Víťazi VIII. ročníka hudobných cien Vinyla boli vyhlásení v priebehu slávnostného večera v pražskom Lucerna Music Bare. Za Album roka kritici zvolili eponymný album kapely Povodí Ohře. Objavom roka je pražský producent Bílej kluk, Počinom roka sa stali aktivity nezávislej komunitnej platformy ZVUK.

Vyhlasovací ceremoniál prebehol v réžii moderátora Petra Viziny. Celý slávnostný večer bol poňatý ako koncertný večer s reprezentatívnym výberom českej hudby. Nekrátený koncertný set s virtuálnym orchestrom odohrali Tomáš Dvořák alias Floex a britský producent Tom Hodge, kompletné vystúpenie odohrali tiež v tohtoročných cenách nominovaní Market a Čáry života.

Jedným z cieľov organizátorov hudobných cien Vinyla je stieranie hraníc medzi mainstreamovou a alternatívnou hudbou. "Stále mi prekáža to delenie na mainstream versus alternatíva. V čase, keď sa hovorí o alternatívnych pravdách, získava tá nálepka stále pejorativnejší nádych. Podstatu ceny Vinyla vidím práve v tom nabúraní hraníc," hovorí jeden z koordinátorov hudobných cien Vinyla Tomáš Grombíř.

"Spoločnosť je dnes rozdelená. Ideme proti týmto tendenciám, snažíme sa ľudí spájať, poukazovať predovšetkým na to dobré v nás. Kľúčové nie sú iba aktivity v mestských centrách, ale aj na rôznych perifériách scény - tvorivých, klubových alebo festivalových, "dodáva druhý z organizátorov Pavel Uretšlégr.

Porote učarovala temná charizma

Najlepší album roka podľa porotcov Vinyla nahralo zoskupenie Povodí Ohrě. "Môže to znieť prehnane, ale charizmatický frontman Sisi ide so svojou sebadeštruktívnou lyrikou a komplikovanou spiritualitou v stopách domácich, prekliatych 'básnikov' ako Filip Topol. Jeho temná charizma, ako si z reakcií recenzentov a publika sám uťahuje, sa prejavila v časom preverených kapelách ako Esgmeq alebo  Štěstí a teraz Povodie Ohře," vraví jeden z porotcov Miloš Hroch.  

"Všetky zmeny v spoločnosti sleduje Povodie Ohře z nonstopov, ktoré nie sú len prirodzeným biotopom pijanom a bitiek, odkiaľ strieka krv a spev, ale sú aj dejiskom brutálneho básnictva a spovednicou, kde sa vám nedostane rozhrešenie. Táto kovbojka z pohraničia a čias divokého kapitalizmu vám ukradne dušu! "


Výnimoční talent zase našli porotcovia v elektronickom producentovi, ktorý si hovorí Bílej kluk, a stal sa objavom roka podľa Vinyla. "Nová generácia elektronických producentov vyznáva kolektivizmus, producent Bílej kluk vzišiel z komunity okolo platformy BCAA, audiovizuálneho tímu Reaper Death Seal Corporation a djského kolektívu Blazin Bullets. Jeho divoké koláže postklubovej hudby, zmiešané z tučných beatov, hlášok z japonského anime, kozmických synth-riffov a jeho éterického vokálu, sa vymykajú kreativnemu kvasu na domácej scéne svojím zmyslom pre výstrednosť a precíznosťou. Dekonštrukcia trapu, vesmírne techno, postinternetový illbient, sound design – pražský producent Bílej kluk je výnimočným producentským talentom, ktorý už presiahol žánrovú komunitu na internete."


Originálny obal vinylu ako odmena

Ocenením pre víťaza bol už tradične vinyl, o ktorého grafický návrh sa postaral konceptuálny umelec Tomáš Vaněk, významný predstaviteľ generácie 90. rokov, držiteľ Ceny Jindřicha Chalupeckého a v súčasnosti rektor Akadémie výtvarných umení v Prahe. Obal albumu poňal ako reflexívnu prešmyčku, ktorá sa zamýšľa nad samotnou povahou hudobnej ceny: čo znamená vyhrať, akú má víťazstvo váhu a čo s tým vlastne potom ďalej. Celú limitovanú edíciu vytvoril umelec osobne, je to teda v histórii Vinyla prvýkrát, keď je každý obal originál.

Ocenenie odovzdali súčasní členovia Rady hudobných cien Vinyla Miloš Hroch, Karel Veselý a Michal Parízek. Rada funguje ako odborný garant a ideovo formuje smerovanie cien - predovšetkým každoročne zostavuje porotu a dohliada nad regulárnym priebehom.

Kompletné nominácie cien Vinyla 2018:

Album roka
Čáry života – Stínítko
Povodí Ohře – Povodí Ohře
Tomáš Palucha – Čaro  

Objav roka
Market
Bílej kluk
Čáry života  

Počin roka
Aktivity Wrong
Aktivity BCAA
Aktivity ZVUK

Redakciu Hudba.sk informoval PR manažér Zdeněk Neusar. Tlačovú správu sme upravili. 

Foto: Milan Jaroš