Album so skromným názvom Demo bol v roku 2004 pravdepodobne najúspešnejším slovenským albumom, ktorý nebol oficiálne vydaný. Šíril sa len "pirátsky", ale o to intenzívnejšie. Či bolo viac napálených CDčiek alebo skopírovaných MP3 sa dnes už nedozvieme, no nech ste sa už k nemu dostali akokoľvek, vedzte, že ho po takmer dvoch dekádach budete môcť vlastniť aj na oficiálnom nosiči kráľovského formátu.

Kým vznikol názov Moja Reč, raperi Supa a Delik mali spolu s ďalšími hudobníkmi kapelu Komplot, s ktorou nahrali aj svoj prvý album. Volal sa Demo a na slovenskej hip-hopovej scéne pôsobil v roku 2004 ako zjavenie. Vtedy ešte neznáma dvojica na ňom v prvých siedmich skladbách nahrávky rapovala do zvuku živej kapely, ktorej hudba znela ako mix hip-hopu, rocku, funku či reggae. Druhú polovicu albumu už tvorili klasické hip-hopové produkcie, vrátane dvoch od známej postavy slovenského rapu menom Vec.

Práve on chalanov z Handlovej od začiatku podporoval, spájajú ich odvtedy viaceré spolupráce a teraz pod jeho značkou Sam System vychádza legendárne Demo v rámci edície Klasika na vinyle. Tá už priniesla vinylové reedície albumov ako Moja Reč: Dobrí chlapci 3, Tono S. a Beyuz: Návraty či Noisecut: Háj & lov.

Obal a booklet Dema držal v ruke máloktorý fanúšik - do obehu sa pred 18 rokmi dostalo len pár desiatok kusov ručne vyrobených nosičov. Napriek tomu (alebo aj vďaka tomu) sa album stal kultom a dnes sa na trh dostáva vo formáte, v ktorom si fanúšikovia jeho obal, booklet a v neposlednom rade aj zremastrovaný zvuk užijú v najlepšej možnej kvalite. Čerstvo vylisovaná LPčka oficiálne vyšla 7. decembra a v nedeľu 11. decembra sa v priestoroch 82 Bøok & Design Shõp v Bratislave uskutoční release party s podpisovaním a minikoncertom (viac na FB evente). Striktne limitovanú edíciu albumu kúpite mimo tohto podujatia aj online na www.samsystem.sk.


Príbeh jedného Dema

Pozadie vzniku kapely Komplot a samotného albumu či prvé stretnutie s Vecom nám v exkluzívnom rozhovore priblížil Supa z Mojej Reči.

Demo vyšlo v roku 2004 - kedy ste ho nahrávali a koľko ste mali vtedy rokov?

Vydali sme ho okolo leta 2004 a nahrávali sme na prelome rokov 2003 a 2004. Ja som mal vtedy 24 a Delik 22.

Tak to už ste neboli úplne začínajúce "mladé uchá". Ako dlho ste fungovali pred jeho vydaním?

Nemali sme vtedy u nás v okolí žiadneho producenta beatov a žiadneho sme nepoznali, no mali sme kamarátov, ktorí boli hudobníci, tak sme spolu s nimi založili kapelu Komplot. Snažili sme sa možno 4-5 rokov robiť svoje skladby, aj sme občas niekde hrávali, ale nešli sme hneď do vydávania našich úplne prvých trackov. Do nahrávania sme sa pustili až po tých pár rokoch, keď nám to prišlo dosť relevantné, aby sme tie skladby mohli aj vydať.

Ako ste sa dali dokopy s tými muzikantmi? Vtedy nebolo u nás zvykom, aby sa rapovalo do živej hudby.

Cez kamarátov z Handlovej sme sa ocitli v jednej pankáčskej skúšobni, kde mali nejakú svoju kapelu. My sme si tam s nimi zarapovali do nejakej ich hudby a z toho sa to vykryštalizovalo. Títo chalani poznali každý zase nejakých iných hudobníkov, takto sme si cez nich našli basgitaristu aj gitaristu.

