Za slovenský debut roka 2016 sme v nedávnej recenzii označili album Pustvopol od Kataríny Málikovej, no pozornosť si zaslúži aj prvotina Veroniky Strapkovej vystupujúcej pod pseudonymom VeronikaS. Ak obľubujete žánre ako pop, R&B, soul, hip-hop alebo reggae, jej album Puzzle by ste určite mali počuť.

Ak dlhodobo sledujete hudobnú cestu začínajúceho interpreta, je pochopiteľné, že ste zvedaví na to, aký bude jeho prvý album. Inak tomu nebolo ani v prípade Veroniky Strapkovej. Tá už počas účinkovania v talentovej šou Hlas Česko-Slovenska ukázala, že nemá problém zaspievať takmer čokoľvek. Preto bolo celkom ťažké odhadnúť, akou cestou sa bude uberať vlastná tvorba.

Princezná slovenského reggae

Svoj prvý singel What Can I Tell You vydala exoticky vyzerajúca rodáčka z Bratislavy ešte v roku 2014 a bola to veľmi dobrá voľba. Nesnažila sa zapadnúť do trendového zvuku súčasnej rádiovej produkcie, namiesto toho zaujímavo spojila reggae a pop, čím sa jednoznačne vymedzila voči tomu, čo bežne produkujú mainstreamovo orientovaní hudobníci v našich končinách.

Energická a chytľavá skladba ani dva roky po zverejnení videoklipu neomrzí a patrí medzi najvýraznejšie kúsky celého albumu. Vyniká aj vďaka tomu, že v podobnom štýle sa zo 17 skladieb nesie už len jedna - Fire in my Hometown. Aj tá potvrdzuje, že mladej interpretke a jej výzoru reggae štýl sedí a možno by stálo za to venovať v budúcnosti ešte viac. Napokon, najväčší bratislavský festival Uprising, na ktorom si Veronika už v začiatkoch kariéry stihla zaspievať, je primárne venovaný práve tomuto žánru a vzhľadom na jeho popularitu a fakt, že tento rok oslávi už 10. výročie, je celkom smutné, že slovenská reggae scéna stále nemá výraznejšiu ženskú hviezdu.

Keď spojenie slovenčiny a angličtiny nereže uši

Názov albumu Puzzle presne zodpovedá tomu, čo na ňom nájdete. Ide o skladačku piesní rôznych hudobných štýlov so základom v čiernej hudbe, medzi ktorými si rôzni poslucháči nájdu svoje srdcovky. Chvíľu budete mať pocit, že počúvate anglickú soulovú divu (Butterflies, Blindfolded), inde sa vďaka spoluprácam s rapermi hlási o slovo na slovenskej hip-hopovej scéne (Stále, Vrany).

Mnohí poslucháči na Slovensku majú pritom voči spájaniu slovenčiny a angličtiny v tvorbe domácich interpretov nechuť, no VeronikaS ukazuje, že to nemusí byť vôbec rušivé a jej skladačka funguje aj v tomto smere. Tu treba spomenúť fakt, že si všetky texty píše sama a aj hudobné nápady sú napriek spolupráci s viacerými hudobníkmi a producentmi jej vlastné. Vďaka tomu všetky dieliky puzzle do seba zapadajú omnoho lepšie než to na iných žánrovo premiešaných albumoch býva zvykom.

Úvodnou skladbou nahrávky je aktuálny singel Kind, v ktorom za klavírneho doprovodu dokonale vynikne speváčkina farba hlasu. Ten ukazuje v rôznych polohách napríklad aj v slovenskej pesničke V perinách alebo anglickej Bye Bye. Pre mňa osobne však jedným z vrcholov albumu aj po niekoľkonásobnom vypočutí zostáva skvelá Shout It Out. Chytľavá skladba je na albume jedinou, v ktorej znejú obidva jazyky, a práve vďaka energickému anglickému refrénu postaví poslucháča na nohy v akejkoľvek nálade. Je celkom škoda, že sa pieseň nedočkala takej pozornosti, akú zrejme aj samotná speváčka očakávala, keď ju v dobe vydania albumu vybrala ako singel. Zostáva dúfať, že si k nej poslucháči aj rádiá ešte nájdu cestu v letných mesiacoch. Dopomôcť by tomu mohol aj uletený videoklip na štýl Carpool Karaoke.

Spolupráce s rapermi aj intimita

Možno je trochu škoda, že album Puzzle nevyšiel v dobe, keď zverejnila singel Stále. Duet s Majkom Spiritom, ktorý bol jej koučom v spomínanej speváckej súťaži, má za pol roka na Youtube viac ako milión pozretí a dodnes patrí medzi tie, ktoré znejú v playlistoch slovenských rádií. Ide tak o doposiaľ najúspešnejšiu skladbu v kariére speváčky.

Na druhej strane je jasné, že veľkú rolu zohralo meno hosťa, a tak je sympatické, že v čase vydania albumu hudobne "kopala" len sama za seba a nesnažila sa kvôli predvianočnej predajnosti nahrávky viezť na cudzích chrbtoch. Napokon, na celom albume sú len dve hosťovačky, okrem Spirita na ňom rapuje aj Supa z Mojej reči v skladbe Vrany.

Za najsilnejšiu skladbu, akú doposiaľ Veronika nahrala, považujem skladbu Lietam. V hudbe, o ktorú sa postaral producent Emil "Esso" Smoliga, nádherne vynikne zvuk klavíra, sprevádzajúci text o láske k človeku, ktorá nás drží nad vodou a robí nás šťastnými. Niekto možno bude namietať, že ide len o tuctovú tému, je to však presne ten typ piesne, v ktorej sa nájde každý, kto bol aspoň raz zamilovaný.

Hneď po nej nasleduje ďalšia zo silných pomalých piesní Blindfolded, ktorá je známa už dva roky. Druhým singlom po spomínanom reggae-popovom kúsku speváčka v decembri 2014 poriadne prekvapila a pieseň s videoklipom nakrúteným na bratislavských Vianočných trhoch zahreje pri srdci rovnako ako pri prvom vypočutí.

Prečítajte si: Veronika Strapková: Nechcem ohurovať, dôležitejšia je pre mňa dobrá energia

Talentovaná brunetka je nepochybne zaujímavým zjavom a oživením na slovenskej scéne. Po vypočutí albumu si ju dokážem rovnako dobre predstaviť na pódiu s plejádou tanečníkov a kulís v pozadí (Shout it Out), ale aj na jednoduchej scéne, kde by hlavnú rolu zohral práve jej spev (Butterflies). Ambiciózna Slovenka znie na svojom prvom albume miestami ako Adele, inokedy zas ako Amy Winehouse či Alicia Keys.

V každom štýle či polohe je dostatočne autentická a originálna, táto jej všestrannosť však môže byť aj na škodu. Dá sa totiž predpokladať, že väčšina poslucháčov až také pestré chúťky nemá a ak sa im páči len zopár skladieb, celý album opakovane počúvať nebudú. Tým pádom si k speváčke nevytvoria taký silný vzťah, aby ju podporili aj na koncertoch. Bude preto zaujímavé sledovať, či sa na ďalšej nahrávke rozhodne viac vyprofilovať alebo bude pokračovať v rovnako eklektickom štýle aj naďalej.

Tracklist albumu Puzzle:

1. Kind
2. Shout It Out