Slovenský fotograf Zdenko Hanout za roky profesionálneho fotenia na koncertoch nazbieral množstvo skvelých záberov svetových hviezd, no to, čo sa mu podarilo minulý mesiac, je pre milovníka kvalitnej hudby doslova splneným snom. Ako jediný totiž mohol takmer neobmedzene fotiť skúšky a koncerty maestra Ennia Morriconeho počas jeho pobytu v Prahe a Bratislave.

Legendárny taliansky skladateľ a dirigent sa v Prahe predstavil 12. februára, Bratislavu previedol svojím životom v hudbe o týždeň neskôr, v piatok 20. februára. Slovenský fotograf sa počas oboch koncertov i generálok dostal priamo na pódium, navyše v Prahe bol prítomný aj počas štúdiových príprav maestra s Českým národným symfonickým orchestrom. Fanúšikom Ennia Morriconeho tak sprostredkoval aj atmosféru skúšok a sám si okrem vzácnych záberov odniesol zážitky, na ktoré nezabudne.

Celý fotoreport so 70 fotografiami z troch dní si môžete pozrieť TU

Ennio Morricone v Prahe, 12.2.2015 Zdroj: Zdenko HanoutEnnio Morricone počas generálky v Prahe

Zariadil to Krstný otec

Ako rodák z Humenného prezradil v rozhovore pre agentúru SITA, túto špeciálnu ponuku dostal vďaka náhode, keďže spoločnosť starajúcu sa o turné známeho umelca pôvodne oslovil s úplne iným návrhom. "Oslovil som agentúru, ktorá má na starosti jeho celé turné. Kontaktoval som ich však kvôli turné The Godfather Live, s ktorým prídu na jeseň do Európy. Poslal som im portfólio, v ktorom boli aj fotografie z projektu Viva Musica! s názvom Under My Spell. Povedali, že Godfather je ešte ďaleko a či by som nechcel prísť spraviť zopár fotiek Morriconeho do pražského štúdia," hovorí Zdenko Hanout o začiatku spolupráce.

"Po 15 rokoch fotenia, stovkách koncertov, rôznych podujatí, učení sa a cibrenia pohľadu sa mi naskytla možnosť fotiť Morriconeho, čo je úžasné, vždy sa však snažím ostať pri zemi. Mám veľmi rád filmovú hudbu. Nikdy by mi nenapadlo, že budem fotografom na turné Ennia Morriconeho. Je to vlastne o level vyššie, keďže pri Godfatherovi nebude pôvodný skladateľ a tu bol. Navyše, je to jeho posledné turné. Upozornili ma, že ako starší pán nemá veľmi rád fotoaparáty ani kamery a nesmiem ho pri práci rušiť. Samozrejme, akceptoval som to. Človek musí mať veľký rešpekt voči hudbe, musí ju cítiť, musí vedieť, kedy môže cvaknúť, kedy nie, čiže musí počúvať hudbu a zároveň byť kreatívny pri fotografovaní," uviedol.

Ennio Morricone počas príprav Zdroj: Zdenko HanoutEnnio Morricone, skúška pred pražským koncertom - viac fotiek

Referencia na nezaplatenie

Ako prvé prišlo na rad fotografovanie skúšky v pražskom štúdiu a následne aj samotný koncert v O2 aréne. "Na základe tejto spolupráce som navrhol, či by sme zrealizovali aj Bratislavu. Vďaka môjmu tímu vznikol veľmi dobrý time-lapse. Spolu s ďalšími dvoma šikovnými ľuďmi sme zachytili stavanie pódia od prázdnej plochy až po začiatok koncertu. Mojím cieľom bolo nafotiť zase niečo nové, iné výrazy, iné momenty. Z organizačných dôvodov to bolo v Bratislave trocha iné, nemal som toľko priestoru na pohyb, ale myslím si, že v rámci možností aj tam vzniklo veľmi veľa zaujímavých fotografií. Nakoniec, mám veľmi dobré referencie od holandskej spoločnosti, ktorá organizuje celé turné, ale aj od maestrovho syna, filmára Giovanniho Morriconeho, ktorý je na turné spolu s ním," povedal fotograf, ktorý si spoluprácu s profesionálnym tímom okolo skladateľa užil.

Priamo s 86-ročným autorom a aranžérom hudby pre viac než 500 filmov a seriálov, vrárane slávnych westernov Sergia Leoneho ako Pre hrsť dolárov (1964), Pre niekoľko dolárov navyše (1965), Dobrý, zlý a škaredý (1966) či Vtedy na Západe (1968), sa však Zdenko Hanout do kontaktu nedostal. "Okolo Morriconeho sa pohybuje veľmi malý tím, asi päť ľudí, takže k nemu som sa nedostal. Podarilo sa mi však byť od neho asi niekoľko centimetrov, keď som ho fotil počas skúšky. A navyše, komunikoval v taliančine. Mne to však úplne stačilo. Mám totiž rád, keď ma ľudia nevnímajú a robia si svoju prácu. Fotografie sú potom úplne prirodzené. Nepotreboval som mať možnosť s ním komunikovať, potreboval som mať prístup do tých miest, kam som chcel, aby som mohol byť kreatívny. Počas oboch koncertov som mohol fotiť z pódia, kam sa bežne fotograf len tak nedostane. Aj vďaka tomu vznikli zaujímavé fotografie," vysvetlil fotograf.

