Hlavná stránka

>

Magazín

>

Rozhovory

>

Syntetizátory, sex a škandál: Som feminista, tvrdí Chris Corner z projektu IAMX

Syntetizátory, sex a škandál: Som feminista, tvrdí Chris Corner z projektu IAMX

15.03.2016 - 12:00 | Michaela Ivaničová

Britský umelec Chris Corner vytvoril projekt IAMX pred jedenástimi rokmi. Počas nich vydal šesť albumov a prešiel si náročným obdobím osobného aj umeleckého znovuzrodenia. 8. marca predstavil ostatný album Metanoia aj u nás.


Otázky sme Chrisovi zaslali ešte pred návštevou Bratislavy. Pred koncertom ich zodpovedať nestihol, osobný rozhovor nám nevyšiel, no našiel si na ne čas neskôr. Rozhovor Vám tak prinášame presne týždeň po skvelom koncerte.

Šiesty album IAMX - Metanoia si vydal po dvojročnej tvorivej prestávke. Čím sa líši od tých predchádzajúcich?


Po temnom období, ktorým som si prešiel, som zmenil svoj život. Súčasťou tejto zmeny je aj snaha všetko zjednodušiť, vrátane môjho pracovného procesu a odkazu, ktorý sa snažím tlmočiť svojou tvorbou. Pri písaní tohto albumu som zjednodušil proces tvorby aj nahrávania. Čokoľvek, čo zrýchli prenos mojich pocitov do reproduktorov poslucháčov, prispeje k úprimnosti vyjadreného. Moje predchádzajúce albumy boli komplikovanejšie a viac som na nich spolupracoval s inými ľuďmi, teraz však cítim, že album Metanoia s jeho jednoduchosťou a priamejšou výpoveďou je pre mňa výnimočný. Vnímam ho ako svoj osobný úspech.

Žil si v Berlíne, potom ti však začal pripadať príliš "temný" a presťahoval si sa do Los Angeles v Kalifornii. Žiješ tam stále? Nechýba ti Európa a európska kultúra?

Áno, stále žijem v LA. Mám malú chatku v Mojavskej púšti v Kalifornii, v ktorej som tvoril album. Je tam neuveriteľná príroda, ticho a nádherná obloha nad hlavou. Napríklad pieseň North Star je o pohľade z okna s vedomím, že stačí príroda, aby ma vytrhla z myšlienok a skúseností. Samozrejme, za Európou sa mi cnie, ale svoju dávku kultúry si doprajem počas turné.

Vaše vystúpenia s kapelou sú vždy vizuálne veľmi príťažlivé, originálne a umelecké. Čo prináša nové turné?

Syntetizátory, sex a škandál (úsmev). Červené víno a flitre pre dámy.

IAMX v Bratislave, MMC, 8.3.2016IAMX v Bratislave 8.3.2016 - viac fotografií z koncertu

Navrhuješ vizuálne stvárnenie vašich vystúpení ty sám?

Áno, vždy som sa zaujímal o filmovú tvorbu a video. Ako dieťa som bol posadnutý sledovaním filmov a popri hudbe je to doteraz moja najväčšia vášeň.

Počas tvojho "temného obdobia" si napísal veľmi otvorený blog o depresii a nespavosti. Venuješ sa aj ďalším aktivitám na pomoc ľuďom, ktorí trpia podobnými problémami, aké si mal ty?

Čokoľvek, čo ľuďom pomôže dostať sa cez takúto skúsenosť, stojí za to. Problém s depresiou je, že u každého človeka, ktorý ňou trpí, je spúšťačom alebo príčinou niečo iné. Cesta späť je naozaj individuálna, ale treba ju absolvovať. A ak pri tom komukoľvek pomôže moja hudba, je to pre mňa veľké požehnanie.


Trochu osobnejšia otázka - nie je koncept žitia v prítomnosti, sebauvedomenia, v rozpore so životom hviezdy, koncertnými šnúrami, či dokonca tvorbou hudby? To všetko predsa môže byť silným rozptýlením, človek sa v tom môže tak trochu strácať. 

Nesúhlasím. Živé hranie je predovšetkým o prítomnom momente. Tá konkrétna chvíľa, koncert, sa nikdy nezopakuje a nikdy to nebude rovnaké. Ak sa človek ľahko nechá rozptýliť, potom ho tieto veci, rozptyľovať budú. Väčšina ľudí, ktorí v hudbe za niečo stoja, sa snaží "hviezdnemu" životu vyhýbať. Ak človek robí hudbu, aby sa stal hviezdou, jeho hudba nebude ľuďom nič dávať, pretože ich život nebude spojený so životom hviezdy, nebudú sa s ním vedieť stotožniť.

V čom si sa podľa teba zmenil oproti časom, keď si ešte hrával so Sneaker Pimps?

Opýtaj sa mojej ženy! Cítim väčšiu istotu, mám viac sebavedomia a som menej deštruktívny, svet ma menej frustruje. Som viac zmierený s tým, že pracujem sám.

Tvoje albumy Volatile Times a Metanoia vyšli vďaka financovaniu fanúšikmi, tzv. crowdfunding. Myslíš si, že to je cesta, akou sa v budúcnosti budú uberať umelci a hudobný priemysel, na rozdiel od uzatvárania zmlúv s veľkými nahrávacími spoločnosťami?

Áno. Odstraňuje to z kreatívneho procesu zbytočné bariéry. Hudobný priemysel je ako "divoký západ", pravidlá sa neustále menia, ale tento spôsob umožňuje umelcom zachovať si slobodu tvorby. Korporátna mašinéria bude existovať vždy a "odtŕhať jedlo od úst ledva prežívajúcich umelcov!"

V nedávnom rozhovore si povedal, že ženský pohľad na svet je ti bližší. Si feminista? Je podľa teba v hudobnom priemysle dosť žien? A sú rovnoprávne s mužmi?

Som feminista. Ženskejší svet by bol pre mňa vo všeobecnosti prijateľnejší. V hudobnom priemysle by malo byť viac žien - áno, áno, áno!!! Čokoľvek, čo v tejto oblasti "zriedi" mačizmus a siláctvo, je dobré.

Jedným z tvojich najobľúbenejších umelcov a hudobnou inšpiráciou je David Sylvian. Máš rád a sleduješ aj nejakých súčasných hudobníkov alebo projekty?

Ak sa s niekým spriatelím a ten človek robí aj dobrú hudbu, podporím ho akýmkoľvek spôsobom. Ako hudobník mám však iný vzťah k hudbe ako bežný konzument. Niekedy je veľmi ťažké oslobodiť sa od "tvorcu" vo mne a jednoducho si hudbu užiť.


Autorka: Michaela Ivaničová
Foto: Martina Mlčúchová 


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti