Málokedy sa stane, že sa bez akéhokoľvek "varovania" objaví ucelená nahrávka úplne novej tváre na slovenskej scéne, o ktorej ste predtým nepočuli, no okamžite viete, že ide o mimoriadny talent. Rozhodne to však platí pre mladú speváčku a skladateľku Timeu Gregovú, ktorá v piatok 13. novembra vydala svoje debutové EP.
Pestré hudobné podklady a kvalitná produkcia pritom neodvádzajú pozornosť od toho najpodstatnejšieho - bezchybného, precíteného spevu a kvalitných skladieb postavených na klavírnom či gitarovom základe. Jemne zastretý a zároveň príjemne dievčensky znejúci hlas možno prirovnať k Celeste Buckingham či Emme Drobnej, Timea však svojou debutovou nahrávkou ukazuje, že viac než elektronika a súčasné trendy ju zaujíma jedinečný a technológiami nenahraditeľný feeling živých nástrojov.
Príkladom je videosingel Ice on Summer Nights, v ktorom zvonivá gitarová linka vyvoláva príjemne nostalgické pocity aj bez toho, aby ste si pozreli klip s ikonou socíkovského motorizmu Ladou 1200. Režisérom vkusného vizuálu je kameraman Adam Vokál.
Pesničky ako úložný priestor na emócie
Všetkých päť skladieb dostalo svoju finálnu podobu v bratislavskom štúdiu Lososound, s ktorým mladá umelkyňa nadviazala spoluprácu len v júli tohto roka. Autorské pesničky talentovanej speváčky a skladateľky nahrali špičkoví slovenskí inštrumentalisti Roland Kánik (klávesy), Tomáš Hríbik, Roman Lauko (obaja bicie), Michal Šelep či Laura Jašková (obaja basgitara). O produkciu a mix sa postaral Erik Horák a mastering zabezpečil Miroslav Chyška.
"Pesničky som písala postupne, každá z nich sa viaže k inej udalosti alebo obdobiu môjho posledného roka a pol, a každá má v tomto projekte svoje konkrétne miesto a zmysel. Bolo to pre mňa zvláštne obdobie, skončila som školu, odišla som sama cestovať a môj život bol plný radikálnych zmien. Veľká časť tohto pojektu vyjadruje moje vnútorné monológy a zotázňovanie základných emočných princípov, ktorým som dovtedy verila a zrazu boli okolnosťami alebo vzťahmi naštiepené," vysvetľuje Timea Gregová pozadie nahrávky Confusion of Warmth, ktorej názov možno voľne preložiť ako "zmätok v srdečnosti/hrejivosti".
"Píšem veľmi spontánne, niekedy v aute alebo vo vlaku. To, čo sa nemení je, že je to vždy podnietené emóciou, ktorá ma pohltí a neviem sa jej zbaviť. Pesničky sú pre mňa ako úložný priestor na emócie a obdobia. Niekedy na tie, o ktoré nikdy nechcem prísť a navždy si ich chcem pamätať, a niekedy na tie, ktoré som nedokázala spracovať bez toho, aby boli na papieri a v tónoch. Tak mi dávajú vždy väčší zmysel," dodáva.
Erik Horák: Najväčší talent, s akým som spolupracoval
Timeine hudobné začiatky sú spojené s hrou na klavír, neskôr začala hrať aj na gitare, no postupne sa jej prioritou stalo vyjadrenie prostredníctvom spevu a vlastných textov. Okrem nich si sama skladá aj hudbu. Jej život aj hudobný vkus a tvorbu veľmi ovplyvnil ročný študijný pobyt v Austrálii v rámci výmenného programu Rotary Australia. Možno aj vďaka tejto skúsenosti znie jej debut zrelšie a "svetovejšie" ako prvé nahrávky väčšiny jej rovesníčok, nehovoriac o dokonale zvládnutej angličtine.
"Timea je najväčší talent, s akým som spolupracoval. Je neuveriteľné, že tak mladé dievča je hotová prvoligová speváčka s dokonalým frázovaním a intonáciou. Navyše je autorka hudby aj textov, čo len podčiarkuje jej autenticitu. Ak jej vydrží nadšenie a pracovitosť, čaká ju zaujímavá budúcnosť," povedal o mladom hudobnom objave Erik Horák zo štúdia Lososound, kde vznikal aj ďalší zo skvelých tohtoročných slovenských debutov, album Sleepin' With the Lights On od dua Kristína Mihaľová a Jakub Šedivý.
Hudobným producentom nemožno vyčítať, ak umelcov, s ktorými pracovali, verejne chvália, a je úplne pochopiteľné, že od ich nahrávok nemajú odstup. Často preto podobné vyjadrenia treba brať s rezervou, no v tomto prípade s Erikovými slovami po vypočutí celého diela nemožno nesúhlasiť. EP Confusion of Warmth nájdete na všetkých streamingových službách.
PS: Až po napísaní článku som zistil, že Timein debut úplne bez varovania neprišiel. V júli sa totiž predstavila na trenčianskom letisku v rámci online festivalu Pohoda in the Air. Bola jedným z troch fanúšikov festivalu, ktorých organizátori Pohody vybrali, aby ich sólové klavírne koncerty sprevádzali (ne)tradičné Vítanie slnka. Timea tam okrem svojich vlastných piesní zahrala napríklad aj intímnu coververziu notoricky známeho soul-jazzového hitu Sunny od Bobbyho Hebba.
Autor: Patrik Marflák (zdroj: Timea / Erik Horák)
Foto: archív speváčky