V sobotu v noci vygradoval premiérový ročník Grape festivalu takým spôsobom, že ho mnohí návštevníci označujú za akciu leta. Koncerty headlinerov - nórskych elektronických mágov Röyksopp a rakúskej nu jazzovej formácie Parov Stelar band - si na piešťanskom letisku vychutnalo vyše 6 000 fanúšikov. Prinášame exkluzívne fotografie zo soboty, videá z vystúpenia Röyksopp aj zhodnotenie celého podujatia, ktoré sa na slovenskú festivalovú mapu zapísalo veľkými písmenami.

Po piatkovej búrke sa organizátorom a stánkarom úspešne podarilo festival "vrátiť do pôvodného stavu" - návštevníci, ktorí do Piešťan pricestovali až v sobotu poobede, museli byť po správach z prechádzajúcej noci čistotou areálu príjemne prekvapení. A bolo takých mnoho, veď večerný program patril súčasnej elektronike, po ktorej boli najmä bratislavskí fanúšikovia pri tohtoročnej absencii Wilsonicu doslova "hladní".

Prvá kapela v sobotu vystúpila už napoludnie - Vrbovskí víťazi nezostali svojej povesti skvelých zabávačov nič dlžní a na pódiu tradične nechýbali ani rôzne kanalizačné prvky. Na hlavnom pódiu odštartoval program o jednej hodine koncertom Swing Society Orchestra. Čo je trochu škoda, pretože práve tento typ hudby zvykne (skúsenosť z Pohody) najviac vyniknúť v nočných časoch, kedy na iných stageoch dominuje elektronická tanečná hudba. Pred ňou sa totiž v sobotu v noci na Grape okrem Chillout stanu nebolo kam skryť - dokonca ani v čajovni Čarovni, kde by človek čakal niečo ezoterickejšie ako house doprevádzaný projekciou nudistickej jógy. Ak by Swing Society Orchestra vystúpili na hlavnej scéne v sobotu po zahraničných kapelách, hoci aj po druhej hodine rannej, určite by mali veľký úspech. Veď aj swing je tanečná hudba a tanec je omnoho príjemnejší v noci ako cez deň na najväčšom slnku.

Fanúšikov tak poobede oveľa viac rozhýbala skupina Para, ktorá svoj náhradný koncert odohrala na druhom, krytom pódiu. Výborné koncerty odohrali pred večernou časťou programu aj domáce skupiny Sounds Like This, The Swan Bride, Billy Barman, Noisecut a nováčikovia Nourish My Fame, ktorí na azda najlepšom koncerte svojej rozbiehajúcej kariéry určite získali niekoľko nových priaznivcov. Väčšiu smolu mali The Lovely Pimps, ktorí si na druhom pódiu počas koncertu hlavnej hviezdy festivalu veľa slávy neužili.

Soundtrackom k západu slnka bol koncert českých Tatabojs, ktorí na hlavnom stagei zavŕšili postupný prechod do elektronickejšej časti festivalu. Energiou nabité vystúpenie zakončili v rytme známej klubovej hymny Born Slippy od britských Underworld, samozrejme v svojskom rockovom prevedení. Na druhom pódiu fanúšikov roztancovalo electro-popové trio Midi Lidi, potom sa už všetci presunuli na trávnatú plochu pred hlavným stageom, kde sa už pódium pripravovalo pre nórskych headlinerov.

Röyksopp, ktorí koncert odštartovali naplno (začali známym inštrumentálnym hitom Eple), sa predstavili v päťčlennej zostave - dvojicu elektronických géniov Sveina Bergeho a Torbjørna Brundtlanda na pódiu dopĺňal gitarista, basgitarista a vokalistka Anneli Drecker. Zaujímavosťou je, že Röyksopp nezahrali žiadnu zo skladieb, v ktorej originálne spieva vokály Anneli. Napríklad na poslednom albume Junior (2009) nahrala hlavný vokál v troch piesňach, na Grape neodznela ani jedna.

Talentovaná speváčka pôsobiaca v dream-popovej kapele Bel Canto tak v Piešťanoch zastupovala svoje slávnejšie kolegyne Robyn (The Girl and The Robot) a Karin Dreijer Andersson alias Fever Ray (What Else Is There, Tricky Tricky, This Must Be It) alebo Kate Havnevik (Only This Moment). A robila to tak presvedčivo, že miestami bol jej hlas na nerozoznanie od tej ktorej speváčky. Ak niektoré z hitov odspievala spolu s nahrávkami cudzích spevov, tak to bol najlepšie použitý playback, aký som na koncerte videl a počul. Nie ako výsmech publiku, ale ako spôsob, ktorým možno fanúšikom dať to najlepšie zo štúdia spolu s dokonalým live zážitkom. A možno sa pod maskou skrýval niekto iný ako Anneli...


Röyksopp - What Else is There na Grape festivale 2010

Nech už to bolo akokoľvek, Anneli Drecker svoje spevácke kvality naplno ukázala v coveri piesne Wuthering Heights, s ktorou v roku 1979 ako devätnásťročná debutovala Kate Bush. Koncert Röyksopp však ani zďaleka nebol len o zimomriavkovom prejave speváčky. Bol najmä o inštrumentálnom a "krabičkovom" majstrovstve celej live zostavy Röyksopp, ktorá pri skladbách ako Happy Up Here, You Remind Me alebo Poor Leeno v publiku vyvolávala nevídanú tanečnú eufóriu. Jej sila prekvapila aj samotných Nórov, ktorí sú na podobnú výmenu energie s fanúšikmi zvyknutí pri omnoho väčších davoch. S Röyksopp sme v sobotu zažili jeden z hudobne i vizuálne najlepších koncertov roka na Slovensku.


Röyksopp - Tricky Tricky na Grape festivale 2010

Zábava pokračovala v rytmoch disca a nu jazzu, ktoré na Grape priniesol rakúsky projekt Parov Stelar band nesúci meno svojho zakladateľa, v civile Marcusa Füredera. Kapela sa v Piešťanoch, podobne ako na jar v bratislavskom Nu Spirit Clube, predviedla v päťčlennej zostave - spolu s Parovom si zahrali Andreas Lettner (bicie) a Stefan Hölzl (basgitara), veľkým šoumenom bol Markus Ecklmayr alias Max the Sax (saxofón) a na poste speváckej hviezdy sa v tomto prípade nenechala zahanbiť Beate Baumgartner, Rakúšanka s koreňmi v africkej Namíbii.

Program hlavného pódia zakončili austrálski Loonaloop, jedno z najpríjemnejších prekvapení premiérového Grape festivalu. Elektronické beaty z produkcie skladateľského lídra Andrewa Barnesa dopĺňa spev sympatickej Shiney Le-Fai, klávesy, husle, perkusie, či exotický zvuk domorodého dychového nástroja didgeridoo. Loonaloop sa s fanúšikmi rozlúčili krátko po druhej, tanečná hudba však znela aj naďalej na ostatných pódiách.

Fotoreport zo soboty, 14. 8. 2010:



Reportáž a fotoreport z piatka spolu s videami z koncertov The Subways a Bez ladu a skladu nájdete v článku:
Grape festival 2010: Rozbehnutú piatkovú zábavu prerušila až nočná búrka (reportáž+foto+video)

Hodnotenie Hudba.sk:

Mnohí fanúšikovia v diskusiách na oficiálnej stránke Grapefestival.sk a na Facebooku prirovnali Grape k Pohode. To je pre organizátorov určite skvelý pocit a dôkaz, že sa im prvý ročník vydaril po organizačnej stránke na jednotku. Ja si dovolím malé porovnanie s festivalom Easthetic, ktorý začiatkom leta po prvýkrát priniesol alternatívny a multimediálny festivalový program na "kultúrne podvýživený" východ Slovenska. Spoločné majú nielen to, že sa tento rok konali po prvýkrát, ale porovnať si ich môžu aj mnohé slovenské kapely. Oba festivaly mali veľmi podobný program a dramaturgiu, no kým jeden vstúpil do života príjemne avšak nie veľmi úspešne, ten druhý "vypálil" v tomto ťažkom roku lepšie než niektoré tradičné letné akcie.

Organizátori Grape festivalu predovšetkým dobre vystihli termín, ktorý sa nekrižoval so žiadnym významnejším lokálnym festivalom, či už komerčným alebo alternatívnym. Zároveň sa im, na rozdiel od Eastheticu, podarilo ideálne prispôsobiť veľkosť festivalu reálnej návštevnosti. Napriek silným headlinerom mali "nohy na zemi" a držali sa pôvodného plánu spraviť menší festival s návštevnosťou okolo 7-8 tisíc ľudí, čo sa im aj podarilo. Primeraná veľkosť areálu a pódií, dobre premyslená dramaturgia (hoci ten nočný swing by nebol zlý), dôraz na detaily a kvalitu služieb - od upratovačov, cez stánkarov s bohatou ponukou jedál a nápojov, až po zaujímavý sprievodný program - to všetko prispelo k tomu, že sa už od začiatku vytvorila spomínaná "Pohodová" atmosféra, ktorú nepokazila ani piatková búrka.

Neviem, či bolo jemné žánrové rozdelenie programu a "rockovejší" a "elektronickejší" deň zámerom, ale zdá sa, že to bol skvelý krok, ktorý by mohol fungovať aj ako dlhodobá stratégia festivalu. Kým bežní návštevníci rockových festivalov preferujú "viacdňové pobyty", fanúšikovia elektronickej tanečnej hudby majú bližšie k "nočným výjazdom". To platí nielen pre klubovú, ale aj pre festivalovú scénu - dôkazom sú mnohé elektronické festivaly, ktoré trvajú iba jeden deň, resp. noc. Bol preto výborný ťah staviť na "kompaktnejší" areál, v ktorom je stanové mestečko takmer v centre diania, a zároveň nadimenzovať pódiá tak, aby si každý mohol koncerty pohodlne užiť aj po príchode väčšieho počtu jednodňových návštevníkov.

Otázne je, koho organizátori zavolajú o rok, aby sa program druhého dňa vyrovnal tomu, čo sme zažili v sobotu. Grape si latku nastavil poriadne vysoko.


Röyksopp - Wuthering Heights (Kate Bush cover) na EXIT festivale 2010

--
Autor: Patrik Marflák
Foto a video: Igor Daniš

Súvisiaci interpreti: Parov Stelar, Röyksopp