Na slovenskej hudobnej scéne pôsobia už 16 rokov. Ear Drum Kru sú vďaka svojim živým vystúpeniam výnimočným elektronickým projektom. Zakladajúci člen skupiny Miro Base Guzma označil album The Day After ako nový začiatok EDK. Prvý singel Stroj na kvalitu vysiela správu o tom, že Ear Drum Kru stále stoja za to.

Aký je váš nový album?  

Povedal by som, že je to také typické Ear Drum Kru- pestré, ale s novým zvukom. Je na ňom viac hostí, ktorí nám nahrali vokály. Sú tam najrôznejšie elektronické štýly ako dubstep, drum&bass, funkybreaks, electropunk a rave. Je tam všetko, čo nás baví.  

Je naozaj žánrovo slobodný. Ako dlho vôbec nahrávka vznikala?  

Pesničky vznikali zhruba počas ročného obdobia. Mali sme asi 18 schopných skladieb, no a z tých bolo vybraných 12 najlepších tak, aby sme ich stihli do termínu dokončiť, lebo my vždy potrebujeme nejaký deadline, inak nič nedokončíme.

Dokonca ste sa vrátili aj do slávnych 90. rokov.  

Rave celkovo slávi veľký návrat, ale v novom zvuku, o čo sme snažili aj my. Typickým projektom moderného raveu s „našlapanými“ junglovými rytmami je napríklad 601 z labelu Passenger, tam bola veľká inšpirácia.  

Slovenčine sme sa najprv bránili    

Prečo ste sa rozhodli dať novej nahrávke názov The Day After?  

Krst albumu sme naplánovali na 22.12.2012, čo bol údajný deň po konci sveta. Šlo nám o to, poukázať na nezmyselnosť  všetkých predpovedí o konci sveta a zároveň je to symbol nového začiatku Ear Drum Kru, keďže máme nových členov - Good Mooda, Bibu Konturovu a bubeníka Joža Vargu.  

Akú majú vaše nové skladby zatiaľ odozvu?  

Veľmi dobrú. Väčšinou si každý, vďaka pestrosti, nájde to svoje. O viac skladieb prejavili záujem aj v Rádiu_FM a prichádzajú ponuky na koncerty, tak je to asi ok .  

Na albume ste spolupracovali aj s Tomášom Hafnerom a Lyrikom. S nimi prišli aj slovenské texty, ako vznikli takéto prepojenia?  

V podstate sme ich stretli na koncertoch, ktoré sme organizovali u nás  v Centrum music clube v Banskej Bystrici. Rozprávali sme sa a zistili sme, že sú to super ľudia, tak sme ich oslovili a oni súhlasili. Navyše sú to interpreti, ktorých považujeme za jedných z najlepších, čo sa týka slovenského hip-hopu a rapu. Ešte je pár ľudí, ktorých by sme radi oslovili, napríklad Vec, Škrupo, Bene. Slovenčine sme sa najprv bránili, chceli sme byť viac otvorení zahraničiu, ale nakoniec to nehrá rolu, hudba je len jedna.  

Podarilo sa vám vydať album, môžu sa teraz fanúšikovia tešiť aj na koncertne turné?  

Neviem, či to bude turné v pravom zmysle slova, lebo odpovede z klubov a festivalov prichádzajú pomaly, ale máme nového manažéra a robíme všetko preto, aby sme čo najviac hrávali. Nejaké koncerty sú už dohodnuté, nejaké sa ešte riešia, uvidíme.  

Na slovenskej hudobnej scéne sa pohybujete od roku 1996, čo sa za ten čas zmenilo v slovenskom elektronickom svete?  

Zmenilo sa veľmi veľa. Hlavne je to spôsobené obrovským prílivom všemožnej hudby zo zahraničia. Vďaka internetu môžeme porovnávať, inšpirovať sa, posúvať sa dopredu a zároveň tvoriť originálny zvuk. Ale má to aj negatíva. Predtým sa ľudia tešili z každej novej skladby, ktorá sa nám podarila zakúpiť, vymeniť, nahrať z rádia. Dnes je toho toľko, že ľudí už nič neohúri. Pár klikov na internete a máte čokoľvek, čo si želáte. Trošku sme akoby otupeli. Mám pocit, že nefunguje ani edukácia mladých ľudí. Väčšina známych elektronických interpretov sa posunula k mainstreamu, môžeme to vidieť v drum & basse, dubstepe, hip-hope, ale tak to asi má byť. Všetko má svoj dôvod. Môžu zas vznikať nové štýly.

Ear Drum Kru - Stroj na kvalitu

Elektronická scéna je dnes veľmi kvalitná a bohatá    

Tvrdohlavo  robíte drum&bassové party v Banskej Bystrici. Niekedy príde množstvo ľudí a niekedy nie, no aj napriek tomu sa do toho púšťate znova a znova. Kde beriete energiu?  

Asi sme stále naivní. Snažíme sa robiť program vždy pestrý a tak, aby si každý fanúšik elektroniky prišiel na svoje. Už neraz sme sa bavili o tom, že by to šlo ľahšie, ak by sme pozývali trošku mainstreamovejšie mená, ale to by nás nenapĺňalo. Nemali by sme z toho dobrý pocit. Chceme prinášať kvalitnú hudbu, čo hlavne mladí ľudia až tak moc neoceňujú. Potrebujú len, aby to trieskalo. V Banskej Bystrici nie je vybudovaná tradícia organizovania akcií ako napríklad v Partizánskom, tam je veľmi silná komunita ľudí, ktorí akcie podporia. V Banskej Bystrici to vždy akosi vyšumí dostratena a musí sa začínať odznova. Štafetu sme prebrali my. Uvidíme dokedy vydržíme. Všetko záleží od spomínanej podpory ľudí, čo tu žijú.  

A ako vnímaš slovenskú elektronickú scénu?  

Slovenská elektronická scéna je dnes veľmi kvalitná a bohatá, ale málokto ju u nás doma dobre pozná. Je tu veľa projektov, z ktorých sa dá vždy vybrať dobrá muzika: Karaoke Tundra, Foolk, Bad Modjo, A-Negtive, Ink Midget&Pjoni, Zlokot, Macho a mnohí ďalší nám robia dobré meno aj v zahraničí. Vďaka internetu neexistujú hranice a môžete ľahšie vydať skladby von, čo je veľmi fajn. 

Tento rok si bol jedným z členov poroty pre elektronickú hudbu Radio_Head Awards. Myslíš, že majú tieto ceny význam?  

Ťažko som si vyberal favoritov, lebo v zozname bolo neskutočne veľa dobrého. Nakoniec som dal hlasy tým, ktorí podľa mňa priniesli aj niečo nové do slovenskej elektronickej scény. Osobne nemám rád akékoľvek ceny, lebo málokedy sú objektívne. Ak ti dajú zoznam a máš si vybrať, je to ok. Lenže popritom samotne kapely tlačia na fanúšikov formou: "klikni na mňa!" a to nie je fér. Ceny majú význam. Posúvajú kapely do vyššieho levelu, viac ľudí potom o nich vie, majú viac ponúk na koncerty a podobne.  

Ako vidíš budúcnosť Ear Drum Kru?  

Cez ružové okuliare. Vlastne vôbec netuším. Kým to bude aspoň niekoho z nás baviť, Ear Drum Kru bude existovať. Máme výhodu, že je nás tak veľa. Zostava sa rokmi mení, pretože sme "otvorená skupina". Každý, kto zdieľa dobrú náladu, má u nás možnosť prispieť. 

Autorka: Martina Šimoňáková
Foto: archív EDK