ktorá vás svojim exotickým vzhľadom vtiahla do dôb legendárnej Josephine Baker a jej čísla s pódiovou prezentáciou boli skvelým tmelom celého koncertu. Ten bolo cítiť veľkou muzikálnosťou, čo do rôznorodosti žánrov i interpretácie. Nechýbalo ani osvedčené eso z rukáva v podobe elánovskej Vody, čo ma drží nad vodou, ktorým klavirista Logan Evan Thomas potvrdil, že kapela sa už v tunajších končinách cíti ako doma a zároveň vie, čo na našinca platí.

Osobne mi prekážali iba zbytočne štylizované dialógy, reč tela však nepustí a pozitívne vyžarovanie väčšiny muzikantov malo počas večera hlavné slovo. K uvoľnenej atmosfére nielen pod pódiom, ale aj na pódiu prispievali aj plechovky piva, či spontánne kolujúce drinky, ktoré však rozhodne neznehodnocovali kvalitu produkcie. A kým v priestoroch Starej tržnice si ešte muzikanti nedovolili prílišnú odviazanosť, sobotňajší koncert sa už niesol v duchu mierne pikantnejšieho slovníka.


Koncert možno jednoznačne označiť za úspešný, no otázkou zostáva, či sa vystúpenia Postmodern Jukeboxu v Bratislave dočkáme aj do tretice. S dopytom a počtom koncertov totiž rastú nielen kapacity sál, ale aj výška vstupného, na ktorú sa po ohlásení súčasnej šnúry sťažovali aj fanúšikovia v západnej Európe. Cena vstupenky v Británii, Nemecku, či susednom Poľsku sa vyšplhala až na 70 eur, pričom priateľské ceny neboli nastavené ani pri predaji merchandisingu. Kým mnoho zahraničných umelcov prispôsobuje cenu CD nosičov miestnemu trhu a snaží sa tak dostať čo najväčší počet albumov medzi ľudí, manažment Jukeboxu tento problém nerieši, možno nakoniec ani nemusí. 

Nároky však stúpajú aj na produkciu a hoci si slovenský koncert v porovnaní s európskymi metropolami udržal vďaka organizátorovi pomerne lacnú vstupenku, aj 40 eur pod pódiom bolo pre mnohých návštevníkov veľkou finančnou výzvou, čo bolo vidieť aj na napoly vyprázdnenom státí tesne pred začiatkom koncertu. S rovnakou nevôľou ako rastúca cena sa nielen na Slovensku stretla aj výmena komorných pódií za priestrannejšie, nie príliš osobné koncertné priestory. Pri tak rýchlo sa rozvíjajúcom projekte, akým sa živá kabaretná šou za posledné roky stala, sa však niet čo čudovať.

Postmodern Jukebox v BratislavePMJ v Refinery Gallery (foto: Facebook.com/postmodernjukebox)

Setlist koncertu Postmodern Jukebox v Bratislave:
(18.3.2017, Refinery Gallery)
 

1. Call Me Maybe (Carly Rae Jepsen) 
2. Toxic (Britney Spears) 
3. I'm Not The Only One (Sam Smith) 
4. I Will Surive (Gloria Gaynor) 
5. Thong Song (Sisqo) 
6. Bye Bye Bye ('N sync) 
7. Juicy (Emily Wells) 
8. Evolution Of The Tap Dance 
9. Thrift Shop (Macklemore & Ryan Lewis) 
10. Hey Ya! (Outkast) 
11. Mr. Brightside (The Killers) 
12. All About The Bass (Meghan Trainor) 
13. Chandelier (Sia) 
14. Love Yourself (Justin Bieber) 
15. Radioactive (Imagine Dragons) 
16. Wiggle (Jason Derulo & Snoop Dogg) 
17. Creep (Radiohead) 
18. Sorry (Justin Bieber) 

Prídavok:

19. MMMBop (Hanson) 

Autorka: Júlia Šimková
Foto: Marko Erd


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti