Medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie pripravuje vo februári viaceré podujatia, ktoré sú venované významnej skladateľskej osobnosti hudby 20. storočia Bélovi Bartókovi. Pri tejto príležitosti uvedie v Bratislave svetoznáme sláčikové kvarteto Jerusalem Quartet unikátny komplet šiestich Bartókových kvartet.
Maďarského skladateľa Bélu Bartóka (1881–1945), jedného z najoriginálnejších a najvýznamnejších tvorcov hudby 20. storočia, spájajú so Slovenskom viaceré väzby. V dnešnej Bratislave študoval na gymnáziu a nadviazal tu dlhoročné priateľstvá. Medzi jeho najbližších priateľov patril skladateľ a dirigent Cirkevného-hudobného spolku pri Dóme svätého Martina Alexander Albrecht (1885—1958).
Z Albrechtových spomienok na Bartóka v knihe Túžby a spomienky (Hudobné centrum, 2008) bude 1. februára o 19:00 v bratislavskom kníhkupectve Artforum na Kozej ulici čítať Milan Lasica. Súčasťou čítania bude výber zo 44 duet pre dvoje huslí, v úprave pre violu (Martin Ruman) a violončelo (Jozef Lupták).
Kvartetá a komorná hudba
Šesť sláčikových kvartet (1908-1939), ktoré zaznejú piatok a sobotu 17. a 18. februára v podaní svetoznámeho súboru Jerusalem Quartet, je považovaných za vrcholné diela komornej hudby 20. storočia. V týchto výnimočných skladbách sa cez Bartókovho génia zrkadlia tradícia európskej komornej hudby (Beethoven), výdobytky neskorého romantizmu (Liszt, Strauss) i dedičstvo stredoeurópskej ľudovej hudby.
Jerusalem Quartet patrí od svojho debutu v roku 1996 k najvyhľadávanejším medzinárodne pôsobiacim komorným telesám. Súbor, ktorý vlani pre známe vydavateľstvo Harmonia mundi nahral Bartókove kvartetá č. 2, 4 a 6, spolupracoval s umelcami ako Sir András Schiff, Steven Isserlis alebo Elisabeth Leonskaja. Dvadsiate výročie svojej existencie oslávi celosvetovým koncertným turné a vďaka Konvergenciám bude jednou z jeho zastávok i Bratislava.
Dvojicu večerov s Bartókovými kvartetami doplnia koncerty, na ktorých budú účinkovať vynikajúci slovenskí interpreti. V Klavírnom kvintete a Divertimente sa predstavia v zahraničí pôsobiaci huslisti Igor Karško (Švajčiarsko) a Peter Biely (Španielsko), koncertný majster Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu Marián Svetlík, sólový violista Slovenskej filharmónie Martin Ruman, violončelista Andrej Gál, sólista, vyhľadávaný komorný hráč a umelecký riaditeľ Konvergencií Jozef Lupták (violončelo), klaviristka Nora Skuta a ďalší. Medzi výnimočné zážitky bude nepochybne patriť aj Prvá husľová sonáta s charizmatickým Milanom Paľom a Ladislavom Fančovičom (klavír).
Bartók a slovenská ľudová pieseň
V rokoch 1906-1918 Bartók zozbieral, zapísal a roztriedil tisícky ľudových nápevov. Melódie, ktoré si odniesol z pobytov na strednom Slovensku, predstavujú spolu s maďarskými a rumunskými piesňami v jeho zápisoch najpočetnejšiu skupinu. Výsledky jeho etnomuzikologických výskumov vydala v rokoch 1959, 1970 a 2007 Matica slovenská. Skladateľ považoval slovenské ľudové piesne za významný inšpiračný zdroj svojho originálneho hudobného jazyka.
Na Konvergenciách zaznejú v podaní zboru Danubius Singers (dirigent: Daniel Simandl) u nás pomerne zriedkavo uvádzané Bartókove zbory: Slovenské ľudové piesne pre mužský zbor (1917) a Slovenské ľudové piesne pre miešaný zbor a klavír (1916). Sopranistka Helga Varga Bach a klavirista Ivan Šiller uvedú nádherné Dedinské scény, ktoré vznikli na melódie piesní z okolia Zvolena.
Redakciu Hudba.sk informovala Ivana Macaríková z festivalu Konvergencie.
Foto: archív