Festival experimentálnej hudby opäť prináša trochu vzruchu do nášho hlavného mesta. Ak máte hlavy a uši otvorené, tu sú dôvody, prečo by ste od stredy do soboty na Nexte nemali chýbať.

Jeseň by sme mnohí najradšej trávili len doma, zalezení pod dekou. Posledné novembrové dni však prinášajú už 15. ročník festivalu inovatívnej hudby Next. Prečo by ste si podujatie venované experimentálnej, elektronickej a improvizovanej hudbe nemali nechať ujsť? Tu je niekoľko dôvodov.

1. Next je miestom na objavovanie nových nástrojov a postupov vytvárania samotnej hudby. Vďaka zameraniu na naozaj progresívnych hudobníkov sa v jeho line-upe prirodzene objavujú umelci, ktorým sú bežné prístupy a nástroje priúzke. Tento rok tak budeme môcť zažiť napríklad koncert piatich robotických skulptúr Adama Donovana, popísaný návštevníkmi koncertu ako 3D film pre uši. pantoMorf zase prinesú svoj vynález expressure pad, ktorý je výsledkom snahy týchto dvoch švédskych hudobníkov priniesť do elektronickej hudby rovnakú priamočiarosť ako pri hre na akustické nástroje.


2. Next spája rôzne médiá a pravidelne dokazuje, že súčasťou hudobného zážitku je aj vizuálna stránka. Tentoraz sa tým nemyslí veľkolepá svetelná show a scénografia, ale odvaha, inovatívnosť, kreativita a v neposlednom rade hra s technológiami. Vizualizácie budú tvoriť súčasť mnohých vystúpení na festivale, odporúčame napríklad emptyset s unikátnymi čiernobielymi vizualizáciami prepájajúcimi ruchy zvukové a obrazové. Určite treba vidieť aj Soft Revolvers zvukovej umelkyne Myriam Bleau – nepôjde o žiadne revolvery, ale otáčavé svietiace disky. Každý z objektov vyrobených Myriam zodpovedá jednému nástroju a hudobníčka ich roztočením vytvára nielen krásne hudobné kompozície, ale aj magické svetelné predstavenie, aké neuvidíte za žiadnym iným turntablom.


3. Bude tam hluk. Taký ten príjemný, ktorý rozpúšťa usadeniny, vymetá pavučiny a necháva myseľ čistú. Ten, ktorý je primálnym zážitkom, ten, ktorý nás núti prehodnotiť vnímanie hudby a umenia ako takého. Produkovať ho bude napríklad Rumpeln z Mníchova či Syncope zo Salzburgu.


4. Napriek vyššie uvedeným bodom, Next nie je len prehliadkou nových technických hračičiek. Medzi účinkujúcimi sa vždy nájdu mená, ktoré aj svoje tradičné nástroje ponímajú celkom netradične a posúvajú hranice toho, čo považujeme za zvuk trúbky, gitary či saxofónu. Čo všetko sa dá vyludzovať na trúbke a violenčele ukážu Bogan Ghost, Georgy Bagdasarov predstaví spojenie barytónsaxofónu s elektronikou a tradičnou arménskou hudbou. A ozaj výnimočný zvuk sľubuje Eduardo Raon, ktorý ukáže harfu ako nástroj, ktorý tiež môže znieť nanajvýš súčasne a experimentálne. V jeho hre nepočuť len ozveny klasického prístupu a zvyčajnej nehy jednotlivých strún – táto harfa je divoká, impulzívna a nezameniteľná.


5. Bude sa aj diskutovať. O tom, čo sa deje na improvizačnej elektroakustickej scéne, o tom, ako tvoria pantoMorf, Rashad Becker a Adam Donovan, aj o spomínaných "revolveroch" Myriam Bleau. V rámci prednášok v A4 a sprievodného programu Hackathonu SNG sa tak bude dať nakuknúť "do kuchyne" hudobných vizionárov a dozvedieť sa o ich konceptoch a tvorivom procese z prvej ruky.

Festival Next 2014 sa koná od 26. do 29. novembra v kluboch Fuga a A4 – priestor súčasnej kultúry. Podrobný program nájdete na webe 2014.nextfestival.sk.

Autorka: Michaela Kučová