Hlavná stránka

>

Správy

>

Jana Kirschner zastupovala hudobných autorov na konferencii v Bruseli

Jana Kirschner zastupovala hudobných autorov na konferencii v Bruseli

01.06.2017 - 13:00 | redakcia

Európski autori a umelci požadujú zlepšenie svojho postavenia vo vzťahu s internetovými gigantmi, ako sú Google, Facebook alebo Youtube, a tiež s platformami zameranými na šírenie hudby. Zmena legislatívy by bola krok správnym smerom, hovorí speváčka a autorka piesní Jana Kirscher, ktorá sa 30. mája zúčastnila na podujatí Meet the Authors v Bruseli.


V poradí druhý ročník tejto konferencie pripravilo Európske združenie spoločností autorov a skladateľov (GESAC), zastupujúce európske ochranné spoločnosti v oblasti hudobného, grafického, literárneho a dramatického umenia. Slovensko v rámci tohto združenia zastupuje Slovenský ochranný zväz autorský (SOZA), ktorého členovia sa zúčastnili bruselskej konferencie.

Hlavným bodom diskusií bola pripravovaná reforma autorského práva. Európska komisia predstavila v roku 2016 návrh novej smernice, ktorá má lepšie mapovať situáciu na trhu autorských práv. Smernicu má schvaľovať Európsky parlament, ktorý však poukazuje na viaceré nedostatky tohto návrhu.

GESAC sa preto aj prostredníctvom konferencie Meet the Authors a prezentovaním osobných skúseností umelcov a autorov z viacerých krajín EÚ snaží europoslancom zodpovedným za túto oblasť dokázať, že je potrebná širšia, celoeurópska ochrana umelcov, ich práv a zárobkov, ako i zabezpečenie rovnakých podmienok podnikania pre prevádzkovateľov online služieb. Zástupcovia autorov z viac ako 60 krajín odovzdali na podujatí euroautoritám petíciu s apelom na potrebu zmeny legislatívy.

150 predaných CD = 4,5 milióna pozretí na Youtube

Slovensko na konferencii zastupovala okrem členov SOZA aj speváčka Jana Kirschner, ktorá bola jednou z účinkujúcich v panelovej diskusii "Čo očakávajú autori od Európy?". V rozhovore pre TASR poukázala na nedostatky súčasného európskeho autorského práva a dodala, že všetci autori a interpreti na Slovensku by privítali zmenu. Ako dodala, dnešná doba je zložitá najmä pre mladých, začínajúcich autorov. Tí nemajú priazeň sponzorov a na jednej strane sú, tak ako všetci autori, vďační za možnosť šírenia ich hudby cez Youtube do celého sveta, ale napríklad pre získanie rovnakej odmeny ako za predaj 150 CD nosičov potrebujú na Youtube v súčasnosti až 4,5 milióna kliknutí.

"To nie je férové pre autorov," poznamenala speváčka a skladateľka. Upozornila, že slovenskí hudobníci, autori a interpreti nemajú vlastné odbory, ktoré by zastupovali ich záujmy, čo je však širší európsky problém, ako v Bruseli potvrdili aj umelci z iných krajín EÚ. "Všetci autori, a nielen na Slovensku, by sme sa mali spojiť a tvrdo bojovať za to, aby sa táto reforma uskutočnila. To, čo je teraz, táto legislatíva, je staré a nevyhovujúce a ochraňuje skôr platformy ako šírený obsah. A ten obsah, to sme my," opísala situáciu. Dodala, že lacné sťahovanie hudby neprináša autorom a interpretom adekvátne zisky, a preto je potrebné právne regulovať internetové platformy.

Jana Kirschner ocenila, že na konferencii zo strany umelcov, ale aj europoslancov odznelo, že šírenie hudby nie je len o ekonomike, ale aj o zdieľaní hodnôt a zachovaní identity prostredníctvom umenia. Podľa nej to platí najmä v súčasnosti, kedy akoby celá Európa a svet prechádzali akousi krízou identity. Potrebu ochrany autorov a autorských práv zdôrazňuje aj samotná Európska komisia, ktorá poukazuje aj na skutočnosť, že kultúrny a kreatívny priemysel v členských štátoch EÚ ako pevná súčasť digitálnej ekonomiky vytvára približne sedem miliónov pracovných miest, čím patrí medzi najvýznamnejších európskych zamestnávateľov.

Legislatíva je pozadu

Medzi najväčšie nedostatky súčasnej legislatívy patrí úprava povinností internetových platforiem s užívateľským obsahom, tzv. UUC - user uploaded content, ktoré v súčasnosti nemajú jasne definovanú povinnosť získať licenciu na použitie autorských diel, a preto odvádzajú za použitie ich autorom minimálne odmeny. UUC sú pritom pre fanúšikov najčastejším a najjednoduchším prístupom k hudbe či audiovizuálnym dielam a aj vďaka chránenému obsahu, ktorý vytvárajú umelci na celom svete, popularita a zisky platforiem ako Youtube narastajú. 

"Legislatíva, upravujúca používanie autorských diel na internete, je z roku 2000, kedy sa nikomu ani len nesnívalo o tom, že raz bude možné streamovať audio alebo dokonca video, preto ju treba prispôsobiť dnešnej dobe," uviedol po konferencii Richard Jajcay zo SOZA. Tibor Navracsics, komisár pre vzdelávanie, kultúru, mládež a šport, popísal problém úplne jasne: "Kultúrny obsah nevzniká zadarmo a bez námahy. Cieľom Európskej komisie je zabezpečiť, aby autori a tvorcovia boli za svoju prácu spravodlivo odmeňovaní."

Konferencie sa zúčastnili viceprezident Európskej komisie Andrus Ansip, zástupcovia 13tich členských štátov EU a viac ako 60 autorov a organizácií kolektívnej správy práv z celej Európy. 

Zdroj: TASR
Foto: Viktor Cicko


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti