Slovenskej hudobnej skupine Družina sa podarila skutočne veľká vec. Zo svojho albumu s názvom Vianočné predala kapela už takmer 4-tisíc kusov, čo jej prinieslo platinovú platňu. Takýto počet predaných fyzických kusov albumu je pritom na Slovensku pre väčšinu interpretov už iba snom.

V dnešnej elektronickej dobe počúva mnoho ľudí hudbu cez streamingové služby. O to väčším úspechom je, ak hudobná skupina dokáže predať niekoľko tisíc fyzických kópií albumu. Práve to sa podarilo slovenskej kapele Družina. World music formácia, ktorá vo svojej hudbe spája rock a jazz so slovenským folklórom a tento mix nazýva ethnobeat, si platinovú platňu prevzala po predaní 3 892 kusov albumu Vianočné. "Je to odmena za trpezlivosť, poctivú prácu a fantastickú spoluprácu s obchodným reťazcom Kaufland. Predať na Slovensku toľko kusov albumu bez toho, aby sa o skupinu zaujímali médiá, je takmer zázrak," upozorňuje basgitarista a manažér Družiny Aty Béreš.

Kľúčom k úspechu podľa neho je, že kapela si drží štýl, ktorý je im blízky a zároveň ľudovým pesničkám neubližuje. Vďaka tomu sa k folklóru dostanú aj ľudia, ktorí by naň inak nenarazili. "Teraz je móda prerábať ľudové piesne, veľa skupín a spevákov, ktorí o ľudovú hudbu či folklór ako taký predtým ani nezavadili, sa vezie na tejto vlne a myslia si, že ich to dostane do médií a zlepší im to predaj ich CD. Nechápu však, že to nie je len o momentálnom aranžmáne, ale o vzťahu k týmto veciam, čo sa prenáša aj na nahrávku," dodáva Aty Béreš s tým, že viacerí členovia ich kapely sú odmalička folkloristi a majú tak k ľudovej hudbe úprimný vzťah.


Myšlienka nahrať vianočný album rezonovala v hlavách kapely už niekoľko rokov. Pár slovenských kolied skupina pravidelne hrávala na vianočných koncertoch, ale stále to nebolo dosť na celý album. "Výber pesničiek nebol jednoduchý, neradi aranžujeme a nahrávame notoricky známe ľudové piesne či koledy. Podarilo sa nám však objaviť krásne, aj menej známe piesne, z ktorých máme veľkú radosť."

Skupina Družina má za 15 rokov svojho pôsobenia za sebou množstvo koncertov doma aj v zahraničí. Dvakrát sa so svojimi CD umiestnili na popredných miestach celosvetového rebríčka World Music Charts Europe. Tvorba skupiny vychádza zo slovenskej ľudovej hudby, ale kapela tvorí aj vlastné piesne a texty. Speváčkami kapely sú Petra Humeňanská, finalistka súťaže SuperStar z roku 2005, ktorá sa k Družine pridala v roku 2013, a Miťa Almášiová, ktorá je v kapele od jej založenia. Minulý rok sa kapela okrem spolupráce s obchodným reťazcom, v ktorého kampani znela pieseň Svieže rána, zviditeľnila aj spoločným turné s kapelou Hex.


Informácie pre Hudba.sk poskytol Mario Marcinek z agentúry Neuropea.

Foto: archív skupiny

Súvisiaci interpreti: Družina