Medzinárodná federácia fonografického priemyslu (IFPI) každoročne zverejňuje štatistiky, ktoré opisujú vývoj na hudobnom trhu v oblasti predaja nosičov a digitálneho trhu s hudbou. Podľa tlačovej správy, ktorú vydala začiatkom apríla, fyzickému predaju v rámci slovenskej tvorby jednoznačne dominuje skupina IMT Smile.

Prešovčania sa totiž ako jediná domáca kapela či interpret dostali do Top 10 najpredávanejších albumov roka 2018 na Slovensku. Ostatné pozície obsadili zahraničné hviezdy, ktorých nahrávky minulý rok kraľovali aj vo svetových rebríčkoch.

Úspech IMT Smile je o to väčší, že sa im podarilo rebríčku umiestniť hneď s dvoma nahrávkami: koncetný záznam z úspešného Amfiteáter Tour Východná (Live) je na treťom a najnovšia štúdiovka Budeme to stále my na štvrtom mieste. Druhý menovaný album navyše v týchto dňoch prichádza na trh aj v exkluzívnom formáte pre zberateľov a milovníkov analógového zvuku. Vlastniť ju môžete na červenom vinyle, ktorý kapela predstaví už dnes dopoludnia v obchode Vinylové platne a kaviarni Prešporák v rámci celosvetového podujatia Record Store Day.

Na vrchole rebríčka predajnosti fyzických nosičov na Slovensku je Ed Sheeran s albumom ÷ (Divide) a soundtrack filmu Zrodila sa hviezda - A Star Is Born od spevácko-hereckej dvojice Lady Gaga a Bradley Cooper.

najpredávanejšie fyzické albumy na Slovensku 2018 Zdroj: IFPI

Hudobný priemysel na vzostupe vďaka streamingu

Podľa správy IFPI hudobný trh s nosičmi a digitálnym predajom a streamingom hudby na Slovensku už druhý rok po sebe rastie. Celkové príjmy vzrástli počas roka 2018 o 9% na sumu 12,2 miliónov Eur. Aj to potvrdzuje, že hudobný priemysel tvorí nezanedbateľnú časť slovenskej ekonomiky a aj v čase, kedy mnohí ekonómovia predpovedajú príchod krízy, významne narastá. Pritom štatistiky IFPI vôbec nezahŕňajú tú časť hudobného biznisu, ktorá je spojená s organizovaním koncertov a festivalov a ktorá je finančne ešte zaujímavejšia. Nepochybne aj IMT Smile minulý rok viac zarobili na predaji lístkov na turné než na predaji a streamingu albumov.

Príjmy na trhu s hudobnými nahrávkami stúpajú napriek tomu, že predaj fyzických nosičov naopak medziročne poklesol až o 15%. Ide o pravdepodobne už nezastaviteľný trend posledných rokov, keďže ľudia stále viac klasické hudobné nosiče nahrádzajú počúvaním hudby online priamo z počítača alebo telefónu. Práve streamingové služby ako Spotify, Apple Music, Deezer, Google Play a iné, ktoré narástli až o 39%, sa zaslúžili o to, že hudobný priemysel má u nás stúpajúcu tendenciu.

štruktúra príjmov hudobného priemyslu na Slovensku Zdroj: IFPI

Aktuálny pomer fyzického a digitálneho predaja (vrátane streamingu) je 65:35 v prospech digitálu. Z toho až
 92% tvoria príjmy streamingových služieb a len osem percent kupovanie hudby v digitálnom formáte na stiahnutie (download). Aj ľudia na Slovensku si teda už zvykli na počúvanie hudby priamo z internetu. Druhá vec je, že umelci síce vďaka streamingu dostanú svoju hudbu k fanúšikom tak ľahko ako nikdy predtým, no peniaze, ktoré za to od streamingových služieb dostanú, sú omnoho menšie ako z predaja fyzických nosičov či koncertovania. Väčšina peňazí od predplatiteľov týchto služieb zostáva priamo prevádzkovateľovi danej služby a vydavateľstvám.

Zo štatistík IFPI je v každom prípade zrejmé, ze svetový trend nárastu počúvania hudby cez internet síce na Slovensko dorazil s oneskorením, ale v ostatných dvoch rokoch výrazne ovplyvnil vývoj domáceho trhu. Príjmy streamingových služieb u nás za posledné dva roky takmer zdvojnásobili (3,9 mil. Eur v roku 2018 oproti 2,1 mil. Eur v 2016) a počet platiacich užívateľov týchto služieb sa za rovnaký čas dokonca až strojnásobil. Podľa kvalifikovaného odhadu ČNS IFPI mali streamingové služby v minulom roku až 181-tisíc používateľov zo Slovenska, kým v roku 2016 ich bolo len 63-tisíc.

nárast počtu používateľov streamingových služieb Zdroj: IFPI

Zdroj: IFPI (Leoš Bednář), Universal Music (Ľuba Svatá), Hudba.sk
Foto: Martin Trenkler

Súvisiaci interpreti: Ed Sheeran, IMT Smile