Medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie pripravuje vo februári viaceré podujatia, ktoré sú venované významnej skladateľskej osobnosti hudby 20. storočia Bélovi Bartókovi. Pri tejto príležitosti uvedie v Bratislave svetoznáme sláčikové kvarteto Jerusalem Quartet unikátny komplet šiestich Bartókových kvartet.

Konvergencie tak nadviažu na úspešné koncerty Brodsky Quartet z februára 2016, na ktorých zazneli na Slovensku po prvýkrát kompletné kvartetá Dmitrija Šostakoviča. Dva večery s Bartókovými kvartetami (17. a 18. 2.) doplnia koncerty (12. 2. a 16. 2.), na ktorých sa v skladbách maďarského skladateľa predstavia vynikajúci slovenskí interpreti Jozef Lupták, Nora Skuta, Igor Karško, Milan Paľa a ďalší. Všetky podujatia budú prebiehať vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu.  

Maďarského skladateľa Bélu Bartóka (1881–1945), jedného z najoriginálnejších a najvýznamnejších tvorcov hudby 20. storočia, spájajú so Slovenskom viaceré väzby. V dnešnej Bratislave študoval na gymnáziu a nadviazal tu dlhoročné priateľstvá. Medzi jeho najbližších priateľov patril skladateľ a dirigent Cirkevného-hudobného spolku pri Dóme svätého Martina Alexander Albrecht (1885—1958).

Z Albrechtových spomienok na Bartóka v knihe Túžby a spomienky (Hudobné centrum, 2008) bude 1. februára o 19:00 v bratislavskom kníhkupectve Artforum na Kozej ulici čítať Milan Lasica. Súčasťou čítania bude výber zo 44 duet pre dvoje huslí, v úprave pre violu (Martin Ruman) a violončelo (Jozef Lupták). 

Kvartetá a komorná hudba

Šesť sláčikových kvartet (1908-1939), ktoré zaznejú piatok a sobotu 17. a 18. februára v podaní svetoznámeho súboru Jerusalem Quartet, je považovaných za vrcholné diela komornej hudby 20. storočia. V týchto výnimočných skladbách sa cez Bartókovho génia zrkadlia tradícia európskej komornej hudby (Beethoven), výdobytky neskorého romantizmu (Liszt, Strauss) i dedičstvo stredoeurópskej ľudovej hudby.

Jerusalem Quartet patrí od svojho debutu v roku 1996 k najvyhľadávanejším medzinárodne pôsobiacim komorným telesám. Súbor, ktorý vlani pre známe vydavateľstvo Harmonia mundi nahral Bartókove kvartetá č. 2, 4 a 6, spolupracoval s umelcami ako Sir András Schiff, Steven Isserlis alebo Elisabeth Leonskaja.  Dvadsiate výročie svojej existencie oslávi celosvetovým koncertným turné a vďaka Konvergenciám bude jednou z jeho zastávok i Bratislava.

Dvojicu večerov s Bartókovými kvartetami doplnia koncerty, na ktorých budú účinkovať vynikajúci slovenskí interpreti. V Klavírnom kvinteteDivertimente sa predstavia v zahraničí pôsobiaci huslisti Igor Karško (Švajčiarsko) a Peter Biely (Španielsko), koncertný majster Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu Marián Svetlík, sólový violista Slovenskej filharmónie Martin Ruman, violončelista Andrej Gál, sólista, vyhľadávaný komorný hráč a umelecký riaditeľ Konvergencií Jozef Lupták (violončelo), klaviristka Nora Skuta a ďalší. Medzi výnimočné zážitky bude nepochybne patriť aj Prvá husľová sonáta s charizmatickým Milanom PaľomLadislavom Fančovičom (klavír).  

Bartók a slovenská ľudová pieseň

V rokoch 1906-1918 Bartók zozbieral, zapísal a roztriedil tisícky ľudových nápevov. Melódie, ktoré si odniesol z pobytov na strednom Slovensku, predstavujú spolu s maďarskými a rumunskými piesňami v jeho zápisoch najpočetnejšiu skupinu. Výsledky jeho etnomuzikologických výskumov vydala v rokoch 1959, 1970 a 2007 Matica slovenská. Skladateľ považoval slovenské ľudové piesne za významný inšpiračný zdroj svojho originálneho hudobného jazyka.

Na Konvergenciách zaznejú v podaní zboru Danubius Singers (dirigent: Daniel Simandl) u nás pomerne zriedkavo uvádzané Bartókove zbory: Slovenské ľudové piesne pre mužský zbor (1917) a Slovenské ľudové piesne pre miešaný zbor a klavír (1916). Sopranistka Helga Varga Bach a klavirista Ivan Šiller uvedú nádherné Dedinské scény, ktoré vznikli na melódie piesní z okolia Zvolena. 


Redakciu Hudba.sk informovala Ivana Macaríková z festivalu Konvergencie.

Foto: archív