Britská raperka, skladateľka a vizuálna umelkyňa M.I.A. vystúpila na Pohode už v roku 2011. "Jej skvelý koncert bol hlavným dôvodom, prečo sme ju raz určite chceli zopakovať," priznávajú organizátori festivalu, ktorý je inak známy tým, že sa na ňom zahraničné mená príliš často neopakujú. A keď už, tak skôr tie menej známe.

V prípade M.I.A. je však možno tento rok jedna z posledných šancí vidieť jej koncertnú šou. Minulý rok sa totiž o svojom najnovšom albume AIM vyjadrila, že je jej posledným. Tri roky predtým vydala aj skvelý album Matangi, ktorý je ďalším dôvodom, prečo si chcú organizátori a aj mnohí fanúšikovia jej koncert na Pohode zopakovať. Bude určite iný ako bol pred šiestimi rokmi. Už len preto, že raperka sa vo svojej najnovšej tvorbe ešte viac vyjadruje k súčasnému dianiu v Európe a vo svete.

Príkladom je aj jej najnovšia skladba P.O.W.A., ktorú zverejnila vo februári. Novinkou s vizuálne mimoriadne pôsobivým klipom opäť kritizuje aktuálne dianie, konkrétne plánované stavanie múrov súčasným americkým prezidentom Donaldom Trumpom. Pár dní po zverejnení klipu sa stala víťazkou NME Awards 2017 v kategórii Best British Female Artist, keď vo verejnom hlasovaní za sebou nechala speváčky ako Adele, PJ Harvey či Dua Lipa. "Sme veľmi radi, že po Solange, Birdy, Austra, Dillon, či domácej Katke Málikovej, pribudne v line-upe Pohody 2017 ďalšie výrazné ženské meno súčasnej hudobnej scény," dodáva tím Pohody.


Prostredník počas najsledovanejšieho televízneho prenosu

M.I.A. sa na hudobnej scéne pohybuje už takmer 15 rokov. Vo svojej tvorbe už od prvého singla Galang (2003) originálne kombinuje klubovú elektroniku, dancehall, R&B, rock, hip-hop, grime, rap a tradičnú ázijskú hudbu. Tento pestrý žánrový mix vychádza z inšpirácií, medzi ktorými spomína umelcov ako Missy Elliott, Lou Reed, The Pixies, Timbaland, Beastie Boys, Björk, The Clash, ale aj Boney M, A. R. Rahman či popové ikony Michael Jackson a Madonna.

Práve počas vystúpenia popovej kráľovnej na Super Bowle v roku 2012 M.I.A. ako hostka unikla cenzúre a pred zrakmi viac než sto miliónov televíznych divákov ukázala na kamery prostredník. Bol z toho veľký škandál, ktorý mal aj súdnu dohru. Nikdy však nebola rebelkou bez obsahu, ktorá chce len prvoplánovo šokovať. V jej textoch počas celej kariéry dominuje kritika konzumného spôsobu života, podmienok pracujúcej triedy, sexuálnych stereotypov, politicky motivovaného násilia či etnických konfliktov. 

Zbierka prestížnych nominácií M.I.A. obsahuje už takmer 50 zápisov, z ktorých pätinu premenila na výhry. Je jedinou umelkyňou či umelcom ázijského pôvodu, ktorý bol v jednom roku nominovaný súčasne na Grammy a Oscara. História taktiež nepozná umelca, ktorý by mal vo svojej zbierke kombináciu nominácií na Oscara, Grammy, BRIT Award, Mercury Prize a Alternative Turner Prize. Jej albumy Arular (52. miesto) a Kala (9. miesto) sa dostali do výberu 100 najlepších albumov prvej dekády 21. storočia podľa magazínu Rolling Stone. Ten istý magazín ju zaradil aj medzi osem umelcov, ktorí definovali toto desaťročie (Bruce Springsteen, Radiohead, Kanye West, Beyoncé, Arcade Fire, M.I.A., Jack White a U2). Hudobný kritik britského denníka The Guardian Simon Reynolds ju dokonca v decembri 2009 označil za umelkyňu desaťročia.


Od vizuálneho umenia k hudbe

M.I.A., vlastným menom Mathangi "Maya" Arulpragasam, sa narodila v Londýne, no jej detstvo poznačilo časté sťahovanie (z Londýna na Srí Lanku, zo Srí Lanky do indického Madrasu, späť na Srí Lanku a následne opäť do Londýna). Jej otec bol totiž politickým aktivistom podporujúcim povstalecké hnutie Tigri oslobodenia tamilského Ílamu. Krátko pred jedenástymi narodeninami spolu definitívne opustili Cejlón (spolu s mamou a súrodencami) a odišli so štatútom utečencov do Londýna.

