Rituálne oplakanie prináša očistu a zmierenie. Nový album progresívnej Islanďanky - najosobnejší a najemotívnejší v jej kariére - je presne takýmto rituálom, ktorý prináša úľavu zlomenému srdcu. Zároveň predstavuje novú polohu Björk, ktorá zachytáva dynamiku vzťahov na svojej autentickej skúsenosti.

Björk nie je jedna z tých celebrít, ktoré svet zásobujú informáciami zo svojho súkromného života. A nepatrí ani medzi umelkyne čerpajúce inšpiráciu výlučne zo svojich osobných drám. Jej najnovší album je však silne autobiografickým dielom, s priam vedecky sústredenou pozornosťou na rozpad jednej rodiny. Rozchod Björk s jej dlhoročným partnerom a otcom dcéry je hlavným motívom nahrávky, ktorú umelkyňa bez veľkých slov vydala v januári. Vulnicura je podľa jej slov priamy album, využívajúci pesničkársky princíp spovedania sa skrz úprimné texty.

Denníkový záznam rozchodu

Samozrejme, Björk je Björk a preto ani pesničkárstvo v jej podaní nemá štandardnú podobu. Netreba čakať jednoduché melódie, holé piesne postavené len na sile výpovede sa nekonajú. Album ponúka plný sluchový zážitok fanúšikom Islanďankinho miešania progresívnej elektroniky a vážnej hudby, ktorý dopĺňa nový zručný spolupracovník Arca. Sláky a beaty tu spolu tvoria kompozície bezbrehej melanchólie, pulzujúcej nervozity v očakávaní najhoršieho, ozveny deštrukcie.

Björk si na precízne vyjadrenie svojich pocitov necháva čas – pomalou sláčikovou Stonemilker predostiera bezútešnosť rozpadajúceho sa puta, cez 10-minútovu Black Lake sa ponára do najtemnejších hlbín rozchodu, až na záver prichádza energické vzopätie v Quicksand. Vulnicura je prakticky denníkovým záznamom zanikajúceho vzťahu, chronologicky mapujúcim ešte páliace rany odcudzenia a pomalú premenu sklamania a bolesti na novú energiu.

Naprieč celou nahrávkou sa ozýva potreba rešpektovať emócie druhého, uctiť si spoločne vytvorené, hoc aj rozpadajúce sa. Björk volá po úcte, ktorú je nutné vzdať veciam minulým, aby sme sa mohli posunúť ďalej. A jej ojedinelá práca s hlasom je na tieto situácie ako stvorená - detsky dôkladná výslovnosť, občas akoby slová vyrážali zo zápasu s dychom, inde rozľahlé zvolania rozdľavených úst, či drnčiaca ostrosť znejúceho R, všetko to spolu tvorí zvláštnu, znepokojivú atmosféru, v ktorej sa vnímanie spievaného zintenzívňuje a rozrastá o ďalšie významy.

Björk, 2015 Zdroj: Facebook.com/bjork

Od globálnych tém k univerzálnosti pocitov

Vulnicura je výnimočný album, no nie z akýchsi voyeristických pohnútok či prípadného stotožnenia sa so životnou situáciou hudobníčky. Nemusia vás zaujímať špinavé detaily cudzieho nešťastia a sami nemusíte prechádzať rozchodom, aby ste pri počúvaní zostali očarení. Album potrebuje viac vypočutí, viac pozornosti, ale to si Björk vyžadovala vždy. Odmení sa zážitkom z postupného objavovania jeho krás. Napriek všetkej fascinujúcej invenčnosti totiž Björk stiahnutie sa z globálnych tém, všeobjímajúceho vesmíru a sveta technologických inovácií prospelo.

Vulnicura je album, ktorý musel vzniknúť, a jeho naliehavosť poslucháčovi prináša intenzívne pocity. Prechod z globálneho k osobnému totiž neznamená stratu komunikatívnosti. Naopak, ako Björk bez štipky márnivosti obracia v prstoch kúsky svojho zlomeného srdca, jej osobné zážitky prehovárajú univerzálnym jazykom. Všetci poznáme strach zo zlyhania, zo samoty, z opustenia, poznáme pocit nedostatočnosti i zúrivosť krivdy. Vieme, aké to je, keď sa najhoršie strachy splnia. V podaní výsostne originálnej umelkyne dostáva osobný príbeh širší rozmer a dovoľuje nám hlbší vhľad do ľudskej skúsenosti.

Vulnicura je album dualít, samoty/spojenia, ženy/muža, túžby/slobody, smrti a života. V skladbe Family, na ktorej sa produkčne podieľal aj The Haxan Cloak, sa Björk pýta, ako svojich milovaných môže z tejto situácie vyspievať, v Notget prikazuje "Don't remove me from my pain, it is my chance to grow" (voľný preklad: "Nezbavuj ma bolesti, je to moja šanca zosilnieť"). Skúsenosť, ktorou hudobníčka prechádza, je ako skúška ohňom, zoceľuje. Staré a nefunkčné premieňa na popol, vytvára miesto novému životu. Vulnicura je záznamom tohto procesu, liečebným nástrojom. A vďaka veľkorysosti, s ktorou sa Björk delí o to najvnútornejšie, sa môžeme stať jeho svedkami aj my a čosi z jeho transformačnej sily si vziať aj do svojich vlastných životov.

PS: Ako znie Vulnicura (a snáď aj niečo zo speváčkinej staršej tvorby) naživo predvedú Björk a Arca spoločne s veľkou kapelou a takmer 20-členným sláčikovým orchestrom v júli rozpätí jedného týždňa na festivaloch Pohoda a Colours of Ostrava.

Björk - Vulnicura
(One Little Indian, 2015)

1. Stonemilker