Supa z Mojej Reči v období začiatkov Komplotu Zdroj: archív Moja Reč
Mali ste vtedy s Delikom nejaký vzor v rámci zahraničných kapiel, ktoré hrali hip-hop naživo?

Určite áno. Veľa sme počúvali nemecký rap, mali sme radi raperov z Hamburgu, Berlína alebo Stuttgartu, tam bola vtedy silná generácia mien ako Samy Deluxe, Eins Zwo, Freundeskreis, Kool Savas a podobne.

Viva Zwei! Ja som bol na tom podobne, nemali sme MTV, takže som tiež "vyrastal" na nemeckom rape.

My sme mali aj MTV najskôr, asi okolo roku 1993. Ale potom prišla Viva a tam sme počúvali najmä veľa nemeckého rapu.

Beaty v prvej polovici albumu ani nie sú typický rapový sound. Je tam cítiť aj rock, funk, reggae, atď. Vy ste už vtedy počúvali rôzne hudobné žánre, mali ste prehľad? Či to skôr vzniklo vďaka spojeniu rôznych muzikantov s rôznym vkusom?


Jednak každý z nás počúval niečo iné, ale aj ja sám som počúval rôznu hudbu. Okrem rapu ma bavili aj tvrdšie veci, počúval som veľa rocku, punku alebo crossoveru. Napríklad Rage Against the Machine som mal veľmi rád, ale počúval som aj reggae. Napríklad keď sme mali MTV, tak som si na VHS-ky nahrával úplne všetko, bolo nám totálne jedno, aký to bol hudobný štýl, lebo to bola hudba a bol som ňou úplne zasiahnutý a zavalený. A všetci v tej kapele sme to mali takto, počúvali sme všetku možnú hudbu.

Pekne sa to nakoniec aj pretavilo do tej nahrávky. Ale zásadná otázka - prečo ste vlastne debut Komplotu nazvali Demo? Vy ste ho vtedy nepovažovali za plnohodnotný album? Názov Demo evokuje niečo nedotiahnuté, kompozične a zvukovo nezrelé… No toto je presný opak, ten album znie aj dnes výborne po všetkých stránkach. Prečo teda Demo?

No... Možno to bol nedostatok kreativity (smiech). Potom, keď to už bolo vonku, Delikovi napadlo, že sa to mohlo volať Grátis Hits, čo by bol veľmi dobrý názov, bohužiaľ neskoro. (Pozn. autora: Album sa v čase vydania nepredával v normálnej distribúcii, preto "grátis")


Aj zvukovo to znie lepšie ako niečo, čo si človek bežne predstaví pod demom, najmä na tú dobu, kedy nahrávacie možnosti ešte neboli také ako teraz. Kde ste ten album skladby vlastne nahrávali?

Bolo to v štúdiu u Roberta Halvoňa, ktorý je odvtedy naším kamarátom, dokonca nám aj doteraz robí zvukára na niektorých koncertoch, ktoré hráme s kapelou. Ja ani Delik sme ho predtým nepoznali, ale niekto z kapely ho poznal, preto sme to šli nahrávať k nemu. Mal už vtedy vybudované štúdio, ktoré bolo na celkom dobrej úrovni, a v podstate preto to aj znie, ako to znie.

Pamätám si, že pre mňa to bola prvá skúsenosť s nahrávaním a bol som z toho úplne vyhúkaný. Moja predstava totiž bola, že tam prídeme a nahráme to všetci naraz a nejak sa to nasníma. A tam som pochopil, že nie, takto sa to nerobí, ale každá linka sa nahrá osobitne (smiech). Takže to bol môj prvý šok, ale bolo toho viac, čo som sa tam naučil.