Maya študovala vizuálne umenie, pričom sa venovala móde, maľbe, grafike, fotografii a filmu. Za výstavu po ukončení štúdií bola nominovaná na Alternative Turner Prize (výstava kombinovala tamilské grafiti súvisiace s bojom za nezávislosť s obrazmi konzumného života v Londýne). Na prelome tisícročí ju Damon Albarn zoznámil s frontmankou skupiny Elastica Justine Frischmann, ktorá ju presvedčila, aby pre jej kapelu vytvorila cover albumu a video z amerického turné. Na turné sa zoznámila s Peaches, ktorá sa stala kľúčovou osobou pre jej ďalšiu kariéru. Povzbudila ju, aby skúsila rozšíriť široký umelecký záber aj o hudbu a oboznámila ju s univerzálnym nástrojom na produkciu hudby Roland MC-505 (synťák, sampler, sequencer a bicí automat v jednom).


Prvé demo so skladbami ako Lady Killa, M.I.A. a Galang nahrala v roku 2003. Skladby sa šírili študentskými rádiami, zdieľaním na internete a v tanečných kluboch. Čoskoro sa tak stala undergroundovou senzáciou. V roku 2005 vydala debutový album Arular (názov je pseudonymom jej otca a súvisí s jeho povstaleckými aktivitami). Album získal nomináciu na Mercury Prize a špičkové recenzie, pričom bol siedmou najlepšie hodnotenou nahrávkou roka 2005. Priemer 88 bodov na Metacritic ho zároveň radí na deviate miesto spomedzi elektronických/tanečných albumov v rokoch 2000-2010.

Na desiatom mieste v tom istom rebríčku najlepšie hodnotených albumov je hneď ďalšia jej nahrávka v poradí Kala z roku 2007. Na tomto albume (tentokrát pomenovanom podľa mamy) sa ešte viac prejavili vplyvy ázijskej ľudovej hudby či soundtrackov k tamilským filmom, čo mu dodalo ešte avantgardnejší ráz. Singel Boyz bol jej prvou skladbou v Top 10 americkej hitparády. Na albume sa nachádza aj jej najúspešnejšia skladba Paper Planes, ktorá je satirou stereotypov o imigrantoch. Pesnička bola nominovaná na Grammy v kategórii Nahrávka roka, patrí medzi 30 najsťahovanejších skladieb digitálnej éry v USA a je siedmou najpredávanejšou skladbou britského umelca tejto doby.

V roku 2008 založila vlastné vydavateľstvo N.E.E.T. Recordings. V tom istom roku spolupracovala s indickým skladateľom A. R. Rahmanom na skladbách k filmu Milionár z chatrče (Slumdog Millionare), s ktorým získali nomináciu na Oscara za najlepšiu skladbu k filmu (O...Saya). Tretí album Maya (píše sa /\/\ /\ Y /\) vydala v roku 2010. Pre Dazed & Confused ho opísala ako mix dieťaťa, smrti, deštrukcie a bezmocnosti. Maya odkazuje na jej vlastné meno a stal sa z komerčného hľadiska jej najúspešnejším albumom.

Začiatkom roka 2012 zverejnila skladbu Bad Girls z pripravovaného štvrtého albumu. Videoklip k tomuto singlu jej priniesol dve ocenenia MTV Video Music Awards a ďalšiu nomináciu na Grammy. Štvrtý album Matangi opísala ako pokračovanie a kombináciu svojich predchodcov a viacerí kritici ho označili za jej najvyzretejšiu nahrávku. V septembri minulého roka vydala piaty album s názvom AIM, o ktorom hovorí ako o poslednej kapitole svojej hudobnej cesty. Uvidíme ako to nakoniec bude, no hoci album sa už nestretol s takým nadšením kritikov ako jej predchádzajúce platne, koncert na Pohode bude určite stáť za to.


Ďalší potvrdení umelci Pohody 2017 (6. - 8. júla): 
Solange, alt-J, Ylvis, Birdy, Jake Bugg, Boys Noize Live, Future Islands, Rodrigo y Gabriela, Benjamin Clementine, Slowdive, Squarepusher, Mark Lanegan Band, Beardyman's Dream Team, Slaves, The Thurston Moore Group, Austra, Sleaford Mods, Machinedrum, Dillon, Mykki Blanco, Beak>, Shobaleader One, TOMM¥ €A$H, TaxiWars, Salut c'est cool, Black Box Revelation, Acid Arab, Alice Phoebe Lou, Baloji, Les Amazones d’Afrique, Idles, C Duncan, Ho99o9, Elektro Guzzi presents Parade, Maya Belsitzman & Matan Ephrat, Auktyon, Baloji, Blow Trio, White Wine, Gallowstreet, La Mambanegra, The Hydrant, Egopusher, Resisters, Lass, Pixvae, FlaxFab, Chiki liki tu-a, Polemic, Bolo nás jedenásť (Milan Lasica & friends), Bez Ladu a Skladu, Katarína Máliková, Ghost of you, Kieslowski, Garage, Laura a její tygři, MCH Band, Chór vážskych muzikantov, Flow, The Wilderness a ďalší.

Hudba.sk informoval PR manažér festivalu Anton Repka. Tlačovú správu sme upravili a doplnili.

Foto: Facebook.com/miauk

Súvisiaci interpreti: M.I.A.