Všetko sa začalo pri ich netradičných výletoch do prírody, kde si filmár Miro Vích a manažér z hudobného sveta Alex Čerevka hrali na gitarách. Vznikli piesne, ktoré inšpirovala príroda, ale najmä život, častokrát jeho neveselé momenty. Výsledkom je projekt Letá a ich komplexný poetický audiovizuálny album Obzory, tvorený zo štyroch častí. Nahrávka vychádza pod značkou vydavateľstva Slnko Records.

Na začiatku to bolo o priateľstve, spoločnom prežívaní udalostí, spolubývaní a cestovaní. Miro Vích a Alex Čerevka sú dlhoroční priatelia a ich audiovizuálny projekt Letá je vlastne trochu nečakaným miľníkom. Bol to však práve filmár Miro Vích, ktorý si v istom momente uvedomil, že môžu vytvoriť odkaz, ktorý ich prežije.

"Dlho som si myslel, že to zostane len v šuplíku. Keď vznikali nápady na gitarách, tak som úprimne ani neveril, že to dáme dokopy v takomto ucelenom koncepte. Myslel som si, že si budeme brnkať len dvaja na gitarách, že to nikam nepovedie. Za dotiahnutie projektu do konca patrí veľký kredit práve Mirovi," hovorí Alex Čerevka, ktorý tiež skladby naspieval.

Zvuk aj obraz, v jednom aj po kúskoch

Najprv vznikli piesne, respektíve ich hudobné idey, ktoré postupne dostávali aj vizuálnu podobu. Obzory predstavujú trinásť skladieb, v ktorých sa v rôznych pomeroch mieša folk, indie a rock. Každá pieseň má pritom svoj videoklip. Prvý záber nakrútili asi pred piatimi rokmi a o pol roka neskôr išli nahrávať. Vizuálnu časť mal plne v rukách Miro Vích. Pesničky je pritom možné sledovať a počúvať samostatne, ale aj ako jeden celok.

Väčšina videoklipov vznikla v mesiacoch november, december, január, kedy filmár dokonale vystihol sychravé obrazy v melancholickej nálade nahrávky. Kvôli dobrému svetlu museli vstávať veľmi skoro ráno, aby sa dostali na požadovanú lokalitu a stihli pripraviť potrebné veci na nakrúcanie. "Veľakrát som mal pocit, keď som spúšťal nahrávanie, že už som vlastne fyzicky hotový. Ale to nie je dôležité," uviedol v podcaste Cesty Slnka so Shinou Miro Vích. Vizuály k piesňam vznikali v priebehu dvoch až troch rokov.

Napokon veľkú zmenu prinieslo nahrávanie a práca v štúdiu. "Hranie pre radosť na cestách, pri ohni, je niečo úplne iné ako kreatívna práca v štúdiu. Prekvapilo ma, že je to často systém pokus a omyl. Na to som nebol zvyknutý," priznáva Alex Čerevka. Nahrávanie prebiehalo v Prahe, v štúdiu jeho brata, hudobníka Petra Čerevku, známeho pod umeleckým menom Peter Aristone. "Keď sme prišli do štúdia, tak sme vedeli, ktoré pesničky chceme nahrávať, ale nevedeli sme, aký nakoniec bude reálny výsledok," dodáva Alex.

Emotívna poézia

Piesne vznikali na dvoch španielkách a bol to práve Peter Aristone, ktorý pôvodné hudobné nápady dotiahol do okázalejších rozmerov. Najprv posunul skladby na vypočutie Marekovi Slabému, manažérovi českej weird-popovej kapely Bert & Friends, ktorý s nadšením ponúkol, že nahrá do projektu bicie. Neskôr povolal violončelistku Iris Moris a Aristone nahral klavír, basu, niektoré ďalšie nástroje a album aj mixoval. Projekt tak postúpil do celkom inej úrovne. Inštrumentálna a zvuková bohatosť mu pristane. Dodáva mu zrelosť, priestorovú voľnosť a píše tiež hrubú čiaru za "len takým hraním".

Formálne možno povedať, že Obzory predstavujú akúsi spoločnú cestu kamarátov. Obsahovo sa však ponárame do väčších hĺbok. Nie je to len o konkrétnych situáciách a konkrétnych veciach, ktoré sa stali. Dostávame sa do poetickej roviny, kde sú strojvodcom emócie. Svoj podiel na projekte majú aj spoločné "sockárske" výlety Mira a Alexa, keď sa vybrali na lyžovačku do netradičných krajín ako Grécko či Albánsko, spali v stane na snehu, cez deň skialpovali a po večeroch hrali na gitarách.

Na atmosfére skladieb sa tiež podpísala tragická udalosť, keď zomrel ich spoločný dobrý kamarát. Bolo to tesne pred prvým nahrávaním. "Silné udalosti, ktoré sa udiali, sa v tom reflektujú. Ale potom sú to aj bežné dni alebo nejaká každodennosť," vraví Čerevka. Obom hudobníkom sa počas tvorby projektu narodili deti, navyše im nakrúcanie skomplikoval covid, čo sa podpísalo na roztiahnutom časovom harmonograme. Zdá sa však, že album napokon vyšiel v ideálnom čase, kedy v už plne rozbehnutom "post-pandemickom" živote dobre padne spomalenie a hlboký ponor do duše, ku ktorému nahrávka priam vyzýva.

Obzory pre vnútorné použitie

Obzory sú pre Mira Vícha a Alexa Čerevku neplánovaným, no dôležitým miľníkom. Od istého momentu vedeli, že je to projekt, ktorý si zaslúži, aby zo seba vydali maximum. "Bol by som rád, aby mali ľudia z toho zážitok, ale v úplnom jadre sme sa to v prvom rade snažili spraviť najlepšie, ako sa dá, najlepšie, ako vieme, aby sme s tým boli spokojní my, a premyslieť to do posledného detailu," vysvetľuje Alex.

Priznáva tiež, že úplne nebolo možné z hlavy odstrihnúť myšlienky a pochybnosti, či sa Obzory niekomu budú páčiť, či to ľudí zaujme. Uvedomil si však, že tento projekt nie je o láske na prvé počutie. "V istom momente som si povedal, že je to jedno, či a ako budú ľudia reagovať. Nebolo naším cieľom, aby to malo čo najviac pozretí. Chceli sme hlavne vytvoriť niečo pekné, čo tu po nás zostane. Zanechať po sebe niečo," dodáva Alex.

Keď človek pozerá a počúva Letá, celkom prirodzene sa vynára nápad odpremietať Obzory v kinách na veľkom plátne s live koncertom v reálnom čase. Rozhodne je to projekt, ktorý by si živé prevedenie zaslúžil. Znie výborne aj vďaka tomu, že sa jeho inštrumentálna základňa nenápadne rozrástla do pestrých rozmerov. To však komplikuje realizáciu koncertov. Alex, ako skúsený manažér, vraví, že to nie je úplne nemožné. V tomto momente však Obrozy zostávajú pre poslucháčov ako intímny materiál, druh terapie, ktorá otvára dvere do vlastného vnútra a privádza poslucháča k novým príbehom.

Album Obzory, vydaný pod hlavičkou Slnko Records, vychádzal postupne v štyroch častiach od 16. septembra do 7. októbra digitálne spolu s vizuálmi na Youtube kanáli projektu Letá a na všetkých streamovacích službách. V októbri sa na trh dostal aj v podobe 2LP - na dvoch 180-gramových transparent magenta vinyloch.

Letá - Obzory
(2022, Slnko Records)

Obzory I