Ja sa priznám, že keď ste potom vydávali už len ako Moja Reč mixtejpy a albumy bez Komplotu, tak napriek kvalite produkcií a skvelej lyrike som bol tak trochu sklamaný, že už sú to len "klasické" hip-hopové beaty. Vnímal som to ako krok späť, resp. z absolútneho unikátu ste sa stali akoby viac štandardnou súčasťou hip-hopovej scény.

Dá sa to tak povedať, ale pravda je, že my sme tými hudobníkmi ešte dosť dlho fungovali aj naďalej. V podstate sme si len zmenili názov na Moja Reč, lebo sme vystupovali na jednej akcii v Handlovej, na ktorú nás zavolal Laci Strike, a nemohli sme tam vystúpiť s celou kapelou. Nedalo sa to tam technicky spraviť, tak sme si povedali, že si musíme vymyslieť iný názov. Tam sme prvýkrát vystúpili ako Moja Reč.

Samotný Komplot ale nikdy nebola kapela, ktorá by fungovala nejako sama osebe a s ktorou sme my s Delikom iba spolupracovali. My sme boli Komplot, bola to naša spoločná kapela.

Po "vzniku" Mojej Reči ste však už nepokračovali spoločne v tvorbe ako Komplot, aspoň nie v takej miere ako na Deme. Bolo to aj kvôli tomu, že ste chceli viac hrávať a vystúpenie celej kapely je technicky náročnejšie ako hip-hopová šou v zostave MCs + DJ?

Určite, bol to jeden z problémov tej doby, no v podstate to platí aj doteraz, vystupovanie s kapelou je zvukovo aj finančne náročnejšie. My sme aj po vydaní Dema ešte občas zahrali ako celá kapela. Ale keď ešte nemáš veľa fanúšikov, hrávaš väčšinou v menších kluboch, kde je to problematické s nazvučením a celkovými podmienkami pre kapely. Dobré koncerty sme mali skôr na festivaloch, hrávali sme aj na Pohode. Ani dnes s kapelou nehrávame toľko, koľko by sme chceli, no keď sa to podarí, ako napríklad minulý aj tento rok na Uprisingu, tak je to veľká radosť.


Čo sa týka hudobných produkcií, po Deme sme začali spolupracovať aj s Jozefom "Jojom" Engererom, ktorého som poznal už od základnej školy. Neskôr som ho začal viac registrovať aj ako hudobníka a keď som zistil, že robil niečo s Čistychovom a Rytmusom, tak som si povedal, že sakra, veď on by mal robiť s nami.

No nakoniec som ho ani nekontaktoval ja, dostal sa k nám cez Delika. Ja som vtedy žil v Prahe, Delik bol doma na Slovensku a niekde sa s ním stretol a začali sme spolu robiť skladby. V tom čase nám produkoval beaty aj Ramon, to bol b-boy, kamarát Laciho Strike-a, ktorý istú dobu žil v Handlovej. Nejaký čas sme teda spolupracovali s obidvoma, ale potom sa Ramon odsťahoval do Anglicka a ďalej nám väčšinu vecí robil iba Jojo.

Vidíš, a ja som celý život v tom, že Jojo Engerer bol s vami už v Komplote a že nahrával aj Demo - keďže okrem toho, že je producentom vašich beatov, je aj gitarista.

To si myslelo veľa ľudí a dávalo by to zmysel, ale nie, s ním sme začali spolupracovať až po vydaní Dema.

A čo je teda s Komplotom dnes? Tá kapela, s ktorou ste hrali v lete na Uprisingu, bol Komplot alebo to boli iní hudobníci?

Nie, to bola úplne iná kapela. Ľudia proste časom majú svoje rodiny a robia všeličo iné, a to je aj prípad pôvodných členov Komplotu. Naším hlavným kapelníkom sa postupom času stal Jozef, ktorý vždy dáva dokopy ďalších hudobníkov. Tá kapelová zostava sa nám teda viackrát zmenila a hrávajú s nami aj chalani, ktorí sú oveľa mladší ako my. Ale s hudobníkmi z čias Komplotu sme stále kamaráti, sú to skrátka naši ľudia, s ktorými sme stále v pomerne úzkom kontakte, stále sa stretávame a občas si spolu aj zahráme.

Plánujete po vydaní Dema na vinyle spraviť nejaké turné s kapelou, kde by ste možno zahrali celý ten album naživo?

Máme teraz vonku aj nový album Moja Reč: Dobrí chlapci 4, ale sme v podstate rozhodnutí, že v roku 2024 - čo bude 20 rokov od Dema - pôjdeme na turné s týmto albumom a zahráme tie staré veci. Samozrejme sa ich aj budeme musieť naučiť nanovo, lebo to si jednoducho nepamätáš, keď to bežne nehrávaš. Ale k tým 20 rokom sa to nadrtíme a nájdeme si pár dobrých klubov vo väčších mestách, kde sa to bude dať dobre zorganizovať, aby sme z toho mali zážitok aj my aj fanúšikovia.


Zatiaľ sme ešte nespomenuli jedného veľmi zásadného človeka. Ja som vlastne vás a album Demo spoznal cez Veca, ktorý vás od začiatku podporoval, počas tých rokoch pravidelne spolupracujete a teraz sa akoby uzavrel ten kruh, keďže Demo vychádza na vinyle práve pod jeho vydavateľstvom. Ako ste sa s ním vlastne spoznali pred tými takmer 20 rokmi?

Bolo to na koncerte v Prievidzi, kde sme hrali ako predkapela Kontrafaktu. Vec tam s nimi vtedy hral namiesto Anysa (DJ z Kontrafaktu, pozn. red.), ktorý tam nemohol byť. Nie som si úplne istý, ale myslím, že sa práve vtedy učil na maturitu (smiech). Tam nás teda Vec videl hrať a po koncerte sme sa dali do reči a ponúkol nám nejaké svoje beaty na Demo, ktoré sme práve v tej dobe pripravovali. V tej dobe sa to robilo tak, že sme si potom spravili výlet do Bratislavy a niesli sme si domov na CDčku dva Vecove beaty. A oba sme aj použili na Deme. Odvtedy sa teda poznáme a máme dobré vzťahy, lebo ako ľudia sme si vždy rozumeli. Bolo to také prirodzené kamarátstvo.

Tak to je pre mňa ďalšie prekvapenie o albume, ktorým mám napočúvaný odpredu aj odzadu, ale jeho booklet som nikdy v živote nevidel. Ktoré sú tie Vecove beaty na Deme?

Jeden bol Hummer Truck a druhý... (Supa rapuje pasáže z textu a prechádzame si spoločne na diaľku tracklist albumu)... Neni na čo čakať, to je ono.

Inak, my sme k tomu Demu mali spravený aj nejaký obal, takú klasickú zasúvačku, ktorú robil náš kamarát Slávo Stehlík. No my sme si tie CDčka robili len podomácky, napaľovali sme ich u mňa na počítači. Spravili sme nálepky s obrázkom, ktorý bol na obale, tie sme nalepili na tie CD a zasunuli do obalu. Takto sme vyrobili možno 20, možno 50 originálov a tie sme rozdávali. Pamätám si, že ja som potom svoje CDčko nemal a musel som si ho vypýtať od Veca naspäť a ten mi povedal, že si ho musí vypýtať od Kardinála Korca (Otecko z H16), lebo že teraz ho má on (smiech). A takto to kolovalo.

Samozrejme väčšina ľudí mala potom svoje kópie od kamošov a k tým vaším DIY originálom sa nedostali. Ja som to tuším mal len MP3-kách. A čo teda tie ostatné beaty v druhej polovici albumu?

Okrem Veca robil štyri beaty Ramon a ten posledný - Outro (Daj mi mic) - som robil ja na Fruity Loops 1. To je moja hudba, prvá a posledná (smiech).

Autor: Patrík Marflák