Ennio Morricone v Prahe, 12.2.2015 Zdroj: Zdenko HanoutEnnio Morricone na koncerte v Prahe - viac fotiek

Atmosféra profesionality a rešpektu

Slovák na tejto pracovnej príležitosti ocenil, že mal voľnú ruku, no zároveň musel plne rešpektovať zlaté pravidlo fotografa o nerušení umelcov. "Morricone je naozaj veľmi citlivý na fotoaparáty. Taktiež keď mu napríklad niečo nesedelo, niekde bol nejaký človek navyše a podobne, zastavil orchester a pozrel sa na toho človeka svojím typickým talianskym temperamentným pohľadom, ktorý ani vekom nestratil. Zažil som jeho zaujímavé nálady aj počas skúšok, kde bol prísnejší, čo je podľa mňa úplne normálne, keď chce podať vrcholový výkon, jednoducho musí byť prísny, nie však zlý. Mal som možnosť vidieť, ako chváli niektorých hráčov pohľadom či paličkou. Pred bratislavskou skúškou mal aj ďakovnú reč k orchestru a chóru za skvelo odvedenú prácu v prvej časti turné, ktorá týmto koncertom končila," prezradil Zdenko Hanout.

Počas práce v tesnej blízkosti geniálneho skladateľa sa musel rozhodovať veľmi citlivo, najmä v emotívnych chvíľach počas koncertov. "Bol moment, kedy som váhal, či mám alebo nemám namieriť fotoaparát, a to keď Morricone stál pod schodmi a čakal, kým vyjde na pódium. Ako fotografa by ma takýto záber veľmi potešil, no rešpekt voči nemu a jeho sústredeniu sa bol väčší," spomína na záver vystúpenia v Bratislave, kde hudobník v poslednej polhodine koncertu štyrikrát z pódia zišiel a zase sa vrátil s ďalšími prídavkami.

Ennio Morricone v Prahe, 12.2.2015 Zdroj: Zdenko HanoutEnnio Morricone a sopranistka Susanna Rigacci - viac fotiek

Inštinkt dravca, jedinečný pohľad a réžia

Zdenko Hanout sa venuje fotografovaniu rozličných podujatí, spomedzi hudobných festivalov mu najviac imponujú Viva Musica!, Nova Rock a Colours of Ostrava, na ktoré sa vracia pravidelne. Fotí však aj množstvo samostatných koncertov, pre Hudba.sk v roku 2013 nafotil skvelý tretí koncert Depeche Mode na bratislavských Pasienkoch.

"Fotím rôzne eventy, portréty či architektúru. Najviac ma bavia fotografie z miest, kde sa niečo deje. Človek musí byť pohotový, musí si vybudovať inštinkt dravca. Nikdy nebudem úplne spokojný so svojou prácou, ale práve to ma ženie vpred. Vždy sa dá všetko odfotiť aj inak, lepšie. Vystihnúť určitý moment, ale na druhej strane dať záberu aj trocha umenia. U fotografov je dôležité, že vidia veci inak. Nejde tak o to, čím fotí, samozrejme, technika je podstatná, ale najdôležitejšie je, ako fotograf vidí. Dôležitá je aj réžia fotografií, rovnako ako pri filme. Práve to často vysvetľujem klientom či známym, ktorí robia nejaký súhrnný report. Veľakrát réžia 15 fotiek dáva väčší zmysel ako 'neréžia' 50 fotiek," vyhlásil. 

S unikátnymi zábermi zo série My 3 days with maestro Ennio Morricone by sa Zdenko rád podelil aj prostredníctvom výstavy. "Ak sa nájdu vhodné priestory, rád by som tieto fotografie ukázal ľuďom. Myslím si, že raz ich určite zaradím do mojej knihy," dodal fotograf, ktorý momentálne pripravuje na výstavu kolekciu svojich hudobných fotografií z minulého roka. "Pôjde o moju ôsmu samostatnú autorskú výstavu, pričom v rámci cyklu Music In Pictures to bude štvrtá," prezradil fotograf, ktorý rád čerpá inšpiráciu aj v prírode. "Vo voľnom čase rád behám po lesoch. Vtedy vypnem a tým sa u mňa stupňuje kreativita a nadhľad. Nie som zástancom toho, že človek musí stále robiť, robiť, robiť. Keď však chce veľa robiť, musí aj veľa odpočívať, keď veľa odpočíva, naberá energiu, príde aj kreativita, zaujímavé projekty a práca," uzavrel Zdenko Hanout.

Zdroj: SITA (úprava: Hudba.sk)
Foto: Zdenko Hanout - www.hanout.eu

Súvisiaci interpreti: Ennio Morricone