Piati slovenskí hudobní producenti vytvorili v rámci hudobno-umelecko-vedeckého projektu s názvom 16Hz špeciálnu štyridsaťminútovú nahrávku pozostávajúcu z piatich skladieb s binaurálnymi beatmi. Tie podľa odborníkov pomáhajú zlepšovať koncentráciu, keď sa ľudia učia cudzí jazyk a zlepšujú sústredenosť na náročné texty.

Je známym vedeckým faktom, že komunikácia neurónov vytvára ľahko zmerateľné mozgové vlny. Pri úplnom uvoľnení dosahujú frekvenciu 10 Hz, pri nervozite aj 40 Hz a pri sústredení 16 Hz. Na tieto frekvencie sa mozog dokáže preladiť pomocou binaurálnych beatov, ktoré vznikajú počúvaním dvoch tónov s odlišnými frekvenciami naraz cez slúchadlá. Výsledný tón ovplyvňuje frekvenciu mozgových vĺn a vytvára neurónové naladenie, ktoré poslucháčovi umožňuje ľahšie prijímať a spracúvať nové informácie.

Podľa tvorcov projektu 16Hz je takéto naladenie nevyhnutné pre efektívne fungovanie v dnešnej rýchlej dobe. "Žijeme vo svete, kde je strašne veľa vnemov, na ľudí vplýva veľmi veľa informácií z bežného života, z online prostredia aj z prostredia médií a nájsť spôsob, keď sa viete na niečo dokonale sústrediť, je veľmi náročné. Na krátky reklamný spot sa ľudia podľa výskumov dokážu napríklad sústrediť len osem sekúnd. To je strašne málo a rokmi to neustále klesá," uviedol počas stretnutia s médiami kreatívny riaditeľ projektu Róbert Slovák. "Je teda veľmi dôležité, aby sme túto otázku riešili a hľadali originálny spôsob ako zlepšiť koncentráciu, ktorý sa opiera o vedecké poznanie a zároveň je kreatívny a inovatívny," dodal.



Päť trackov od piatich producentov

Zvuková stopa, ktorá dokáže mozog naladiť na frekvenciu 16 Hz, má však podobu nepretržitého ruchu a keďže poslucháčovi do každého ucha prúdia tóny v inej frekvencii, nie je to preňho nič príjemné. Preto sa do projektu zapojili skúsení hudobní producenti Adam A. Kuruc, Pjoni, This is Kevin, Bobsan a Stroon, z ktorých každý nahral svoj vlastný kratší track. Proces tvorby skladby, ktorá napokon vznikla spojením piatich čiastkových trackov, trval spolu zhruba rok a pol.

"Najprv sme oslovili Adama Kuruca, ktorý to dával celé dokopy, s ním sme veľa diskutovali o tom, čo nám táto frekvencia umožňuje a aká tá skladba môže byť. Na základe toho sme zistili, že tam nemôžeme mať hovorené slovo a nemôžu tam byť nejaké rýchle, výrazné beaty a podobne. Potom sme sa pozerali na tvorbu ľudí, ktorí sa v tejto škále pohybujú a hľadali sme tých, ktorí by boli ochotní do toho s nami ísť," priblížil Slovák.

"Zvuk binaurálneho beatu nie je ľúbivý, nám sa však podarilo nájsť spôsob, ako ho začleniť do tej hudby tak, aby to znelo, že ide o partnerský zvukový úkaz a vytvorili sme stráviteľný zvukový podklad," ozrejmil Adam A. Kuruc. "16 Hz je najmenší hudobný interval, s akým som kedy pracoval, no zároveň bol jednou z najväčších umeleckých výziev. Zaujímavou úlohou bolo umiestniť statický signál do pohyblivej hudby. Riešením bolo nájsť bod, v ktorom sa signál stal hudbou a hudba signálom," vysvetľuje producent nahrávky.

Nahrávka má štyridsať minút z jasného dôvodu. "Po tridsiatich, štyridsiatich minútach totiž mozog potrebuje oddych, postupne sa prispôsobí tej situácii, ktorú hudba vyvolá, takže je optimálne dať si pauzu a po nejakom čase si nahrávku pustiť znovu," vysvetlil Róbert Slovák. Na dĺžke prestávky pritom podľa neho nezáleží.

Efektivitu skladby počas jej vývoja testovali na vzorke tridsiatich ľudí. "Rozdelili sme ich na dve skupiny, ktoré mali vykonávať úlohy náročné na koncentráciu. Následne sme zistili, že ľudia, ktorí počúvali hudobný track s binaurálnymi beatmi, mali v zadaných úlohách oveľa lepšie výsledky," prezradila Romana Umrianová zodpovedná za výskum mozgových frekvencií. "Potešilo nás, že binaurálne beaty fungujú aj po ich prekrytí hudobným trackom. Otvorilo nám to dvere k tomu, aby sme do tohto projektu prizvali súčasných hudobných producentov a môžeme tak tieto výsledky ukázať aj širšiemu publiku," poznamenala mladá výskumníčka.

Ak si však poslucháč skladbu nepustí zo slúchadiel, nedosiahne želaný efekt. "Binaurálne beaty obsahujú dve rôzne frekvencie, ktoré musíme počúvať každým uchom zvlášť. Keď ich počúvame cez reprák, tak sa spoja a výsledný efekt sa vytráca," zdôraznila Umrianová. Iniciátori projektu zároveň spojili sily s umelcom Ašotom Haasom, ktorý vytvoril na základe skladby s binaurálnymi beatmi inštaláciu doplnenú laserovou "hrajúcou" expozíciou.

Výťažok z projektu venujú jeho autori Lige za duševné zdravie, ktorá peniaze použije na pomoc ľuďom s poruchami sústredenia. Viac informácií o projekte nájdete na stránke www.16hz.org.

Zdroj: TASR + PR
Foto: Facebook.com/The16Hz