Priestorový "surround" zvuk z 18 reproduktorov zaznie už v stredu (28.11.) v A4 - priestore súčasnej kultúry v Bratislave na otvorení festivalu súčasnej hudby NEXT. Špeciálnu zvukovú aparatúru pre túto príležitosť priviezli až z Amsterdamu. Predstavia sa na nej premiéry troch nových projektov, ktoré pripravili hudobníčky a hudobník zo Slovenska, Kórey a Mexika.

Na otvorení 19. ročníka festivalu NEXT v stredu 28. novembra sa diváci ocitnú obkolesení osemnástimi reproduktormi zvukového systému "The Pentacle". Priviezli ich z amsterdamskej organizácie STEIM - Studio for Electro-Instrumental Music, ktorá už niekoľko desaťročí podporuje umelcov vo vývoji elektronických hudobných nástrojov a multimediálnych inštalácií. Neobvyklý úvodný večer predstaví štyri koncerty s medzinárodným obsadením.

Tri z týchto koncertov predstavia úplne nové diela, ktorý vznikli na objednávku A4 a holandského festivalu Sonic Acts v rámci viacročného projektu medzinárodnej umeleckej spolupráce Re-Imagine Europe podporeného Európskou úniou v programe Kreatívna Európa. A4-ka sa na ňom podieľa spolu s deviatimi ďalšími partnerskými organizáciami a festivalmi. Projekt je zameraný na podporu novej, experimentálnej tvorby, ktorá inovatívne využíva nové technológie v umení, no zároveň aj kriticky reflektuje súčasný spoločenský a technologický vývoj i závažné globálne témy ako migrácia či klimatické zmeny.

V Berlíne usadená slovenská hudobníčka a dídžejka Nina Pixel svojou tvorbou rozpráva príbehy siahajúce za hranice rituálnych rytmov zaslučkovaných v nekonečných zvukových krajinách a špinavého temného techna. Jej Bias Loop je nová "zvuková báseň", ktorú autorka opísala ako choreografiu pre "tanec na hrane paradoxu", usilujúcu sa zachytiť prchavý pocit ponorenia sa do neviditeľného poľa reality, ktorej sa snažíme rozumieť. "Vystúpiť zo slučky je ako na sekundu vytiahnuť kábel z matrixu a uvidieť jednotlivé vrstvy zhora, aj keď slučka sa nikdy nezastaví."



Ďalší berlínsky rezident, mexický elektronik Hugo Esquinca tvorí zvukovo intenzívnu hudbu, v ktorej uplatňuje náhodné procesy. V predstavení, ktoré sa bude odohrávať v úplnej tme, sa chystá sa naplno využiť možnosti, ktoré umožňuje pohyb zvuku v priestore a vibráciami rozrezonovať sálu A4.


Kórejská skladateľka Ji Youn Kang sa často inšpiruje miestnymi rituálnymi šamanskými tradíciami, v súčasnosti navyše na Institute of Sonology v holandskom Haagu prednáša práve kompozíciu s priestorovým zvukom. Vo svojom novom koncertnom sete sľubuje exotické spojenie upravených kusov bambusu, malého kórejského gongu a analógovej elektroniky spojenej s telom performerky. Všetky tieto "nástroje" vytvárajú samostané rytmické hlasy s vlastným charakterom, ktoré postupne zaplnia priestor svojím spoločným "spevom a dychom".


Okrem trojice premiér v rámci prvého večera ukáže potenciál netradičného zvukového systému aj Holanďan Fedde ten Berge, ktorý je aj jeho spolutvorcom. Okrem kompozícii sa venuje aj tvorbe interaktívnych zvukových inštalácií a objektov.

 
Nové diela odznejú najprv na NEXTe v Bratislave a následne sa vo februári predstavia aj návštevníkom amsterdamskej prehliadky Sonic Acts. Festival NEXT sa koná v A4 a na ďalších miestach od 28. decembra do 1. decembra. Podrobný program plný koncertov, audiovizuálnych predstavení, ale aj prednášok a workshopov nájdete na stránke www.nextfestival.sk.

A4 a festival NEXT z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Redakciu Hudba.sk informovala PR & marketingová manažérka A4 Katarína Svobodová.