Môže a cappella formát konkurovať tanečným popovým hitom? Vo veľmi špecifickom a úzkom okruhu poslucháčov možno. V intenciách bežného poslucháča je to skôr myšlienka na úrovni odvážneho sna. Vokálnej skupine Voising ale odvaha nechýba. A hoci ju museli jej členovia pri štarte autorského projektu chvíľu hľadať a nechať vyzrieť, dokázali sa od nej odraziť. Aj s finančnou podporou svojej poslucháčskej základne, ktorá myšlienku na prvý autorský slovenský a cappella album s radosťou uvítala.

Už pri formovaní skupiny Voising pred piatimi rokmi mal Viktor Nižník napísanú jednu autorskú skladbu. Je ňou pieseň Poďme sa roztopiť, ktorú teraz nájdeme aj na debutovom albume Všetko má svoj čas. Vtedy sa ale ešte nápad písať vlastné piesne medzi jeho kolegami neujal. Šestica hlasov, ktorá si k sebe našla cestu prostredníctvom spoluprác v iných vokálnych zoskupeniach, divadelných inscenáciách či dabingoch, začínala tak ako iné a cappella formácie coververziami zahraničných aj domácich popových hitov. Voising si tak získali svoje publikum a začali aktívne koncertovať.

Nechceme do tretice to isté

Ibaže v čom sa odlišovali od iných vokálnych zoskupení? Nechceli byť iba ďalšou slovenskou a cappellou. Tieto úvahy vrátili spevákov späť na začiatok, k myšlienke písať vlastné pesničky. "Boli sme si vedomí toho, že na slovenskom trhu pôsobia minimálne dva a cappella projekty, ktoré sú celkom úspešné. Oba robia hlavne prebraté piesne. Chceli sme byť iní. Nechceli sme priniesť na slovenský trh do tretice to isté. Preto sme sa rozhodli ísť cestou vlastných piesní a pridať sa tak do širokej škály slovenskej autorskej tvorby. Začali sme tvoriť a nahrávať album s našimi piesňami. Na to treba veľa odvahy, pretože idete na trh nie s Queeenom, Bublém alebo Abbou, ale s vlastnou kožou. Zrazu sa nemôžete schovať za Freddieho, Michaela, alebo Björna. A to chce gule," povedal Viktor Nižník pre Hudba.sk.

Prvou autorskou skladbou, ktorá vznikla v tomto novom tvorivom období skupiny, bola Vota. Pesnička, ktorá je nielenže a cappella, teda bez nástrojov, ale aj bez slov. A práve vďaka tomu na albume vyniká. Prvotina, ktorú Voising predstavili ako svoj autorský singel, vznikala v čase pandémie. Viktor Nižník ju napísal na chalupe s klavírom a s atmosférou ako na samotke. "Vota je inšpirovaná fantastickou piesňou Gotta a cappellovej formácie Real Group. Tiež je bez slov a má krásnu kánonickú melódiu. Bola naším prvým výstrelom autorskej tvorby. Natočili sme k nej krásny videoklip pri Hamuliakove, kde sme aj riadne zmrzli. Pre nás to zároveň, a aj v preklade, znamená voľbu. Rozhodli sme sa, ako ďalej, a akým smerom pôjde Voising," vysvetlil Nižník.

Nerob melanchóliu!

Situácia, v ktorej nové pesničky vznikali, sa celkom prirodzene pretavila do ich atmosféry. Viktor Nižník, ktorý je väčšinovým autorom hudby, skladal baladu za baladou, kvôli čomu sa dostal pod tlak okolia. "Pohybujem sa v kruhu kolegov: autorov, textárov, hudobníkov, manažérov, a tí mi kládli na srdce a zdôrazňovali: Nerob stredné tempá! Nerob balady! Nerob melanchóliu! Čiže všetko to, čo sa síce ľahšie skladá, ale nikto to nechce. Urobiť rýchly hit do troch minút je náročné! Ale to je trend. Poslucháči sú zvyknutí na umelcov ako Justin Timberlake alebo OneRepublic, ktorí takouto cestou idú. Urobiť im 'konkurenciu' a ešte aj v a cappelle, je doslova nemožné. Viacero našich piesní bolo na začiatku ťažkých, ponurých, ale dostali nový šat, prípadne nový text, a už to znelo inak, pozitívne."

