Do začiatku festivalu Bažant Pohoda 2011, ktorý je od pondelka prvýkrát v histórii vypredaný, ostáva už len niekoľko dní. Riaditeľa usporiadateľskej Agentúry Pohoda Michala Kaščáka sme si po minulotýždňovej tlačovej konferencii odchytili na krátky rozhovor. Časť z neho sme uverejnili v piatok, v tej druhej sa dočítate niečo o tom, aký je festival a jeho umelci z pohľadu organizátora.

Michalovi sme vzhľadom na krátky čas tlmočili najmä otázky našich fanúšikov z Facebooku. Jedného z nich zaujímalo, či majú interpreti z tohtoročnej Pohody nejaké špeciálne požiadavky. "Priznám sa, že v prípade nášho festivalu o žiadnej zaujímavej požiadavke neviem. Je to tak, že my robíme s umelcami, ktorí sú reálni. Možno v popovom svete je tých výmyslov veľa a možno tam sa hrajú viac takéto hry. Je to skôr súčasť veľkého šoubiznisu," povedal šéf Pohody.

"Umelci, ktorí hrajú u nás, nie sú tam, kde je napríklad Lady Gaga. Sú proste v inej pozícii a preto sa všetky požiadavky, ktoré dostávame, týkajú hlavne toho, aby tým ľuďom bolo na festivale dobre, aby bolo o nich dobre postarené počnúc jedlom až po techniku na pódiu. Takými zložitejšími vecami sú napríklad veľkoplošné obrazovky pre Pulp. Ale naozaj ide v prípade špeciálnych požiadaviek väčšinou o technické veci. Nemáme ani jednu vylomeninu, nad ktorou by sme sa nejakým spôsobom pozastavili."

V mnohých prípadoch sa pritom aj menšie slovenské festivaly prezentujú tlačovými správami o kurióznych požiadavkach svojich headlinerov. Michal si o tom myslí svoje: "Zaujímavosťou tohto celého je, že často to ani kapely nepožadujú a promotéri si to vymyslia. Keď som sa raz pýtal agenta jednej kapely, že prečo chceli to a to, tak sa na mňa pozeral, či som sa náhodou nezbláznil. Niektorí promotéri to proste robia a často je to skutočne len mediálna hra, aby mali aj bulvárne médiá o čom písať."

Samostatnou kapitolou je príprava headlinerov tesne pred koncertami. "Napríklad Portishead patria v tomto k náročnejším kapelám. Svoje súkromie si chránia, budú mať samozrejme svoje šatne, ale nie je to tak, že majú nejaký vyseparovaný priestor v rámci backstagu, to nie. Príprava každého koncertu veľkého a známeho interpreta je veľmi náročná aj z hľadiska prestavby pódia, čo ľudia pohybujúci pod pódiami len počas koncertov, často nevnímajú. To je aj prípad Portishead - budú si určite vešať nejakú svoju vlastnú obrazovku s parametrami, ktoré oni požadujú. Ďalej je u nich zdôraznené, aby neboli presluchy z iných scén, ale to je pre nás normálna vec," dodal k téme požiadaviek festivalových hviezd.

Michal Kaščák ešte počas tlačovky odporučil množstvo svojich tohtoročných koncertných tipov, hoci sa ho redaktor denníka SME pýtal iba na tri. Tými boli menej známe mená - Islet, Paris Suit Yourself a Staff Benda Bilili. V zozname odporúčaní však hneď pokračoval a uviedol, že ak by bol sám návštevníkom festivalu, nenechal by si ujsť Janáčkovu filharmóniu, Imogen Heap, L9, Battles, Public Image Ltd., Susanu Bacu, Las Alegres Ambulancias De San Basilio de Palenque, Trombone Shortyho, koncertný návrat skupiny Le Payaco, či štvrtkový set B-complexa, ktorého označil za najväčšiu súčasnú slovenskú hviezdu, čo sa týka "skutočného prerazenia v zahraničí".

Ako organizátor však toho Kaščák veľa neuvidí. "Jediný koncert, ktorý si určite užijem, je Vítanie slnka. Tam som každý rok celú tú hodinu a je to pre mňa taký relax. To ani nesúvisí s tým, kto hrá, ale je to taký ten zvláštny čas, keď už je deň a pritom ešte nie je úplný deň a nie je veľa starostí, pretože všetci spia, vrátane dôležitých dodávateľov a podobne... Vtedy máme čas si odpočinúť," prezradil Michal a dodal, že z veľkých hviezd mu zvyčajne stačí niekoľko pesničiek.

"Určite si pozriem Portishead, kúsok koncertu. Napríklad na Prodigy, aj keď som veľký fanúšik, mi stačilo pozrieť si jeden a pol pesničky a keď som videl, čo z toho ide, tak som sa cítil, ako keby som sa vyspal. To mi stačí - keď vidím, že to funguje, že to dobre hrá, že sa ľudia tešia. To je veľmi intenzívny zážitok pre mňa, takže ja potom odchádzam... Niekedy dokonca ani nie kvôli tomu, že mám niečo konkrétne neodkladné, ale jednoducho mám pocit, že musím byť k dispozícii."

--
Autor: Patrik Marflák
Ilustračné foto: Igor Daniš - Hudba.sk (z Pohody 2010)