Britská skupina Editors včera v Divadle Aréna odohrala svoj druhý slovenský koncert. Stovky divákov v kotli pod pódiom i na zaplnených sedadlách si užili azda najkomornejšie vystúpenie v rámci aktuálneho turné alternatívneho kvarteta, počas ktorého odzneli takmer dve desiatky skladieb zo všetkých troch albumov skupiny. Kapela zahrala i novú, zatiaľ nevydanú skladbu 'Last Day'.

Podľa organizátorov si takmer 90-minútový koncert užili aj samotní hudobníci. "Britská skupina nielenže odohrala skvelý koncert, ale jej členovia sa rovnako ako na Bažant Pohode pred dvomi rokmi ukázali ako skromní, príjemní a usmievaví ľudia," uviedli na stránke Pohodafestival.sk.

"O atmosfére sa po skončení večera vyjadrovali v superlatívoch, nesmierne ich nadchol entuziazmus bratislavského publika," dodali usporiadatelia z Agentúry Pohoda, ktorej sa príjemnú domácku atmosféru na koncerte podarilo vytvoriť už vo vestibule. Návštevníci si tam okrem štandardného občerstvenia v podobe nápojov mohli pochutiť aj na čerstvých bagetách, pagáčoch, ovocí či "editorovaných" želé jašteričkách. Nechýbal ani merchandize shop skupiny Editors a festivalu Pohoda.

Hudobný program večera odštartovala bratislavská skupina Diego, ktorá počas polhodinového koncertu predstavila najmä skladby z Albumu roka podľa poslucháčov Rádia_FM - 'Peripheries' (2009). Piesne ako 'Keep Your Head Down', 'Lights', hravá 'Broken Parts' či vynikajúca záverečná skladba albumu 'Enough to Breath', ktorou kapela ukončila aj svoje predskakovanie Editors, vytvorili v Divadle Aréna jedinečnú atmosféru a zároveň nimi Diego fanúšikov pozvali na zvyšné koncerty svojho turné. V rámci Peripheries Live Tour 2010 vystúpia už dnes večer v Trenčíne, v sobotu v Ružomberku a 14. apríla v bratislavskom klube Randal.

Diego - 'Broken Parts' live at Divadlo Aréna, Bratislava, 8. 4. 2010

Štvorica hudobníkov z Birminghamu si so začiatkom svojho koncertu dala na čas. Počas vyše dvadsaťminútového meškania oproti avizovanému štartu divákom vo vypredanej sále Divadla Aréna spríjemňovali čakanie skladby od Portishead či Nirvany, keď však Editors vybehli na pódium, energia vystupňovaného napätia sa publiku hneď počas prvých skladieb vrátila v niekoľkonásobne silnejšej podobe. Napriek tomu, že vystúpenie slovenských Diego znelo (nielen) z hľadiska zvuku bezchybne, po nástupe Editors bol rozdiel citeľný. Vibrujúce basové linky Russella Leetcha dostali do pohybu nielen masu pod pódiom, postupne ožívali a vstávali aj diváci na sedadlách.

Skutočným tromfom skupiny je však frontman Tom Smith, ktorý síce okrem početných ďakovačiek "Thank you" toho veľa s publikom nenarozprával, no jeho pohyb na pódiu, výraz pri speve a vyzývavé pohľady pod pódium hovoria jasnou rečou: Užívame si to a sme radi, že si to užívate aj vy. Ani zdanlivo strojové vystúpenie s minimálnymi prestávkami medzi skladbami a takmer žiadna slovná komunikácia kapely s publikom nezakryli fakt, že výmena energie fungovala znamenite. Editors nechávajú za seba hovoriť hudbu... Samotný spevák svoje veľké srdce ukázal v prvom prídavku, ktorým bola v jeho podaní (sólo spev+klavír) emotívna balada 'No Sound But The Wind' zo sountracku k filmu Twilight sága: Nov (2009).

Priamočiare gitarové pecky z prvých dvoch albumov 'The Back Room' (2005) a 'An End Has a Start' (2007) striedali experimentálnejšie kúsky so snovými elektronickými plochami z novinky In This Light and on This Evening (2009). A aj keď si mnohí na výraznú zmenu zvuku na tretej štúdiovke zvykali len ťažko, na koncerte sú skladby ako 'You Don't Know Love', 'Eat Raw Meat = Blood Drool' či titulná pieseň tretieho albumu, ktorou Editors svoj bratislavský koncert odštartovali, naozaj pôsobivé. V post-punkovom duchu sa niesla v polovici koncertu aj úplná novinka s názvom 'Last Day'. Hypnotický song vyjde 17. apríla na vinylovej platni v limitovanom počte 1000 kusov.

Najväčší ohlas publika však zaznamenali osvedčené hity ako 'An End Has a Start', 'Bones', 'Bullets', 'Munich', 'The Racing Rats' alebo 'Smokers Outside the Hospital Doors', ktorá uzavrela základnú časť vystúpenia. V prídavkovej porcii sa fanúšikovia po Smithovom klavírnom sóle a skladbe 'Bricks and Mortar' dočkali aj aktuálneho hitu 'Papillon'. Bodkou za koncertom bola skladba 'Fingers In The Factories' z debutového albumu.

Editors - 'An End Has a Start' live at Divadlo Aréna, Bratislava, 8. 4. 2010

Štvorica Tom Smith, Chris Urbanowicz, Russell Leetch a Ed Lay bude v európskom turné pokračovať v piatok koncertom v Poľsku. Od 11. apríla do 7. mája sa predstavia aj v Švajčiarsku, Taliansku, Grécku, Macedónsku, Chorvátsku, Rakúsku, Nemecku, Luxembursku, Francúzsku, Belgicku, Holandsku, Švédsku, Dánsku, Nórsku a Fínsku. V lete majú naplánovaných niekoľko festivalových vystúpení, napríklad na podujatiach Pinkpop, Rock im Park, Isle of Wight, Rock Werchter či V festival.

Setlist Editors na bratislavskom koncerte:

In This Light and On This Evening
Lights
An End Has a Start
You Don't Know Love
Bones
A Life As a Ghost
Eat Raw Meat = Blood Drool
Blood
Escape the Nest
Last Day
Bullets
The Big Exit
The Racing Rats
Munich
Smokers Outside the Hospital Doors
--
No Sound But the Wind
Bricks and Mortar
Papillon
Fingers In the Factories

Editors vznikli v roku 2002, pričom v začiatkoch sa volali Pilot, neskôr The Pride či Snowfield. Na scéne debutovali v roku 2005 nahrávkou 'The Back Room', z ktorej vyšli napríklad single Munich a Blood. Za svoj debut boli nominovaní na prestížnu Mercury Prize. S nasledujúcim albumom 'An End Has A Start' (2007) sa im podarilo dobyť UK Chart. Editors album krátko po vydaní predstavili aj na slávnom festivale Glastonbury. Ich vtedajší úspech podčiarkuje aj fakt, že skupina bola nominovaná na Brit Award v kategórii Najlepšia britská skupina. Ich zatiaľ posledným albumom je nahrávka 'In This Light and on This Evening' (2009), ktorú charakterizuje o čosi čistejší zvuk v porovnaní s predchádzajúcimi dielami a viac elektroniky.

Text: Patrik Marflák, SITA
Foto a video: Igor Daniš

Súvisiaci interpreti: Editors