V poradí piaty štúdiový album Nelly Furtado je celkom iný, ako predchádzajúce nahrávky. Ani najlepší hudobní producenti však speváčke nepomohli nadviazať na fenomenálny úspech albumu Loose (2006). Počas šiestich rokov od jeho vydania totiž hudobný svet rozhodne nečakal na jeho nasledovníka. Naopak, v rámci urban popu sa veľmi rýchlo objavili nové hviezdy, ktoré okamžite obsadili "voľné miesto".

Pred vypočutím nového albumu Nelly Furtado som sa tešila na dobrý pop, na aký sme boli v jej prípade zvyknutí. Nahrávka však znie akoby bola vytvorená nasilu. Speváčka na albume pracovala tri roky a práve kvôli rastúcej konkurencii vo svojom žánri bola určite pod veľkým tlakom. Dvanásť skladieb napokon pôsobí jednotlivo celkom obstojne, ak sa však rozhodnete prelúskať album pesničku za pesničkou, nevyhnete sa rozčarovaniu.

Prázdna spiritualita nedostatok nápadov nezachráni

Pre hudobníkov, ktorí boli ešte pred pár rokmi nádejnými popovými stálicami, nastala ťažká doba. So svojím starým štýlom neobstoja a priniesť niečo nové už nie je také jednoduché ako v dobách, keď mali popové hviezdy dostatok času na prirodzený a pozvoľný umelecký vývoj. A tak sa môže aj kedysi tak vychytenej speváčke, akou bola Nelly Furtado, stať, že sa pesničky stále na niečo podobajú.

Album The Spirit Indestructible pôsobí v tomto smere tiež celkom tuctovo, miestami až ako zúfalá snaha mladej začínajúcej speváčky, ktorá si chce ukrojiť kúsok slávy. Otvára ho pieseň The Spirit Indestructible - akási oslava duše, ktorú má každý v sebe a ktorá zvíťazí nad čímkoľvek. Je to titulná skladba albumu, no po jej vypočutí by som sa k albumu určite neodhodlala. Hneď v úvode je totiž jasné, že nahrávka dosahuje celkom inú úroveň, než by sme od Nelly Furtado očakávali.

Témou viacerých piesní sú nostalgické výpovede, v ktorých sa speváčka vracia do čias svojej mladosti. Napríklad v prvom singli Big Hoops (Bigger The Better) spomína na obdobie, keď mala štrnásť rokov. Zobrala svojej staršej sestre veľké náušnice a našla v nich silu a sebadôveru. V pesničke sú použité úplne nezmyselné efekty, najmä ak ide o hlas Nelly Furtado, a tie dodávajú skladbe lacný nádych. Zaujímavo a čudne zároveň pôsobí drum&bassová časť, ktorá pri tom všetkom stráca význam, no osvieži.

Singlový potenciál v sebe nesie skladba High Life, ktorá má priam lepkavý refrén a príjemne popovo znie aj pesnička Bucket List. Pod všetky albumové kúsky sa autorsky podpísala aj samotná Nelly Furtado, čo dodáva skladbám akúsi vyššiu hodnotu. Magický, až fantasy charakter v sebe skrýva The Most Beautifiul Things, ktorú naspievala s portugalskou speváčkou Sarou Tavers.  Príjemným počúvaním je aj pesnička Enemy, ktorá vznikla pod producentskými krídlami Salaama Remiho.

Keď nefunguje chémia

The Spirit Indestructible zdanlivo obsahuje všetko, čo má dobrá popová nahrávka (resp. produkt) mať. Nelly Furtado ponúka diskotéku aj kvalitné zlomené beaty. Svoje sily spojila s producentom Rodneym "Darkchild" Jerkinsom, ktorého obdivovala už ako tínedžerka, nahrala s ním však album, ktorému chýba iskra. Jerkins je známy spoluprácou s najväčšími popovými hviezdami ako je Michael Jackson, Whitney Houston, Brandy, Spice Girls, ale aj Lady GaGa či Justin Bieber. S Nelly Furtado však pravdepodobne neboli na rovnakej vlne.

Nedá sa vyhnúť porovnaniu so spoluprácou speváčky s Timbalandom - producentom spomínanej nahrávky Loose (2006). Do rádií po celom svete sa vtedy dostali hity ako ManeaterPromiscuousSay It Right, Do It či Afraid. Loose sa stal jednotkou v USA, Kanade, Rakúsku a štvorkou v Británii. The Spirit Indestructible skončil v UK Album Charts až na 46. mieste a v americkom albumovom rebríčku sa mu podarilo dobyť len 79. priečku.

The Spirit Indestructible nie je zlou nahrávkou, len je to mix kadečoho, ktorý pôsobí, akoby speváčka sama nevedela, čím chce zaujať. Je náročný na pozornosť poslucháča, nie však v tom zmysle, že by sa len postupne dostával pod kožu. Od charizmatickej Nelly Furtado, ktorá pred pár rokmi popu dávala ľahkosť a vytrácajúce sa čaro, som čakala niečo viac.

Nelly Furtado - Parking Lot

Nelly Furtado – The Spirit Indestructible
(Universal Music, 2012)