Prípravy na medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie vstupujú do finále. Koncert Bratislava Hot Serenaders je vypredaný, dirigentom večera s fenomenálnym izraelským mandolinistom Avim Avitalom bude Peter Breiner, úlohu rozprávača na koncerte Cameraty Zürich prijal herec Boris Farkaš, Konvergencie predstavia vynikajúcu brazílsku klaviristku Sylviu Therezu.

Medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie čaká prvý koncert už o mesiac a prvý koncert Bratislava Hot Serenaders s M. Lasicom, P. Lipom a J. Bartošom je už vypredaný. Radosť z príprav je tentokrát spojená so smútkom z odchodu Mariána Vargu. Album a koncept jeho skupiny Collegium Musicum ovplyvnili nadžánrovú podobu Konvergencií. Klávesový mág na festivale vystúpil viackrát, vrátanie výnimočného koncertného prevedenia kultového albumu Zelená pošta. S umeleckým riaditeľom festivalu, popredným slovenským violončelistom Jozefom Luptákom, ho spájali priateľské vzťahy a často spolu koncertovali.

"Odchod Mariána Vargu sa mňa i nášho festivalu dotýka. Bol s Konvergenciami silne prepojený nielen názvom, ale aj obsahovo a hudobne. No napriek tejto udalosti bude festival opäť o radosti z hudby, o neviditeľných prepojeniach medzi rôznymi skladbami a žánrami, o interpretoch, ktorí dávajú hudbe život i o tom, že v hudbe treba hranice skôr zmazávať než stavať. Napriek smútku z Mariánovho odchodu veríme, že Konvergencie ostanú oslavou a sviatkom," povedal umelecký riaditeľ Konvergencií.

Hommage à Marián Varga

Pôvodne to mal byť komorný koncert, na ktorom by zazneli klasické diela autorov, ku ktorým mal Marián Varga blízky vzťah, viaceré z diel boli jeho osobným želaním. Medzi hudbu, ktorá na koncerte nemôže chýbať, patria skladby zo slávnej zbierky Mikrokozmos Bélu Bartóka, ktoré hrával so svojou kapelou Collegium Musicum, na želanie Mariána Vargu zaznie 1. sláčikové kvarteto Dmitrija Šostakoviča, skladby Arvo Pärta a hudobníkovho blízkeho priateľa Vladimíra Godára. Poctou umelcovi, ktorý sa pohyboval mimo akýchkoľvek žánrových obmedzení, budú aj jeho vlastné skladby: Antifóna pre violončelo a klavír a sláčikové kvarteto Quattro Movimenti.

"Bude to oslava s tichým smútkom za hudobníkom, skladateľom, človekom, géniom, ktorý k tomu, aby svojou hudbou oslovil srdcia ľudí nepotreboval žiadne inštitúcie ani hudobné ohraničenia," povedal o koncerte, na ktorom budú účinkovať vynikajúci slovenskí komorní hráči Marián Svetlík a Andrej Baran (husle), Martin Ruman (viola), violončelista Jozef Lupták. Ako hosť Konvergencií sa na koncerte predstaví skladateľka, pesničkárka a klaviristka, držiteľa Radio_Head Award Katarína Máliková. Dramaturgický koncept večera vychádza z úspešného podujatia na spriaznenom festivale Pohoda, ktoré Marián Varga ešte stihol navštíviť, no bude rozšírený o ďalšie diela a účinkujúcich. Pre veľký záujem je podujatie presunuté do Veľkej sály Slovenského rozhlasu.

Breiner diriguje Breinera

Dirigovať koncert fenomenálneho izraelského mandolinistu Aviho Avitala vo Veľkej sále Slovenského rozhlasu (24. 9.) bude multitalentovaný skladateľ, klavirista, aranžér a dirigent Peter Breiner, ktorý kvôli festivalu upravil svoj pracovný program. Dramaturgiu podujatia tvoria skladby z dvoch Aviho úspešných albumov pre svetoznáme vydavateľstvo Deutsche Grammophon Avi Avital Vivaldi a Between Worlds. Koncerty Antonia Vivaldiho a diela Bélu Bartóka a Sulchana Cincadzeho doplnia kompozície jubilujúceho Petra Breinera: populárne Beatles Concerto Grosso No. 1 (v štýle Händla) a slovenská premiéra koncertu pre mandolínu a sláčikový orchester InstaConcerto. Unikátna skladba mala premiéru na Instagrame v júni 2016 v podaní Aviho Avitala a svetoznámeho komorného orchestra Kremerata Baltica.

"Týmto projektom sme chceli upriamiť pozornosť na otázky umeleckej hodnoty kompozície v časovo striktne vymedzenom priestore, ako aj na schopnosť koncentrácie a vzťah našej generácie ku klasickej hudbe," povedal o experimente, v ktorom každá časť skladby trvá len 15 sekúnd, izraelský hudobník. Na koncerte sa predstaví festivalový orchester Convergence Players. "Som ako decko, ktoré vpustili do hračkárstva," povedal nedávno v rozhovore s Vladimírom Godárom o práci s orchestrom slovenský hudobník žujúci v New Yorku.

Camerata Zürich, Karško, Demenga a Boris Farkaš


Vystúpenie špičkového švajčiarskeho komorného orchestra Camerata Zürich pod vedením slovenského huslistu Igora Karška, na ktorom sa ako sólista predstaví svetoznámy violončelista Thomas Demenga, bude typickým konvergenčným spojením – tentokrát hudby a literatúry. Text Maïe Brami (vo vynikajúcom preklade Márie Ferenčuhovej) sa viaže na prvú časť Janáčkovho cyklu Po zarastenom chodníčku (skladba zaznie v úprave pre sláčikový orchester), objavujú sa v ňom odkazy na listy skladateľovej láske, o štyridsať rokov mladšej Kamile Stösslovej. Ponuku predniesť sprievodné slovo prijal známy slovenský herec s nezameniteľným hlasom Boris Farkaš.

"Teším sa na Bratislava Hot Serenaders, speváčku Rominu Basso a jej virtuózneho Vivaldiho so Solamente naturali, na oslávencov Petra Breinera, Noriku Škutovú a Ronalda Šebesta (ktorí sa výraznou mierou podieľali na dramaturgii Bratislavskej noci komornej hudby), na fenomenálneho Avi Avitala, recitál z diel Beethovena, Debussyho a Villa-Lobosa Sylvie Therezy i Cameratu Zürich. Teším sa aj na novú generáciu hudobníkov, ktorí sa predstavia na Akadémii komornej hudby. A samozrejme na koncert pre Mariána, ktorému ďakujeme za slobodu a krásu, ktorú nám tu nechal," povedal o festivalovej dramaturgii Jozef Lupták.

Informácie a foto pre Hudba.sk poskytol tím Konvergencií.

Súvisiaci interpreti: Marián Varga