Slovenský hudobný producent Stroon vydáva pod svojou značkou Frequent Fires novú nahrávku Überhormones, v ktorej sa venuje úvahe nad tým, či by bolo možné preniesť ľudstvo na vyššiu úroveň syntézou ľudských hormónov – na Ľudstvo 2.0. Aké by to bolo, ak by sa dalo vylučovanie hormónov ovládať vôľou? Ako by sme to vedeli používať a čo by to urobilo s naším sebaobrazom?

Sedem príbehových skladieb vytvoril Stroon v spolupráci s textárkou Nykolou Košnárovou, s ktorou spolupracoval aj na písaní kompozície Songs of Concealed Amplitude na objednávku Rádia Devín pre Radio_Head Awards Festival 2016.

"V jednotlivých častiach libreta je predstavený jeden alebo viac hormónov, vedecké citácie a fakty sú kombinované s kontempláciou nad možnosťami, ktoré mi fantazijná schopnosť ovládať hormóny vôľou ponúkla," vysvetľuje autorka textov Nykola Košnárová. Písanie libreta si okrem iného vyžadovalo dôkladné naštudovanie fungovania endokrinnej sústavy a funkcií hormónov v tele.

Ako zhudobniť sci-fi tému 

Samotná hudba na album s fluidným a príbehovým charakterom vznikla na základe voľnejšej kompozície. "Hudba je komprovizovaná – čo znamená, že zahŕňa elementy kompozície a súčasne improvizácie, ktorá je následne upravovaná do finálnej podoby. Použil som prístup orchestrácie elektronických stôp, pri ktorej pracujem s jednotlivými elektronickými nástrojmi ako s nástrojmi v orchestri. To znamená, že ich počet je počas celej skladby nemenný, 'rozoznievam' ich v rôznych registroch a hlasoch, prideľujem im počas trvania skladby rôznu funkciu a hľadám ich extenzívne možnosti," približuje svoj proces tvorby Stroon. 

"Mojou snahou bolo prepojenie zborovej hudby a súčasnej elektroniky v štýle, ktorý neobsahuje štandardné opakovanie motívov v rámci formy. Aj keď minimalistickú repetitívnosť som zachoval," dopĺňa Stroon. Na pozadí hutných basových synthov, melodických leadov, dystopických perkusií a zvuku, ktorý vzdialene pripomína čembalo či preparovaný klavír, vystupuje spevácky zbor ako element prevzatý z chrámovej hudby, s ktorej atmosferou Stroon pracoval už na predchádzajúcom albume Temple Timbre Embers (2020).

Vypočujte si celú nahrávku na Bandcampe:



Pre sprostredkovanie myšlienok albumu Überhormones siahol Stroon po speváckom zbore Technik pod dirigentským vedením Petry Torkošovej, v hudobnej režii skladateľa Mateja Slobodu (Ensemble Spectrum). Nahrávku zborových partov zrealizoval v Dome zvuku Michal Džadoň, o mastering nahrávky sa postaral viedenský producent Sam Irl. 


Dizajn obalu má po predchádzajúcej spolupráci na albume Songs of Concealed Amplitude opäť na svedomí Chmela studio. Na obale dominuje logo Stroona, navrhnuté Rudom Letkom, ktoré sa postupne stáva súčasťou Stroonovej vizuálnej identity. Album vychádza na priesvitnom vinyle v obale, ktorý poteší každeho fanúšika a fanúšičku haptických vnemov a bude dostupný na zakúpenie Stroonovom oficiálnom webe stroonmusic.net a na Bandcampe. V digitálnej forme je od dnes dostupný aj vo všetkých streamovacích službách.

Projekt Überhormones mal byť premiérovo uvedený naživo 10. decembra v A4 – priestore súčasnej kultúry. Kvôli aktuálnej pandemickej situácii bude napokon odprezentovaný vo forme live streamu na Facebooku A4ky so špeciálne pripravenými vizuálmi Jakuba Pišeka (VJ Kubriel), s ktorým Stroon dlhodobo spolupracuje. (Facebook event k live streamu)

Projekt Überhormones z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a vznikol tiež s podporou Bratislavského kraja, Nadácie mesta Bratislavy a SOZA.

Množstvo projektov aj napriek pandémii

Stroon, vlastným menom Dalibor Kocián, je pulzujúcim elementom na slovenskej hudobnej scéne. Nielen vďaka vibrafónu, ktorý je jeho hlavným nástrojom, ale aj vďaka škále projektov a spoluprác, v ktorých necháva svoj rukopis. Zasnenosť, kontemplácia, snaha o beztiažovosť, konceptualita – to všetko vo vnútri. Modalita, rytmické štruktúry, minimalizmus, skreslenie, synthové plochy a proto-melodika navonok. 

Napriek pandémii stihol Stroon v roku 2021 úspešne sfinalizovať niekoľko spoluprác. Odpremiéroval dve divadelne predstavenia Shift (DPM) a Od zeme (Folklab), spolupracoval so SNG na Výtvarnej rozcvičke, na festivale súčasneho umenia Biela noc v Bratislave znela jeho hudba v štyroch inštaláciách a s priateľkou Klárou Hudákovou tu tiež uviedol ich spoločné dielo – zvukovú prechádzku Integrita Identity. Okrem toho odprezentoval s Jánom Šickom (DevKid) ich audiovizuálny projekt Temple Timbre Embers na bratislavskom festivale SHARPE a na pražskom Lunchmeat Festivale.

Pod hudobno-dramaturgickým a umeleckým spoluvedením Stroona mohli diváci RTVS sledovať odovzdávanie cien za vedu ESET Science Award 2021, kde znela jeho hudba v spojení s ansámblom a s Janou Kirschner. Na jar vydal aj svoj pôvodný soundtrack k divadelnemu predstaveniu Folklore not War (UHOL_92). Ako hudobný producent a spoluautor spolupracoval tiež na jednom z najvýraznejších debutov tohto roka na slovenskej scéne: Lotta - Seafarer.

Zdroj: Stroon (Hudba.sk edit)
Foto: Ján Šipöcz