Smrť všetkým – pod týmto názvom pred dvomi rokmi vznikol pôvodne charitatívny projekt, zložený z hudobníkov patriacich do premenlivej zostavy legendárnych Death, ktorý na vypredanom turné prenášal fanúšikov o dve dekády späť a nechal im zaspomínať na Chucka Schuldinera, hudobníka, ktorý stál pri zrode death metalu, no nebolo mu dopriate urobiť preň viac.

Tento rok prišli Death to All do Európy, aby aj obyvatelia starého kontinentu mohli zažiť koncert, na ktorý sa nezabúda. Tak ako i na pôvodnom turné, aj v Bratislave im vo štvrtok predskakovali žánroví súputníci Gorguts a tiež slovenskí Depresy.

Starnúci Lemay v okuliaroch hovoril poľsky

Večer pre mňa po neskoršom príchode začínal s Gorguts, tech-deathovou stálicou, ktorá minulý rok vydala album po 12-ročnej prestávke. Štvorčlennú bandu viedol growlujúci Luc Lemay, ktorý s okuliarmi a sústredeným pohľadom na hmatník pôsobil postarším dojmom – okuliare sa deathovému lídrovi jednoducho nehodia. S chválením publika to trochu prehnal, keď povedal niečo po poľsky a vzápätí spomenul koncert na Brutal Assaulte.

Pohybovo nadanejšími sa ukázali byť basgitarista Colin Marston a druhý gitarista Kevin Hufnagel, s ktorými headbangovalo aj početné publikum. Pri piesni Nostalgia sa v strede strhol menší kotol a došlo i na wall of death. Warmup, ktorí pripravili pre legendu, zvládli Gorguts bravúrne. Bolo to zvukovo bezchybné vystúpenie, ktoré splnilo svoj účel.


Pionieri žánru s mladou krvou v čele

Desať minút pred desiatou hodinou prišli na pódium legendárni hudobníci, ktorí spolu s Chuckom nahrali album Human (1991). Moji obľúbení Cynici sa zmenili – Sean Reinert pribral v tvári, Paul Masvidal zas na rukách. A zostarli. Hudba, ktorú hrali, však evidentne nie. Títo dvaja spolu s obrovským basgitaristom Steveom DiGiorgiom boli pri zrode smrteľného žánru, ktorý sa časom stal nesmrteľným a teraz sa z pódia dívali na nás. Metalové dejiny im vďačia za veľa.

O to väčšmi ma ohúril mladík Max Phelps, ktorý v dobrom slova zmysle pôsobil ako výborný imitátor Schuldinera a v prítomnosti veľkých mien sa rozhodne nestratil. Tá jeho presnosť, sústredenosť, držanie nástroja, hromový hlas – bolo vidieť, že svoju životnú rolu nepodcenil a pripravil sa na ňu. Masvidal si set nezvyčajne užíval – veselo poskakoval, aktívne komunikoval s basákom i bubeníkom a bolo vidieť že hrať hudbu, ktorú s priateľmi vymysleli, ho baví. DiGiorgio striedal trojstrunovú a šesťstrunovú basu a za kapelu zdravil i divákov.


Čierna vlasatá masa pod pódiom na sebe nenechala nitku suchú a od Crystal MountainSpirit Crusher sa nepretržite točila vo víre lakťov. V druhej polovici setu došlo k striedaniu na pódiu. Najprv sa za bicie posadil Hannes Grossmann, o pesničku neskôr Phelpsa pri kormidle vystriedal Steffen Kummerer, obaja z nemeckej kapely Obscura (pomenovanej podľa albumu Gorguts). Predstavil o niečo ostrejší vokál, no inštrumentálne precízny bol rovnako.


Hlasná a dôstojná spomienka

Približne 70-minútový set Death to All obsiahol väčšinu albumov. Na iných zastávkach turné sa premietal i spomienkový film venovaný Schuldinerovi, Bratislava sa ho nedočkala. Krátko po jedenástej hodine sa tento deathmetalový sviatok skončil a to bez prídavkov. Spokojní fanúšikovia ešte chvíľu skandovali, no bez odozvy.

Ktovie, či sa Death DTA ešte niekedy vrátia, no zdá sa, že sa takáto vzácnosť nebude opakovať. Pomohli nám znova si uvedomiť, akým géniom svojej doby Chuck Schuldiner bol a uctili si ho najhlasnejším možným spôsobom, avšak dôstojne. Aj keď sa kapela prezentuje ako "Death revival" a hrá vlastne coververzie, len hnidopich môže namietať, že bez Chucka to už nie je ono.

Setlist Death to All, MMC, Bratislava, 26. júna 2014:

Flattening of Emotions
Leprosy / Left to Die
Suicide Machine
Spiritual Healing / Within the Mind
Cosmic Sea
Crystal Mountain
Spirit Crusher
Symbolic
Zombie Ritual
Baptized in Blood

Autor: Adrián Kozák
Foto: facebook.com/DeathDTATours

Súvisiaci interpreti: Death