Zvykli ho nazývať chameleónom, pretože si zmenil meno, striedal rôzne hudobné žánre aj výzor a nikto nikdy nevedel, s čím originálnym sa tento Brit zakaždým objaví. Dnes mi táto prezývka k jeho osobe nesedí - aj keď to obal nenaznačuje, na novom albume The Next Day nemá žiadnu masku a ukazuje nám svoju pravú tvár.

Tá napriek pokročilému veku vyzerá grandiózne. Nič nemôže byť pre hudobníka väčšou cnosťou než to, že sa fanúšikom ukáže taký, aký ráno vstáva, teda neupravený, strapatý a nepripravený na povinnosti všedného dňa. David Bowie to tentoraz dokázal a nepotrebuje k tomu okázalé gestá ani pózy. Kolekciu 14 bonbónikov pre skutočných hudobných labužníkov otvára s obrovskou vervou titulná pieseň, v ktorej Bowie výborne paroduje anglickú frázu "have a nice day". Lepší nástup si dlhoročný fanúšik ani nemôže priať, a to ešte netuší, v akom pestrofarebnom labyrinte sa na platni poprechádza.

Tvorivá prestávka mu rozhodne pomohla

Muzikant na albume The Next Day zúročuje nielen dlhoročné skúsenosti v branži, ale hlavne zážitky, ktoré mal možnosť zažiť počas desaťročnej (!) pauzy vo vydávaní albumov. Pre hudobníka, ktorý od roku 1993 chrlil nahrávky ako na bežiacom páse, to bolo naozaj neobvyklé. Príčinou boli najmä zdravotné problémy, no ako sa ukázalo, išlo o blahodarnú prestávku aj z umeleckého hľadiska.

Album je plný hudobných i slovných narážok. Cítiť v ňom odkazy na majstrovu tvorbu z 90. rokov, kedy experimentoval s elektronikou (If You Can See Me) či nezabudnuteľné 60. roky, stelesnené I'd Rather Be High (čo tým asi básnik chcel povedať?). Roztancované časy Let's Dance pripomenie Dancing Out In Space a súčasný rockový zvuk zarezonuje hlavne v (You Will) Set The World On Fire a How Does The Grass Grow?. V nich zaznejú gitarové sóla a riffy, pri ktorých si podvedome spomeniem na zosnulého Micka Ronsona, nedoceneného gitaristu s nenapodobiteľným rukopisom z éry "pavúkov z Marsu" a Ziggyho Stardusta.

Zvíťazil civilný a úprimný prejav

Silné a nesentimentálne osobné výpovede začujeme v trojici Love Is Lost, Where Are We Now?Valentine's Day. Reprezentujú Davida Bowieho predovšetkým ako človeka. V jeho duši sa kvôli extrémnym premenám zovňajšku v podstate nikto nevedel vyznať, no zároveň k objaveniu podstaty tohto hudobníka sme ešte nemali nikdy tak blízko ako teraz. Najtemnejším bodom platne je záverečná skladba Heat, ktorá kontrastuje so zvyškom piesní. Je to sebatrýznivá výpoveď v sprievode plaziacich sa akordov, prenášaných priamo do uší ľudí, ktorí sú ochotní načúvať. Ak by sa touto cestou Bowie uberal aj v budúcnosti, ľahko by sa mohli naplniť slová jeho ďalšej piesne (You Feel So Lonely You Could Die).

Pevne veríme, že toto plané proroctvo je iba metaforou a nič nenaznačuje. Na druhej strane netreba tieto slová až tak prežívať, pretože Bowie mal odjakživa sklony komponovať veci, ktoré sa šprtali v odvrátenejšej polovici ľudského mozgu. A nakoniec, posledná položka až tak veľmi nekontrastuje napr. s brilantným kúskom Dirty Boys. V ňom sa pán umelec pohral s dychovou sekciou tak znamenite, až z toho vyliezla riadne ušpinená polobalada, presýtená sarkazmom nočného baru s britkým zmyslom pre humor. V Stars (Are Out Tonight) znie jeho hlas tak naliehavo, že mu uveríte čokoľvek, bonusom je vynikajúci videoklip, kde si zaspomínal na kariéru herca.

Bowie tvorí spolu s Peterom Gabrielom a Brianom Enom triumvirát pravých anglických džentlmenov, reprezentujúci tú krajšiu tvár súčasnej hudby, ktorá určite nemá šancu byť mainstreamová, no je nadmieru vkusná a inteligentná. To, že sa im v médiách nevenuje toľká pozornosť (jeho menovec David Guetta má na FB desaťkrát viac fanúšikov), je len dôkazom toho, že ich snahu ocenia najmä uši, zvyknuté na najvyššiu kvalitu. Presnú takú, aká je obsahom Bowieho nového, veľmi silného a vyzretého albumu.

David Bowie - The Next Day

(ISO Records, 2013)

1. The Next Day