Katarzia v októbri vydala svoj šiesty štúdiový album Šťastné dieťa, ktorým reaguje na vzťahy medzi jednotlivcom a svetom, ktorý ho obklopuje. Všetko so všetkým súvisí a niekedy sa v tom všetkom strácame. Vzťahy, lásky, hriechy, priateľstvá, zneužívania, toxicita, zraniteľnosť aj dôvera. Zdanlivý pokoj, pod ktorým sa ukrýva melanchólia, vzdor či nesúhlas, vyúsťuje do "katarzie" v podobe krehkého albumu.

"Šťastné dieťa" nie je iba opisom psychického rozpoloženia maloletého človeka, ale aj názov jogovej pozície, pri ktorej ležíte na chrbte a rukami si držíte chodidlá z vonkajšej strany a tlačíte do nich v protismere. Takže sa pokojne uložte do tejto pozície a uvoľnite sa.

Každá skladba je príbehom, ktorého spleť je pre nezainteresovaného pozorovateľa záhadou. Je tu však stále možnosť vysvetliť si ho po svojom. Presne taký je aj album Šťastné dieťa. Každý v ňom môže nájsť svoj vlastný príbeh a líniu, po ktorej môže kráčať. Katarína Kubošiová ukazuje prstom na nás, ale aj na seba. Občas znie ako motivačná koučka a mediátorka, ktorá by rada urovnala všetky spory vrátane tých vlastných.

Tento album vám môže liezť dosť na nervy, keď si ho predstavíte ako olej, ktorý ešte prilejete do vlastného ohňa. Svet je niekedy tak stupídny so všetkými jeho nástrahami a tupými ksichtami, že už o tom niekedy nechcete ani počúvať z inej strany a máte skôr chuť unikať všetkými možnými cestami preč. Niekedy však môže takáto kontemplácia a reflexia pomôcť. Album to nie je ľahký a tne do živého textami, ktoré sú (a to treba povedať) veľmi svojské, originálne, výpovedné a kvalitné aj po formálnej stránke.

Katarzia najnovšiu sondu do svojej duše zabalila do veľmi počúvateľného "hávu", postaveného na živých nástrojoch. Po spoluprácach na sérii elektronických albumov s inovatívnymi umelcami Pjonim a Aid Kidom je tentokrát producentom albumu Petr Ostrouchov, známy napríklad vďaka spoluprácam s legendou Vladimírom Mišíkom či Lenkou Dusilovou.

Folkové reálie maľované zvukom zvonivej akustickej gitary v krehkej a vzdušnej skladbe Tomboy alebo Drzosť, miestami "jarofilipovsky" znejúci klavír a harmónie v piesni Šťastné dieťa, či popové kilá v skladbe Dotyk, v ktorej vynikajú meandrujúce navrstvené zbory. Hnev by si mal pustiť každý, kto sa práve chystá pustiť do konfliktnej situácie, aby sa upokojil. "Nepatrí mi tento hnev, ja ho neživím a neprijímam," spieva v ňom.

Silný moment albumu prichádza aj v skladbe Dosť. Jej prehováranie do duše niekoho, kto nemá nastavené zdravé hranice je tak konkrétne a interaktívne, že navodzuje ilúziu skutočného rozhovoru alebo sedenia u terapeuta, ktorou nakoniec môže byť aj vaša kamoška pri pohári vína. Pre Katarziu je ňou tanečníčka Kristína Tukan, ktorá si zahrala jej alter ego vo výbornom videoklipe fotografky a režisérky Hany Knížovej.

Pre niekoho zvláštne, no pre mňa originálne frázovanie, ktoré sa počas skladieb mení na bohatú škálu vokálnych štýlov, robí z Katarzie zaujímavú speváčku, ktorá má navyše aj čo povedať. Flow v pesničke Dotyk by jej mohol závidieť nejeden raper. K jej vokálnym kvalitám si prirátajte veľmi dobre fungujúcu kapelu, ktorá bezchybne pracuje pre dané účely každého tracku a celok je tak životaschopným organizmom, ktorý dýcha, žije a cíti.

Speváčka a autorka sa k svojim akustickým koreňom vrátila za pomoci muzikantov, ako sú klaviristka Kristína Smetanová (Kriss Krimm), bubeník Roman Vícha a basák Tomáš Liška. Samotný producent Petr Ostrouchov nahral viacero nástrojov (wurlitzer, syntetizátory, gitary, melotron, perkusie) a prizval na album aj niekoľko hostí. Trúbku v singli Piesok má na svedomí švédsky hudobník Oskar Stenmark, basklarinet v Dosť Vojta Nýdl a v jednej piesni krátko zaznie aj lesný roh Radka Baboráka. "Prišiel do štúdia prehrať jednu časť na svojom albume a Petr ho poprosil, aby do pesničky Pohár mlieka nahral jeden tón," povedala Katarzia v aktuálnom rozhovore pre Nový Populár.

Dnes mi tento album neurobil zrovna dobre, pretože sa presne trafil do mojich pocitov, ale to by mala byť súčasť každej terapie. A presne tým je album Šťastné dieťa. Je terapiou, ktorá nemusí byť vždy príjemná. Zrkadlo všetkým, aj samotnej interpretke a skladateľke. Želám tomuto dieťaťu, nech sa mu darí a je šťastné!

Katarzia – Štastné dieťa
(2023, Animal Music)

1. Piesok