Z posledných rokov na Slovensku asi najviac rezonuje najmä jeho účinkovanie na oceňovanom albume kapely Autumnist - False Beacon (2018), no hudobný príbeh Gabriela Kaina je omnoho dlhší a bohatší. Tento rok začína písať aj vlastnú sólovú diskografiu, ktorej prvým "zárezom" je vynikajúca, hudobne i textovo vyzretá eponymná EP platňa.

Gabriel Kain, vlastným menom Gabriel Krchňávek, sa prvýkrát objavil na slovenskej hudobnej scéne ešte v 90-tych rokoch ako spevák a gitarista alt-rockovej kapely Scrawl a neskôr Vision, s ktorou vystúpil aj na jednom z prvých ročníkov festivalu Pohoda. Na albume Platňa pre dospelé deti (2000) bratislavskej formácie Bezmocná hŕstka naspieval skladbu Femme Fatale a pod vplyvom jej textára a speváka Maroša Hečka začal už vtedy písať vlastné piesne v slovenčine.

Slovenská výpoveď zo súčasného Londýna

Do hry však vstúpil život a po odsťahovaní sa do Londýna Kain založil s Juhoafričankou Taniou Lee baby-doll-punkovú formáciu Miss T & The Japanese Tourists, ktorá sa tešila obľube dídžeja londýnskeho rádia XFM Johna Kennedyho a jej piesne pravidelne rotovali v jeho relácii X-posure. Nasledovalo nahrávanie s producentom The Strokes Gordonom Raphaelom a v roku 2006 predskakovanie britskej legende synthpopu a elektronického rocku Garymu Numanovi na nemeckej vetve jeho svetového turné.

Po rozpade skupiny dal Gabriel Kain dokopy vlastnú "baroque'n'roll" kapelu Gabriel Kain & The Ables, ktorá vo svojom zvuku kombinuje energiu balkánskeho gypsy rock'n'rollu s "waitsovskou" lyrickou ponurosťou. Spevák, gitarista a skladateľ však popritom neustále pokračoval aj v písaní skladieb v rodnom jazyku, ktoré si odkladal "do šuflíka". Prvých päť piesní z tejto kolekcie teraz vychádza v podobe eponymného EP.


Textovo a melodicky sa tieto introspektívne skladby pohybujú na rozhraní medzi bdením a snovou sub-realitou, prelínajúcich sa vo Vennových diagramoch antemických refrénov, nástojčivej rytmiky a vrstvených gitarových a klávesových plôch, inšpirované melanchóliou neskoršej tvorby Davida Bowieho, Nicka Cavea, ale aj Deža Ursinyho.  

"Celé EP je pretkané leitmotívom snahy o sebaidentifikáciu v nehostinnom prostredí anonymity modernej veľkomestskej existencie a o vysporiadavaní sa s vlastnou smrteľnosťou. Iba zdá je ako jediný optimisticky znejúci track zámerne zaradený ako posledný, akoby ponúkajúc iskierku nádeje, že všetko sa nakoniec nejakým spôsobom na dobré obráti, ale takisto to môže byť len ďalší z rady devastujúcich sebaklamov," hovorí o atmosfére a témach nahrávky samotný Gabriel Kain.


Na EP svojimi partmi prispeli aj gitarový virtuóz Andrej Šeban (skladby Lietam a Vidím) a portugalská huslistka Barbara Barros (Pocit a Vidím), s ktorou Kain spolupracoval v spomínanej kapele The Ables. Nahrávky vznikli v rozmedzí rokov 2016 až 2019 v londýnskom Queen Crescent Studio a v Men At Sound v Trenčíne v produkcii Romana Turteva a Maroša Hečka. Finálny zvuk dal nahrávke Tomáš Karásek v masteringovom štúdiu Gargle & Expel. Fotografie na obal EP nafotil britský fotograf Carl Fox a do výslednej grafickej podoby ho spracoval Vlado Ďurajka.

Nahrávka oficiálne vyšla 26. septembra na twin labeli Deadred / Starcastic na vinyle a digitálne vo formátoch MP3, FLAC na stiahnutie zo stránok oboch vydavateľstiev, autora, a zároveň aj na všetkých známych streamovacích platformách (Apple Music, Spotify, Deezer, atď.). Distribúciu do obchodov zabezpečuje Wegart. Vydanie titulu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia (www.fpu.sk).

Gabriel Kain EP môžete počúvať a podporiť kúpou na Bandcampe:



Informácie a fotografie redakcii Hudba.sk poskytol Martin Turzík z vydavateľstva Deadred Records. Tlačovú správu sme upravili a doplnili. Novinky umelca môžete sledovať na stránke www.facebook.com/gabrielkainmusic.

Foto: Carl Fox