S tým, aby nahrávka Všetko má svoj čas znela napokon inak, pomohli aj prizvaní hostia. Adam Hudec so svojou manželkou Romanou Hudec Orlickou napísali skladbu Najkrajší dar, Richard Bönde sa podieľal na viacerých textoch, a textom ku spomínanej skladbe Poďme sa roztopiť prispela aj Katarína Makara.

Inšpiráciu popovými hitmi potvrdzuje hneď úvodná skladba Mávam, ktorá pracuje s tanečným rytmom a ľahkosťou na úrovni textu. Hravá Ako sa máš pôsobí ako jej pokračovanie. Vzťahová téma, spracovaná ako rozhovor plný výčitiek a irónie, práve vďaka rýchlejšiemu tempu nepôsobí ťaživo. V popových vodách zostávame s romantickou skladbou Stačí len málo, ktorej škodí pričasté opakovanie jednej frázy takmer v celej dĺžke pesničky a dopočúvať ju do konca chce trochu sebazaprenia. Silu vlastnej odvahy prezentuje Voising v titulnej skladbe Všetko má svoj čas, ktorá je síce napísaná v pomalom tempe, ale práve sprievodné slová z nej robia ďalší pozitívny kúsok albumu.

S autorskými piesňami počet kritikov stúpa

Vyzerá to tak, že členovia formácie Voising majú radi zimu a Vianoce. Až tretina skladieb je venovaná práve tomuto obdobiu, počas ktorého je všadeprítomná láska. Voising sa na to ale pozreli z opačného konca. V skladbe Najkrajší dar nespievajú o tom, ako niekoho obdarovať. Spievajú o sebaláske, od ktorej sa potom všetko ostatné prirodzene odvíja. K trojici zimných piesní patrí aj spomínaná Poďme sa roztopiť a záverečná pesnička Vianočný čas, ktorú v teplých jarných mesiacoch asi neoceníte, ale môžete sa k nej vrátiť o pár mesiacov, keď bude znova aktuálna. Práve táto sviatočná poloha skupine veľmi svedčí. Overila si to aj na vianočných koncertoch, ktoré jej každoročne plnia posledné stránky diárov.

Tentokrát sa ale Voising pripravuje na jarné turné, na ktorom nové pesničky predstaví naživo. Na každom z koncertov sa uskutoční aj krst albumu. Spievať prevzaté hity je iné ako postaviť sa pred publikum s autorskými skladbami. Voising si to dobre uvedomujú, no sú pripravení sa s tým popasovať.

"Zaspievať si cover piesne je fajn. Je to veľmi dobrý pocit. Schováte sa za Jacksona, Beatles alebo Maroon 5. Je to presne ako zaspievať si v japonskom bare karaoke. Akonáhle idete na trh a pred publikum s vlastnou piesňou, množstvo kritikov a kritiky stúpa! Musíte byť pripravený na to, že zrazu, presne ako v hokeji, máte viac trénerov a odborníkov ako hráčov, ktorí reálne hrajú hokej. Naše piesne vznikali všetky v štúdiu a viacero z nich je veľmi náročné prerobiť na live verzie. Ale musíme sa s tým popasovať, pretože ich chceme spievať aj naživo," vyjadril sa líder skupiny.

Viktor Nižník (tenor), Veronika Oláh Šebeňová (alt), Milena Čief Majerová (mezzosoprán), Tomáš Benjamín Nižník (beatbox/perkusie), Rado Tomeš (bas) a Katarína Fojtíková (soprán) sa predstavia v piatich slovenských mestách. Turné nazvané podľa albumu Všetko má svoj čas začína 4. mája v Bratislave a poslednou zastávkou bude 24. mája Banská Bystrica. Vstupenky sú k dispozícii v sieti Predpredaj.sk.

Voising – Všetko má svoj čas
(2023)

1. Mávam