Medzinárodná federácia fonografického priemyslu (IFPI) každoročne zverejňuje štatistiky, ktoré opisujú vývoj na hudobnom trhu v oblasti predaja nosičov a digitálneho trhu s hudbou. Podľa tlačovej správy, ktorú vydala začiatkom apríla, fyzickému predaju v rámci slovenskej tvorby jednoznačne dominuje skupina IMT Smile.
Úspech IMT Smile je o to väčší, že sa im podarilo rebríčku umiestniť hneď s dvoma nahrávkami: koncetný záznam z úspešného Amfiteáter Tour Východná (Live) je na treťom a najnovšia štúdiovka Budeme to stále my na štvrtom mieste. Druhý menovaný album navyše v týchto dňoch prichádza na trh aj v exkluzívnom formáte pre zberateľov a milovníkov analógového zvuku. Vlastniť ju môžete na červenom vinyle, ktorý kapela predstaví už dnes dopoludnia v obchode Vinylové platne a kaviarni Prešporák v rámci celosvetového podujatia Record Store Day.
Na vrchole rebríčka predajnosti fyzických nosičov na Slovensku je Ed Sheeran s albumom ÷ (Divide) a soundtrack filmu Zrodila sa hviezda - A Star Is Born od spevácko-hereckej dvojice Lady Gaga a Bradley Cooper.
Hudobný priemysel na vzostupe vďaka streamingu
Podľa správy IFPI hudobný trh s nosičmi a digitálnym predajom a streamingom hudby na Slovensku už druhý rok po sebe rastie. Celkové príjmy vzrástli počas roka 2018 o 9% na sumu 12,2 miliónov Eur. Aj to potvrdzuje, že hudobný priemysel tvorí nezanedbateľnú časť slovenskej ekonomiky a aj v čase, kedy mnohí ekonómovia predpovedajú príchod krízy, významne narastá. Pritom štatistiky IFPI vôbec nezahŕňajú tú časť hudobného biznisu, ktorá je spojená s organizovaním koncertov a festivalov a ktorá je finančne ešte zaujímavejšia. Nepochybne aj IMT Smile minulý rok viac zarobili na predaji lístkov na turné než na predaji a streamingu albumov.
Príjmy na trhu s hudobnými nahrávkami stúpajú napriek tomu, že predaj fyzických nosičov naopak medziročne poklesol až o 15%. Ide o pravdepodobne už nezastaviteľný trend posledných rokov, keďže ľudia stále viac klasické hudobné nosiče nahrádzajú počúvaním hudby online priamo z počítača alebo telefónu. Práve streamingové služby ako Spotify, Apple Music, Deezer, Google Play a iné, ktoré narástli až o 39%, sa zaslúžili o to, že hudobný priemysel má u nás stúpajúcu tendenciu.
Aktuálny pomer fyzického a digitálneho predaja (vrátane streamingu) je 65:35 v prospech digitálu. Z toho až 92% tvoria príjmy streamingových služieb a len osem percent kupovanie hudby v digitálnom formáte na stiahnutie (download). Aj ľudia na Slovensku si teda už zvykli na počúvanie hudby priamo z internetu. Druhá vec je, že umelci síce vďaka streamingu dostanú svoju hudbu k fanúšikom tak ľahko ako nikdy predtým, no peniaze, ktoré za to od streamingových služieb dostanú, sú omnoho menšie ako z predaja fyzických nosičov či koncertovania. Väčšina peňazí od predplatiteľov týchto služieb zostáva priamo prevádzkovateľovi danej služby a vydavateľstvám.
Zo štatistík IFPI je v každom prípade zrejmé, ze svetový trend nárastu počúvania hudby cez internet síce na Slovensko dorazil s oneskorením, ale v ostatných dvoch rokoch výrazne ovplyvnil vývoj domáceho trhu. Príjmy streamingových služieb u nás za posledné dva roky takmer zdvojnásobili (3,9 mil. Eur v roku 2018 oproti 2,1 mil. Eur v 2016) a počet platiacich užívateľov týchto služieb sa za rovnaký čas dokonca až strojnásobil. Podľa kvalifikovaného odhadu ČNS IFPI mali streamingové služby v minulom roku až 181-tisíc používateľov zo Slovenska, kým v roku 2016 ich bolo len 63-tisíc.
Zdroj: IFPI (Leoš Bednář), Universal Music (Ľuba Svatá), Hudba.sk
Foto: Martin Trenkler
Súvisiaci interpreti: Ed Sheeran, IMT Smile