Za úspech britskej štvorice môže viacero vecí. Okrem hudobných kvalít kapely a samotného albumu môže byť jednou z nich aj to, že poslucháči sú už unavení z neustáleho omieľania tých istých popových omáčok, z ktorých sa vytráca skutočná hudba. Dnešný hudobný mainstream je totiž plný dokonalých produktov, z ktorých zriedka cítiť toľko človečiny ako z tvorby týchto "obyčajných" pesničkárov.

Mumford and Sons počas piatich rokov na scéne dosiahli to, o čom môžu ostatní súčasní predstavitelia "starých" hudobných žánrov len snívať. Kombináciou akustických nástrojov, folkových rytmov a bezstarostných melódií sa presadili už pred tromi rokmi, kedy im vyšiel debut Sigh No More (2009). Na rozdiel od ostrovných indie-rockových kapiel ich úspech nezostal "zakonzervovaný" v britsko-európskom priestore, ale okamžite dobyli aj americký trh, kde sa z prvého albumu dodnes predalo približne dva a pol milióna kópií. Darmo, tradícia folku a country napriek dominancii hip-hopu a urban popu z amerického publika ešte nevymizla.

Nie je preto až takým prekvapením, že s novým albumom v súčasnosti kraľujú rebríčkom predajnosti na oboch stranách Atlantiku. Po výraznom debute poslucháči pochopiteľne očakávali podobne razenú, ak nie o stupeň lepšiu nahrávku. Už teraz je isté, že album bude úspešnejší ako jeho predchodca. A nezaostáva za ním ani hudobne.

Bludisko štýlov

Babel vyšiel koncom septembra a načasovanie nemohlo byť lepšie. Je totiž príjemným soundtrackom skorej jesene, jeho počúvaním si predĺžite, resp. prinavrátite babie leto. Slnko svieti pomenej, no o to krajšie. Vonku je farebne, ľudia sú nostalgickí, snívajú o čosi viac a motajú sa do vlastných pavučín - aj o tom je Babel. "...but love the one you hold, and I'll be your goal, to have and to hold, a lover of the light..." (Lover of the Light).

Podobne ako debut, aj novinku plnia pesničky zaobalené do folkového balíčka. Country melódie a južanská divokosť dostáva v podaní britských hudobníkov, ktorí skombinovali typické nástroje divokého západu a symfonického orchestra, iný rozmer. Lámu rytmiku, hrajú sa a skladajú viacvrstvové pesničky prinášajúce radosť. Základnú zostavu tvoria gitara, piano, banjo a kontrabas, no nechýbajú trebárs  ani trombóny, viola, či bicie. Mumfordovi "synovia" sú inštrumentalisti, bežne medzi jednotlivými inštrumentmi pendlujú a keď je toho veľa, na pomoc si volajú kamošov, s ktorými vytvárajú malý folkový orchester.

Keď hudba hrá na city

Sigh No More a Babel majú okrem producenta Markusa Dravsa (Coldplay, Björk, Arcade Fire) spoločné jasavé živelné pesničky, založené v podstate na tom istom. S odstupom dvoch rokov sú slohy podobne minimalistické a pozvoľne sa nesú. Blížiac sa k refrénu, rozozvučia sa struny, k ústrednému vokálu Marcusa Mumforda sa pridávajú ostatní členovia a pesničky si hľadajú vlastnú cestu. Tá vie byť kľukatá, ale i veľmi priamočiara. Čarom piesní britskej štvorice je, že neviete predvídať, čo príde, netušíte, ako to celé skončí. Táto ich poloha ma veľmi baví.

Na hitový potenciál Little Lion Man-a zo Sigh No More pravdepodobne nesiahne ani jedna. Babel ponúka skôr nenápadné, no o to emotívnejšie podané pesničky (ReminderGhosts That We KnewBelow My FeetLover of the Light), posledná minúta Hopeless Wanderer by sa s kľudom dala pomenovať ako country-punkMumford and Sons na albume štebocú o ženách, o vzťahoch, no nie všetky texty sú radostné a viete to vycítiť, aj keď nerozumiete slovám. Idylka sa rozplýva "... I took the road and I fucked it all away. Now in this twilight how dare you speak of grace" (Broken Crown), keď Marcus priam agonicky precitne.

Jednou z najvýraznejších piesní albumu je aktuálny singel I Will Wait, ktorý podľa slov Bena Lovetta považovali za najhoršiu pieseň a chceli ju z albumu vyhodiť. Jej sila možno nie je citeľná od prvých sekúnd, no po pár nedbalých tónoch vás polapí. Dáva vyniknúť emócii, dokonale sa v nej prelína folk s nevtieravým popom a je to úprimné. Keď bude vonku sychravo, Babel vás ohreje.

Mumford and Sons - Live on Letterman, 2012

Mumford and Sons - Babel
(Glassnote/Island, 2012)