Americký albumový rebríček Billboard 200, ktorý zostavuje magazín Billboard, začne okrem predaja fyzických nosičov zahŕňať aj streamovanie piesní a predaj digitálnych verzií albumov. Ide o najväčšiu zmenu v metóde vytvárania prehľadu 200 najpredávanejších albumov a EP v USA od roku 1991.

Prvý rebríček zostavený podľa novej metodológie plánujú zverejniť 4. decembra, pričom už o deň skôr magazín Billboard na svojej webstránke ponúkne prvú desiatku. Dáta zo streamovania a predaja online albumov začnú zbierať na budúci týždeň.

Nová metodológia tvorby rebríčka má za cieľ poskytnúť lepší pohľad na populárnosť albumov, a to reflektovaním spotrebiteľskej aktivity, nie len predaja fyzických nosičov. Zostavovatelia prehľadu budú podľa nej rátať desať predaných digitálnych albumov alebo 1500 streamovaných piesní jedného interpreta ako jeden predaný fyzický nosič. Dáta by zostavovateľom mali pritom poskytnúť všetky najväčšie streamovacie služby vrátane Spotify, Beats Music, Google Play a Xbox Music.

Očakáva sa, že nová metóda najviac pomôže napríklad speváčke Ariane Grande či formácii Maroon 5, ktorých digitálne albumy sa v ostatných týždňoch predávali viac ako fyzické nosiče. Zaujímavé je, že historická zmena v krátkom čase po tom, ako interpretka momentálne najpredávanejšieho albumu Taylor Swift, vyvolala veľké diskusie stiahnutím svojej diskografie zo streamingových služieb. Nedá sa však s istotou povedať, či ide o rýchlu reakciu hudobného biznisu alebo náhodu. Billboard totiž zmeny zavádza postupne, aby lepšie reflektovali hudobný trh. Podobne veľká zmena nastala minulý rok v rebríčku singlov (Billboard Hot 100), kde sa zhodou okolností práve v tom istom čase vďaka čerstvo zavedenému započítavaniu prehratí videí na Youtube stal No. 1 singlom obskúrny virálny hit Harlem Shake.

"Pridanie streamovacích dát vytvorí z rebríčka lepšiu reprezentáciu spotrebiteľskej aktivity v hudbe," uviedol viceprezident pre rozvoj rebríčkov a dát spoločnosti Billboard Silvio Pietroluongo. "Počet streamovaných skladieb tento rok presiahol sto miliárd. Táto metóda spotreby prehodnotí spôsob merania úspechu v hudobnom priemysle," vyjadril sa David Bakula, predstaviteľ spoločnosti Nielsen Entertainment, ktorá má merať dáta o online predajoch a streamovaní hudby. Nikto z reprezentantov Billboardu tak ani nenaznačil, že by zavedenie zmeny "vyprovokovala" Taylor Swift.

Billboard okrem toho zavedie nový rebríček Top Album Sales, ktorý budú zostavovať podľa starej metodológie. Ostatné prehľady predajnosti špecializované podľa hudobných žánrov ostanú bez zmeny.

Zdroj: SITA, Hudba.sk
Foto: archív

Súvisiaci interpreti: Taylor Swift