V posledných rokoch sme zažili hneď niekoľko reunionov kapiel, ktorých zvuk zásadne ovplyvnili 90-te roky. Či už to boli návraty koncertné alebo albumové, ani najväčší fanúšikovia sa často neubránili rozpakom, či v horšom prípade sklamaniu. O jeden podobný návrat sa svojím druhým albumom po 10 rokoch pokúša aj skrytý poklad slovenskej rockovej scény, fylyp Skandal z Partizánskeho.

Svoju hudobnú púť začali ešte pod názvom The Crotch v hĺbke 90-tych rokov, ktoré na ich zvuku zanechali nezmazateľnú pečať. Miešajú sa v ňom vplyvy grunge aj crossoveru a osobná textová výpoveď reflektujúca dianie okolo nás. Spočiatku spievali v angličtine, no časom presedlali na rodnú reč. Po viac než desaťročí fungovania, klubového koncertovania a vydávania demosnímkov sa na fylyp Skandal usmialo šťastie. Ich demo si všimol Maroš Hečko a ponúkol im nahrať debutový album pre svoj hudobný label Bizarrepublic.

Nazvali ho Zlý vtip a vyšiel v roku 2004. Všetko vyzeralo byť na dobrej ceste - na platni im v jednej z piesní zahral Andrej Šeban, skladba Dokonalá obeť sa začala objavovať vo vysielaní Rádia_FM, kapela sa chystala na letnú festivalovú sezónu. Aj preto správa, že sa vzápätí na to po 13 rokoch činnosti rozpadli a zmizli doslova bez stopy, znela naozaj ako zlý vtip.

Bez veľkých mien a vo vlastnej réžii

Kým sa odhodlali k nahraniu druhého počinu Monogram, prešlo dlhých 10 rokov. Predchádzalo mu niekoľko skúšobných koncertov v rodnom meste, ktoré ich uistili, že nadšenie a chuť pre spoločnú hudbu v nich stále žije. S novým materiálom si dali na čas a rozhodli sa tentokrát postarať o celú realizáciu sami. Nezastrešujú ich známe mená, nevydáva ich žiadny hudobný label, sú len oni sami a hudba, ktorej veria. Ako veľký fanúšik Zlého vtipu som stláčal "play" len s obavami, poučený sklamaniami z albumových zmŕtvychvstaní po rokoch, ktoré mi pripravili reunionové platne obľúbených The Smashing Pumpkins, Blind Melon či Stone Temple Pilots.

Album rázne otvorí Heroin, dravá skladba vystavaná na dunivom basovom riffe, ktorá nadväzuje presne tam, kde sa Zlý vtip končil. Silný text je tu podporený zanieteným spevom, ale hlavne nechýba pre kapelu typický melodický ťah na bránu. Nasledujúca Nápoj zázračný potvrdzuje, že výrazný vplyv basy nebol v úvode náhodný. Preberá na seba ústrednú pozornosť, gitary sa držia v ústraní a vyhrávkami či pritlačením v refréne pomáhajú udržať skladbe napätie a gradáciu. Výsledkom je na rockovú kapelu osviežujúco neopočúvaný zvuk, vďaka ktorému sú pesničky vzdušné a nesnažia sa ukrývať za prvoplánovú hradbu gitarového hluku. Chcem preč! ma zas presviedča, že melódiami fylyp Skandal ani na svojej druhej platni nešetrili. Asi najjednoznačnejšie to predvedú v singlovej Kvapky, ktorá by mohla zaznieť z éteru ktoréhokoľvek rádia, keby slovenské rádiá mali záujem podporovať aj menej známu domácu tvorbu.

Monogram je pestrá a vynikajúco zostavená nahrávka, ktorá ma pri takmer hodinovej stopáži ani chvíľu nenudí. Kapela strieda nálady, pohráva sa s nápadmi, tempami a inšpiráciu si berie z rôznych hudobných žánrov. To správne miesto poháňa vpred nefalšovaný grungeový riff, v titulnej Monogram zas gitary koketujú s funkovými beglajtami. Dočkáme sa priamočiaro rockovej Nepokojné myšlienky, ale aj hĺbavej Keď z okna sa dívam, pričom napriek rôznym polohám si album organicky drží svoj zvuk a neznie ako nesúrodá kompilácia viacerých kapiel.

Fujarou na lesného ducha

Dôjde aj k viacerým nečakaným spestreniam, titulnú pieseň vkusne zdobí fúkacia harmonika, výpravnej záverečnej Legende o viere zas vdýchne život mandolína. V priebehu albumu sa k slovu dostanú aj sláčiky, drumbľa, sólo na basu, a dokonca i fujara. Kapela si na aranžmánoch dala naozaj záležať a väčšinou je ich snaha korunovaná úspechom. Keď tieto drobné ozdoby nie sú samoúčelné a hrajú v prospech celku, pozorného poslucháča potešia. Nie vo všetkých prípadoch sa to však darí a menej by bolo viac. Kým v hudobne odľahčenom Lesnom duchovi je detský zbor milým bonusom, v crossoverom podkutej Tak akurát by som sa bez neho radšej zaobišiel.

Taktiež v jednej z najsilnejších piesní albumu, Keď z okna sa dívam, sprievodný ženský vokál výborne funguje v slohe, v refréne je už podľa môjho názoru trošku navyše a nebezpečne balansuje na patetickej hrane. Silná zbraň kapely, a síce vynikajúci slovenský spev, sa miestami stáva aj ich achilovou pätou, keďže sa nemožno ukryť za neznalosť jazyka. Väčšinu albumu si texty udržujú slušnú úroveň, no keď sa púšťajú na tenký ľad spoločenskej kritiky, ako napríklad v Tak akurát, skĺzavajú k trošku ťažkopádnemu mentorovaniu. Niektoré verše v inak pomerne vtipnej Si moja láska by som zase skôr čakal od kapely v tínedžerskom veku. Na druhej strane to zas ukazuje, že sa neberú až tak príliš vážne a svojou hudbou sa aj oni sami predovšetkým bavia.

Ak niekto tvrdí, že slovenčina nie je vhodný jazyk pre rockovú hudbu, fylyp Skandal ho presvedčia o opaku. Každá zo skladieb albumu disponuje výrazným melodickým nápadom a po jeho skončení sa mi v hlave predháňa v boji o moju priazeň hneď niekoľko z nich. Ak by som mal "pesničkou" nazvať skladbu, ktorú mám chuť si spolu s kapelou spievať, je Monogram skvelou platňou plnou rockových pesničiek. O reunionovom sklamaní tak v tomto prípade nemôže byť ani reči. Ostáva len dúfať, že tentoraz bude nový album pre fylypa Skandala skôr odrazovým mostíkom, než labuťou piesňou.

fylyp Skandal – Monogram
(vydané vlastným nákladom, 2014)

1. Heroin